Akár a szomszéd néni is belerejtheti a pengét az ajándék almába

  • Sepsi László
  • 2018. május 31.

Paratéka

A halloweeni szadista története a mérgezett cukorkarúdról városi legendának tűnik, de sajnos van némi valóságalapja, avagy a valóság és a kitaláció sokkal bonyolultabban fonódik egymásba, mint hinnénk.

Ne állj szóba idegenekkel, és ne fogadj el tőlük semmit, főleg édességet ne! Ezt mind megtanultuk gyerekkorunkban, különös tekintettel az édességes kitételre – ugyan melyik gyerek akarna abált szalonnát elfogadni a mutogató bácsitól –, és csak egyetlen ünnep van, amikor egyetlen éjszakára ez az aranyszabály érvényét veszti: az angolszász országok halloweenje. Habár előképei évszázadokra nyúlnak vissza, Amerikában a „trick-or-treating” – vagyis amikor a gyerekek mindenféle rémeknek beöltözve járják a szomszédságot – csak a második világháború után lett igazán népszerű, és még az ötvenes években is teli voltak a lapok a tapasztalatlan gyerekeknek szóló tanácsokkal – például arról, hogy vigyázzanak a gyúlékony kosztümökkel. Az egyik leghátborzongatóbb ünnep, a halloween a huszadik század derekán kitermelte az egyik leghátborzongatóbb városi legendát:

a „halloweeni szadista” meséjét.

Gyerek halloweeni cukorkagyűjtés közben

Gyerek halloweeni cukorkagyűjtés közben

Fotó: Wikimedia CC/Don Scarborough

A különböző változatokban keringő városi legenda lényege egyszerű, a fentebb idézett örök tanulság – vigyázzunk az idegenekkel – és a halloweeni cukorkalejmolás gyakorlata feszül benne egymásnak. Eszerint akadnak rosszindulatú emberek, akik mindenféle ártalmas dolgokat rejtenek a gyerekeknek osztogatott édességek közé: cukorkának álcázott hashajtót (ezt egy fogorvos valóban megcsinálta 1959-ben), almába dugott borotvapengét vagy akár ciánnal mérgezett finomságokat.

Joel Best és Gerald T. Horiuchi The Razor Blade in the Apple című kutatása szerint a horrorfilmbe illő mendemonda az 1969 és 1971 közötti időszakban terjedt el igazán, ekkor jelentették a legtöbb hasonló – ámbár ritkán bizonyítható – esetet, és halloween előtt komoly lapokban is cikkeztek a „halloweeni szadistáról”.

A New York Times például 1970-ben arra figyelmeztette olvasóit: „előfordulhat, hogy az utca végében lakó kedves öreg néni borotvapengét rejtett abba a szép piros almába”. Ekkoriban a halloween körüli morális pánik egyre csak fokozódott: szomorú kisgyerekek írtak olvasói leveleket és iskolai esszéket arról, hogy

nem szeretnék, ha trick-or-treating közben megmérgeznék őket.

Ugyan sok publikáció készpénznek vette a gyerekgyűlölő szadisták létét és működését, a valóság ennél persze bonyolultabb. A legenda abban a formában nem igaz, hogy idegenek mérgeznének kisgyerekeket, ugyanakkor mégis bír némi valóságalappal a hashajtós fogorvoson kívül is. A hetvenes évek elején felcsapott össznépi rettegést két eset tüzelte, és mindkétszer a halloweeni cukorka miatt vesztette életét egy kisgyerek. A detroiti Kevin Toston négy napra kómába esett, majd meghalt az 1970-es halloweenezés után: mint később kiderült, a nagybátyjának sikerült valahogy a gyerekeknek szánt édesség közé rejtenie a heroinkészletét, és ez okozta a tragédiát.

A második, talán leghírhedtebb esett azt a gondolatmenetet illusztrálja, miszerint a városi legendákat előbb-utóbb valaki be fogja teljesíteni. A nyolcéves Timothy O’Bryan egy ismeretlentől kapott huszonegy darab Pixy Stix cukorrudacskát, amellyel a kisfiú megkínálta a barátait is, ám ők nem kértek belőle. Végül egyedül Timothy evett az édességből, és amikor arra panaszkodott, hogy az túl keserű, az apja Kool-Aid üdítőt adott neki, hogy azzal öblítse le. A kisfiú hamarosan rosszul lett, majd meg is halt: a cukorrudakat valaki ciánkálival mérgezte meg. A nyomozás hamarosan kiderítette, hogy az elkövető egyáltalán nem egy ismeretlen pszichopata volt, hanem Timothy édesapja, aki biztosítási csalást akart leplezni a városi legenda mögé bújva. Úgy tervezte, több gyereket is megmérgez egyszerre, és így elterelheti a gyanút magáról és arról, hogy valójában egyetlen célpontja volt: a saját fia. Ronald Clark O’Bryant, akire a sajtó több gúnynevet is ragasztott – mint a „Candyman” és „A férfi, aki kinyírta a halloweent” – tíz évvel később, 1984-ben végezték ki méreginjekcióval.

Az O’Bryan-ügy, amellett, hogy újra emlékeztet rá, hogy az elkövetőket gonosz vadidegenek helyett gyakran közeli ismerősök és hozzátartozók között kell keresni, önmagában kevés lett volna a „halloweeni szadista” mítoszának megerősítéséhez. Amikor O’Bryan elszánta magát a gyilkosságra, a legenda már úgymond „készen volt”, neki csak használnia kellett, hiszen a hetvenes évek fordulóján több más társadalmi tényező miatt is közkeletűvé vált, hogy a gyerekek és a fiatalok valamilyen módon veszélyben vannak az amerikai társadalomban. Ez magyarázható volt a bűnözési ráta emelkedésével, a vietnami háborúval, ahová a nemzet meghalni küldte az ifjait, és az ellenkultúrák erősödésével, ami azzal fenyegetett, hogy a gyermek káros befolyás alá kerül – ne feledjük, hogy például a Manson család pere is ebben az időszakban zajlott.

A korszak félelmeit számtalan korabeli horrorfilmben tetten érhetjük az Ördögűzőtől az Ómenig, és az sem véletlen, hogy John Carpenter is ezekben az években indította útjára a halloweenről szóló leghíresebb slasherszériát.

Csak éppen a konyhakéssel felfegyverzett Michael Myers szinte már barátságos alak a hús-vér „halloweeni szadistákhoz” képest.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.