"Olvasói levelek" - Promenád a grundra

  • .
  • 2010. február 25.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2010. január 28. Hűtlenek lettek az épületek a hely szelleméhez - én legabbis ezt olvastam ki Szeremey Samu urbanista publicisztikájából, amely a Corvin projekt szörnyű építészeti megoldásait veszi sorra.
Elöljáróban leszögezném, hogy nem vagyok avatott építész, várostervező és városfejlesztő, sőt semmilyen sem vagyok, csak puszta városlakó, tanulatlan "urbanista", aki szereti a városi szépet (erről "emlékei és ígéretei vannak a jó Derrida szellemében"), és városi utcákban, terekben szeret élni. Mi több, szereti Budapestet, úgy Budát, mint Pestet, továbbá azt, amely ebből képződik számára: szereti a közép-európai városi (kis- és nagyvárosi), épületekben is megtestesülő közeget, aurát, izzást. Aki tehát soha nem ábrándult ki a városokból mint közösségi terekből, vagyis aki ott leli nyugalmát. Még akad ilyen.

Épp ezért tölt el szorongással és fölháborodással, amit Közép-Európa e helyén városrehabilitáció vagy projektfejlesztés címmel művelnek hosszú idők óta. (Mert nyilván városfejlesztésről nem lehet beszélni sok esetben, legalábbis úgy, ahogy lehetett a monarchikus időkben; elég ehhez szétnézni Budapesten mondjuk a Dunától a Nagykörút vonaláig, vagy ránézni a lüktető városi ligetekre, városerdőkre, és pompázó sétakertekre.)

A szerző is ezen, a hely szelleméhez méltatlan városi szövetátalakításon van felháborodva, és kitűnő szakmai érveket adagol mondanivalójának alátámasztására, ám a hatásfokot rontja, hogy ezt némiképp redundáns módon teszi. A kevesebb több lett volna. Pedig - teszem hozzá - a világos beszédű építészeti kritikára nagyobb szükség lehet, mint bármikor. Ne feledjük, hogy még nem látjuk a hosszúra nyúlt Demszky-korszak urbanisztikai következményeit a maguk teljességében, és ki tudja előre, mi következik egy esetleges Tarlós-érában?

A Corvin Sétány tényleg maga a csőd, Szemerey pontos kifejezésével "katasztrófa". A megvalósult formája is az, és a nagy lehetőség kihagyása is az. Hogy melyik fáj, fájhat jobban, egyelőre eldönthetetlen. Nehéz igazából ép éssszel fölfogni azt, hogy hogyan lehetett egy akkora ziccert kihagyni, és épp a Józsefvárosban, a József körút, az Üllői út, a Szigony utca és a Práter utca közötti területen, ahol fölhasználható európai mintát kínált a budapesti belváros előző századfordulós kialakítása, világosan megfogalmazott tradíciója.

Abban azonban, amelyet megvalósított ez az évtized, abban a nyers üzleti erő és az ennek alárendelődő építészeti kontármegoldások nyomorúságos eredményét rémülettel figyelheti mindenki: ahogy a pénz hatalmas ereje eltérítette a józan észt, amikor a sétány végpontjait alakították ki, vagy amikor kettévágták a Vajdahunyad utcát. Erre a pusztító dilettantizmusra szerintem nem lehet magyarázat.

Nagyon fontos, hogy ezt kimondják sokan, sokszor. Urbanisztikai, városszociológiai, esztétikai, stiláris összefüggéseivel egyetemben. Mondjuk: mit várhatunk azoktól, akik ilyesmire képesek? Amikor egy városszövethez hűtlenek lesznek az odaépülő házak, akkor kezdődik a baj. Mert az új is a régi, az ott lévő, a konok elszántsággal ott volt, ott meggyökeresedett kontextusa felől találhat magára - és most ne a józsefvárosi kifoltozgatások irdatlan stílustalanságaira gondoljunk, amire mondjuk a nagy józsefvárosi Mándy Iván se gondolt volna soha. A hagyományt, Budapest szellemét azonban nem lehet nem tudomásul venni.

Mert így másképp hazudnak ezek a józsefvárosi épülettömbök, utca-szörnyetegek, tűzfalrettenetek.

Mert ha tényleg promenád került volna a józsefvárosi grundra, Molnár Ferencre, Mándyra hajazva, akkor a promenád más lenne a grundon. Ennyiben viszont vitázom Szemerey tényfeltáró esszéjének a címével.

De csak a címével.

Mohai V. Lajos

író, újságíró

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.