"Olvasói levelek" - Promenád a grundra

  • .
  • 2010. február 25.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2010. január 28. Hűtlenek lettek az épületek a hely szelleméhez - én legabbis ezt olvastam ki Szeremey Samu urbanista publicisztikájából, amely a Corvin projekt szörnyű építészeti megoldásait veszi sorra.
Elöljáróban leszögezném, hogy nem vagyok avatott építész, várostervező és városfejlesztő, sőt semmilyen sem vagyok, csak puszta városlakó, tanulatlan "urbanista", aki szereti a városi szépet (erről "emlékei és ígéretei vannak a jó Derrida szellemében"), és városi utcákban, terekben szeret élni. Mi több, szereti Budapestet, úgy Budát, mint Pestet, továbbá azt, amely ebből képződik számára: szereti a közép-európai városi (kis- és nagyvárosi), épületekben is megtestesülő közeget, aurát, izzást. Aki tehát soha nem ábrándult ki a városokból mint közösségi terekből, vagyis aki ott leli nyugalmát. Még akad ilyen.

Épp ezért tölt el szorongással és fölháborodással, amit Közép-Európa e helyén városrehabilitáció vagy projektfejlesztés címmel művelnek hosszú idők óta. (Mert nyilván városfejlesztésről nem lehet beszélni sok esetben, legalábbis úgy, ahogy lehetett a monarchikus időkben; elég ehhez szétnézni Budapesten mondjuk a Dunától a Nagykörút vonaláig, vagy ránézni a lüktető városi ligetekre, városerdőkre, és pompázó sétakertekre.)

A szerző is ezen, a hely szelleméhez méltatlan városi szövetátalakításon van felháborodva, és kitűnő szakmai érveket adagol mondanivalójának alátámasztására, ám a hatásfokot rontja, hogy ezt némiképp redundáns módon teszi. A kevesebb több lett volna. Pedig - teszem hozzá - a világos beszédű építészeti kritikára nagyobb szükség lehet, mint bármikor. Ne feledjük, hogy még nem látjuk a hosszúra nyúlt Demszky-korszak urbanisztikai következményeit a maguk teljességében, és ki tudja előre, mi következik egy esetleges Tarlós-érában?

A Corvin Sétány tényleg maga a csőd, Szemerey pontos kifejezésével "katasztrófa". A megvalósult formája is az, és a nagy lehetőség kihagyása is az. Hogy melyik fáj, fájhat jobban, egyelőre eldönthetetlen. Nehéz igazából ép éssszel fölfogni azt, hogy hogyan lehetett egy akkora ziccert kihagyni, és épp a Józsefvárosban, a József körút, az Üllői út, a Szigony utca és a Práter utca közötti területen, ahol fölhasználható európai mintát kínált a budapesti belváros előző századfordulós kialakítása, világosan megfogalmazott tradíciója.

Abban azonban, amelyet megvalósított ez az évtized, abban a nyers üzleti erő és az ennek alárendelődő építészeti kontármegoldások nyomorúságos eredményét rémülettel figyelheti mindenki: ahogy a pénz hatalmas ereje eltérítette a józan észt, amikor a sétány végpontjait alakították ki, vagy amikor kettévágták a Vajdahunyad utcát. Erre a pusztító dilettantizmusra szerintem nem lehet magyarázat.

Nagyon fontos, hogy ezt kimondják sokan, sokszor. Urbanisztikai, városszociológiai, esztétikai, stiláris összefüggéseivel egyetemben. Mondjuk: mit várhatunk azoktól, akik ilyesmire képesek? Amikor egy városszövethez hűtlenek lesznek az odaépülő házak, akkor kezdődik a baj. Mert az új is a régi, az ott lévő, a konok elszántsággal ott volt, ott meggyökeresedett kontextusa felől találhat magára - és most ne a józsefvárosi kifoltozgatások irdatlan stílustalanságaira gondoljunk, amire mondjuk a nagy józsefvárosi Mándy Iván se gondolt volna soha. A hagyományt, Budapest szellemét azonban nem lehet nem tudomásul venni.

Mert így másképp hazudnak ezek a józsefvárosi épülettömbök, utca-szörnyetegek, tűzfalrettenetek.

Mert ha tényleg promenád került volna a józsefvárosi grundra, Molnár Ferencre, Mándyra hajazva, akkor a promenád más lenne a grundon. Ennyiben viszont vitázom Szemerey tényfeltáró esszéjének a címével.

De csak a címével.

Mohai V. Lajos

író, újságíró

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.