"Olvasói levelek" - Promenád a grundra

  • .
  • 2010. február 25.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2010. január 28. Hűtlenek lettek az épületek a hely szelleméhez - én legabbis ezt olvastam ki Szeremey Samu urbanista publicisztikájából, amely a Corvin projekt szörnyű építészeti megoldásait veszi sorra.
Elöljáróban leszögezném, hogy nem vagyok avatott építész, várostervező és városfejlesztő, sőt semmilyen sem vagyok, csak puszta városlakó, tanulatlan "urbanista", aki szereti a városi szépet (erről "emlékei és ígéretei vannak a jó Derrida szellemében"), és városi utcákban, terekben szeret élni. Mi több, szereti Budapestet, úgy Budát, mint Pestet, továbbá azt, amely ebből képződik számára: szereti a közép-európai városi (kis- és nagyvárosi), épületekben is megtestesülő közeget, aurát, izzást. Aki tehát soha nem ábrándult ki a városokból mint közösségi terekből, vagyis aki ott leli nyugalmát. Még akad ilyen.

Épp ezért tölt el szorongással és fölháborodással, amit Közép-Európa e helyén városrehabilitáció vagy projektfejlesztés címmel művelnek hosszú idők óta. (Mert nyilván városfejlesztésről nem lehet beszélni sok esetben, legalábbis úgy, ahogy lehetett a monarchikus időkben; elég ehhez szétnézni Budapesten mondjuk a Dunától a Nagykörút vonaláig, vagy ránézni a lüktető városi ligetekre, városerdőkre, és pompázó sétakertekre.)

A szerző is ezen, a hely szelleméhez méltatlan városi szövetátalakításon van felháborodva, és kitűnő szakmai érveket adagol mondanivalójának alátámasztására, ám a hatásfokot rontja, hogy ezt némiképp redundáns módon teszi. A kevesebb több lett volna. Pedig - teszem hozzá - a világos beszédű építészeti kritikára nagyobb szükség lehet, mint bármikor. Ne feledjük, hogy még nem látjuk a hosszúra nyúlt Demszky-korszak urbanisztikai következményeit a maguk teljességében, és ki tudja előre, mi következik egy esetleges Tarlós-érában?

A Corvin Sétány tényleg maga a csőd, Szemerey pontos kifejezésével "katasztrófa". A megvalósult formája is az, és a nagy lehetőség kihagyása is az. Hogy melyik fáj, fájhat jobban, egyelőre eldönthetetlen. Nehéz igazából ép éssszel fölfogni azt, hogy hogyan lehetett egy akkora ziccert kihagyni, és épp a Józsefvárosban, a József körút, az Üllői út, a Szigony utca és a Práter utca közötti területen, ahol fölhasználható európai mintát kínált a budapesti belváros előző századfordulós kialakítása, világosan megfogalmazott tradíciója.

Abban azonban, amelyet megvalósított ez az évtized, abban a nyers üzleti erő és az ennek alárendelődő építészeti kontármegoldások nyomorúságos eredményét rémülettel figyelheti mindenki: ahogy a pénz hatalmas ereje eltérítette a józan észt, amikor a sétány végpontjait alakították ki, vagy amikor kettévágták a Vajdahunyad utcát. Erre a pusztító dilettantizmusra szerintem nem lehet magyarázat.

Nagyon fontos, hogy ezt kimondják sokan, sokszor. Urbanisztikai, városszociológiai, esztétikai, stiláris összefüggéseivel egyetemben. Mondjuk: mit várhatunk azoktól, akik ilyesmire képesek? Amikor egy városszövethez hűtlenek lesznek az odaépülő házak, akkor kezdődik a baj. Mert az új is a régi, az ott lévő, a konok elszántsággal ott volt, ott meggyökeresedett kontextusa felől találhat magára - és most ne a józsefvárosi kifoltozgatások irdatlan stílustalanságaira gondoljunk, amire mondjuk a nagy józsefvárosi Mándy Iván se gondolt volna soha. A hagyományt, Budapest szellemét azonban nem lehet nem tudomásul venni.

Mert így másképp hazudnak ezek a józsefvárosi épülettömbök, utca-szörnyetegek, tűzfalrettenetek.

Mert ha tényleg promenád került volna a józsefvárosi grundra, Molnár Ferencre, Mándyra hajazva, akkor a promenád más lenne a grundon. Ennyiben viszont vitázom Szemerey tényfeltáró esszéjének a címével.

De csak a címével.

Mohai V. Lajos

író, újságíró

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.