"Olvasói levelek" - Nem apácagárda

  • .
  • 2009. június 25.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. május 21. Üldözés vagy előzés? Bulvárlapjaink előszeretettel sokkolják a közvéleményt kiszínezett bűncselekmények részleteivel, egyes politikusok pedig népszerűség-javító szólamként gondolják használni az állampolgári biztonságérzet - helyenként tényleg tragikus - állapotára vonatkozó megállapításaikat.
Talán éppen ezért tekinthető üdítő kivételnek Bányai György írása, mely áttekinti az önkormányzatok rendészeti vonatkozású elképzeléseit, tapogatódzásait.

Szakmai tény, hogy a bűnüldözés és a bűnmegelőzés két, teljesen elkülönült szakma, melyek eltérő felkészültséget, technikai és intézményi feltételrendszert igényelnek. A két fogalmat még a mindkettőben szereplő "bűn" sem köti össze, vagy csak nagyon sok áttételen keresztül. Márpedig megfelelő színvonalú bűnmegelőzés esetén a bűnüldözésre, a bíróságokra, a büntetés-végrehajtásra kevesebb teher hárulna. Ugyanakkor a bűnüldözéssel azonos szervezetben kezelt bűnmegelőzés presztízse - mivel nem "hoz" a rendőrségi statisztikákban eredményt - fokozatosan romlott, az erre tervezett erőforrások jobbára mindöszsze a bűnüldözésre átirányítható tartalékokat jelentik.

A bűnmegelőzés legfőbb eszközrendszerével ugyanis nem a rendőrség, hanem az önkormányzatok rendelkeznek. Amikor valaki a rendőrség látókörébe kerül, az már feltételezett bűnelkövető, tehát e ponton megelőzésről csak igen korlátozott mértékben beszélhetünk. A bűnmegelőzésnek - sarkítva - éppen azt kell elérnie, hogy a kisebb közösségellenes magatartás, a szabálysértés ne maradjon a közösség részéről szó nélkül, a hibák ne válhassanak sorozatossá, ne legyen ezekből jogilag büntetendő cselekedet, azaz bűn. Még azon szakértők többsége is, akik az önkormányzati rendőrség létjogosultsága mellett érvelnek, figyelmen kívül hagynak egy fontos tényezőt: az önkormányzati kezelésű oktatási, egészségügyi, családsegítő, gyermekjóléti, valamint foglalkoztatási intézmények, továbbá a lakásügyi és segélyezési ügyekkel foglalkozó önkormányzati szervezetek munkatársait. Tehát a bűnmegelőzés jelenlegi szervezeti helyén (a rendőrségen) nincs meg a tevékenységhez szükséges információ, ahol pedig ez elérhető (az önkormányzatoknál), ott a rendészeti jogosítványok hiányoznak.

Pár évvel ezelőtt lehetőségem volt az egyik budapesti kerület önkormányzati rendészetének alapjait kidolgozni, és a gyakorlatban megvalósítani. Azok a szakemberek adták a legtöbb segítséget, akik megbeszéléseinken világossá tették: napi munkájuk során szinte naptári pontossággal képesek előre jelezni, hogy "ügyfélkörük" közül ki és mikor fog a rendőrség látókörébe kerülni.

Akkor miért nem lépnek időben? Mert hiányzik ehhez a szükséges eszközrendszer. Csinálhatnak ezekből az ún. "kis" ügyekből rendőrségi ügyet, de ezzel sokszor több a kár, mint a haszon. Részben azért, mert a rendőrség eszközei jórészt bűnüldözési jellegűek, és emiatt hatáskör hiányában visszadobják az ügyet, aminek a vétkes felé rossz üzenete van. Egy másik megoldás, hogy szabálysértési ügyként kezelik, de a szakemberek, ismerve az érintetteket, pontosan tudják, hogy a kirótt bírságnak mi lesz a sorsa.

