"Olvasói levelek" - Maga itt a tánctanár? - Ököljog

  • .
  • 2009. július 2.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. június 18. Tisztelt Tanár Úr! Bravúros logikájáról, érvrendszeréről, noha Ön szakmája elismert képviselője, azért tartom feleslegesnek a vitát, mert ezúttal váratlan felületessége, pontatlansága okán alkalmatlan rá.
Ha ugyanis alaposan utánanézett volna, illetve nem is alaposan, csak egy kicsit vette volna magának a fáradságot, hogy megnézze, kiféle, miféle ez a Parking Kft., akkor nem titulálja parkolási cégnek, ügyvezetőjét nem nevezi parkolási cégvezetőnek. Azt csak zárójelben, roppant óvatosan jegyezném meg, matematikusként, pszichológusként, publicistaként, tanárként gyaníthatóan közlekedésszervezésben azért annyira mégsem lehet járatos, ha ismeretlen terepre téved, készüljön föl jobban, vajon a tanítványaitól nem várná el ugyanezt? De mondom, kár vitát nyitni, mert a belépője félresikeredett, máshová tért be, mint ahová indult...

Hogy hiányosságát bepótoljam, röviden bemutatnám társaságunkat. A Parking Kft. a Fővárosi Önkormányzat 100 százalékos tulajdonú közlekedésszervező, fejlesztő és tanácsadó szakcége, amely teherforgalmi behajtásokat ad ki, tanulmányokat készít, közlekedést érintő rendeleteket és mélygarázsfejlesztéseket készít elő, P+R parkolókat létesít és üzemeltet, részt vesz a közösségi kerékpárkölcsönző rendszer kialakításában, a buszsávok megtervezésének előkészítésében, de NEM foglalkozik közterületi parkolásüzemeltetéssel, ergo nem parkolási társaság, a szónak egyetlen értelmében sem. Itt közlekedésmérnökök, jogászok, építészek, ingatlanfejlesztők, közgazdászok dolgoznak (meg jómagam, mint egykor volt újságíró, Blikk-főszerkesztő-helyettes). Persze ezt Önnek nem kell tudnia, legföljebb akkor lenne érdemes, ha nyilvánosan igyekszik pellengérre állítani az ügyvezetőt, és vele a társaságot.

Nagyon sajnálom, hogy az általam nagyra becsült Tanár Úr, vele együtt a Narancs ilyen hibákat vét. Ezzel együtt egyéb munkásságát ismeretlenül is tisztelem, elismerem, sorait szívesen olvasom. Remélem, nem sértődött meg, de el kell ismernie, mellétrafált ezúttal. Ököljogos eszmefuttatása amúgy remek, csak ahogy ezt pestiesen mondják, kaki van a palacsintában... Ja és higgye el, logika ide vagy oda, a parkolásidíj-fizetés az egyik leghatékonyabb forgalomszabályozási eszköz. És azt is higgye el, értem én, hogy az írás nem a Parkingról szól, de az enyém már csak olyan szakma, hogy azt olvasom ki a szövegből, ami nekem fontos.

Üdvözlettel:

Volly György

kommunikációs igazgató

Parking Kft.

Tisztelt Igazgató Úr!

Ha valaki kiáll, és egy Parking Kft. nevű cég nevében a parkolásidíj-emelésről nyilatkozik, akkor én őt egy parkolási cég képviselőjeként percipiálom. És ezzel talán mindenki jobban is jár, mint ha a városban terjedő pletykákra hallgatva a különféle összefonódásokat kezdem el firtatni - ezekből nem tudom, mi igaz, és a jelen pillanatban nem is érdekel. Az viszont érdekel, hogy a cégvezető miképpen érvel, hogyan próbálja lenyomni a torkomon, hogy a kedvenc parkolókörzetemben történt 217 százalékos áremelés valójában a 30 speciális esete (és sok más helyen a 152 százalékos, 91 százalékos, stb. emelés is). És ha a cégvezető érvelésmódja felháborít, akkor úgy gondolom, ugyanúgy jogos pellengérre állítanom, mint Önnek engem, ha egyszer Önt meg az én érvelésem háborítja fel. Önnek engem publicistaként, nekem őt parkolási cégvezetőként, mivel ilyen minőségben szerepelt.

Eddig rendben lennénk, szerintem egyikünk sem követett el hibát, egyikünk sem "trafált mellé", hanem oda talált, ahová lőni akart. Az Olvasó majd eldönti, kivel ért egyet - nyilván lesz, aki Önnel és lesz, aki velem, a viták már csak ilyenek.

Azzal az ex cathedra tézisével viszont továbbra is vitatkoznék, hogy "a parkolásidíj-fizetés az egyik leghatékonyabb forgalomszabályozási eszköz". A létezése igen, de a mértéke csak akkor, ha kizárólag a forgalom szempontjait vesszük figyelembe, és egyéb össztársadalmi szempontokat nem. Például azt, hogy ha sok parkolóhely marad üresen, azok jó részét más fontos és hasznos célra is lehetne hasznosítani ahelyett, hogy üresen tátonganak. Ha ez Önnek (vagy az Ön által képviselt társaságnak) meg sem fordul a fejében, akkor hogyan bízzak abban, hogy valóban az egész közösség, és nem csakis a forgalom szempontjait veszik figyelembe javaslataikban? És ezzel ismét csak a gazdaság logikáját alkalmaztam, az Ön ököljogérveivel ("és higgye el", "gyaníthatóan közlekedésszervezésben azért annyira mégsem lehet járatos" stb.) szemben. Úgy tűnik, mégis csak sikerült oda betérnem, ahová indultam.

Üdvözlettel,

Mérő László

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.