Aki egy kicsit is megfigyeli a lakókörnyezete utcái életét, gyorsan felfedezi annak jól kiszámítható ritmusát, lüktetését, és érzékeli a rendkívüli, ún. "atipikus" helyzeteket, magatartásokat. Ez kisebb településeken, jobban lehatárolható lakókörzetekben érzékletesebben, de egy városi környezetben is jól megfigyelhető. Az utca életének említett ritmusát, s ennek átmeneti megváltozásának jeleit csak azok érzékelik, akik az ottani lakókkal személyes kapcsolatokat tudtak kialakítani; járőrözés közben elbeszélgetnek a helyiekkel, pontosan tudják, hogy várhatóan mikor mi fog történni, és ha valami nem akkor, nem úgy történik, arra felfigyelnek, jelzést adnak, utánajárnak az okoknak.

Világos, hogy a rekkenő nyári melegben a flaszteren órákon át "kolbászolni" nem akkora élmény, mint egy légkondicionált rendőrkocsiban "letudni" a járőrútvonalat. És az még a jobbik eset, ha erre van a rendőrségnek kapacitása - az esetek többségében ugyanis nincs. Budapesti kerületi és városi rendőrkapitányokkal tartott konzultáción, mintegy 5 perc alatt pontosan 18 olyan esetet (számoltam!) soroltak fel a rendőri vezetők, amikor egyszerűen nem volt más választásuk, mint az, hogy a közterületi rendőri állományt az utcai járőrözésről más feladatra irányítsák. És egyik sem volt olyan, ami bármelyik nap ne fordulhatna elő.

Az önkormányzatok többsége nagyon hamar felismerte az általa képviselt lakosok biztonságérzetének fontosságát, ráadásul az emberek a közterület biztonságát, a nem megfelelő magatartású személyek kiszűrését nem is elsősorban a rendőrségtől, hanem éppen az önkormányzattól kérik számon. Mit tesz ilyen esetben egy önkormányzat? Odahívja a közmeghallgatásra a rendőrkapitányt, aki elmondja, hogy az adott lakókörnyezet biztonsági helyzete ehhez és ehhez a városhoz, kerülethez képest milyen jó. Idézi a bűnügyi és a nyomozás-eredményességi statisztikákat, vázolja, hogy milyen technikai és személyi (s ezek fényében anyagi) feltételek hiányoznak (amihez az önkormányzattól kéri a segítséget), és lezárja azzal, hogy a jövőben még jobban fog törekedni arra, hogy több rendőr legyen az utcán.

Ezután az önkormányzat elfogad egy határozatot, amiben ismét biztosít valamilyen forrást a helyi rendőrkapitányságnak, jobb esetben meghatározza, hogy ezért a támogatásért több rendőrt akar látni az utcán.

Világos, hogy ezzel az évről évre ismétlődő forgatókönyvvel pusztán azt érik el, hogy a helyi sajtóban publikálhatják erőfeszítéseiket a közbiztonság javítása érdekében. Négyévenként az éves támogatásokat összeadva jól kommunikálható, hogy mi mindent tett az ott élők biztonságáért - de mindezek a bűnmegelőzés tekintetében lényeges áttörést nem eredményeznek.

Egyes önkormányzatok ennél tovább léptek; irtózatos nehézségekkel és küzdelmekkel létrehoztak városőrség/kerületőrség néven önálló szervezeteket.

Az egyik fővárosi kerület önkormányzata pár évvel ezelőtt odáig fejlesztette saját rendészetét, hogy az egyébként párosával járőröző rendőröket és közterület-felügyelőket szétválasztotta, és melléjük egy-egy kerületőrt vezényelt. Már pusztán ezzel a lépéssel meg tudta sokszorozni az utcákon a rendészeti jelenlétet, aminek az utcák biztonsága szempontjából már 1-2 hónap elteltével - a kerületi lakosok visszajelzése szerint - érzékelhető volt a kedvező hatása.

A kerület emellett a rendőrségi támogatást a közterületen szolgálatot teljesítő rendőrök óraszámához kötötte - ezzel a módszerrel a támogatáshoz kötött rendőrségi "pluszteljesítmény" ellenőrizhetővé is vált. Hamarosan nyilvánvaló is lett a jelentős érdeksérelem, a kísérlet pár hónap után abba is maradt.

Az önkormányzati rendészet ügye pusztán politikai akarat kérdése. Nagy kár, hogy ezeket az elképzeléseket kidolgozó és részben megvalósító polgármesterek többségének éppen a saját - rendőrállam-fóbiával küszködő - pártjukat nem sikerült mindeddig meggyőzni céljaik helyességéről.

Fekete Antal

biztonsági szakértő

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.