Akár a szomszéd néni is belerejtheti a pengét az ajándék almába

  • Sepsi László
  • 2018. május 31.

Paratéka

A halloweeni szadista története a mérgezett cukorkarúdról városi legendának tűnik, de sajnos van némi valóságalapja, avagy a valóság és a kitaláció sokkal bonyolultabban fonódik egymásba, mint hinnénk.

Ne állj szóba idegenekkel, és ne fogadj el tőlük semmit, főleg édességet ne! Ezt mind megtanultuk gyerekkorunkban, különös tekintettel az édességes kitételre – ugyan melyik gyerek akarna abált szalonnát elfogadni a mutogató bácsitól –, és csak egyetlen ünnep van, amikor egyetlen éjszakára ez az aranyszabály érvényét veszti: az angolszász országok halloweenje. Habár előképei évszázadokra nyúlnak vissza, Amerikában a „trick-or-treating” – vagyis amikor a gyerekek mindenféle rémeknek beöltözve járják a szomszédságot – csak a második világháború után lett igazán népszerű, és még az ötvenes években is teli voltak a lapok a tapasztalatlan gyerekeknek szóló tanácsokkal – például arról, hogy vigyázzanak a gyúlékony kosztümökkel. Az egyik leghátborzongatóbb ünnep, a halloween a huszadik század derekán kitermelte az egyik leghátborzongatóbb városi legendát:

a „halloweeni szadista” meséjét.

Gyerek halloweeni cukorkagyűjtés közben

Gyerek halloweeni cukorkagyűjtés közben

Fotó: Wikimedia CC/Don Scarborough

A különböző változatokban keringő városi legenda lényege egyszerű, a fentebb idézett örök tanulság – vigyázzunk az idegenekkel – és a halloweeni cukorkalejmolás gyakorlata feszül benne egymásnak. Eszerint akadnak rosszindulatú emberek, akik mindenféle ártalmas dolgokat rejtenek a gyerekeknek osztogatott édességek közé: cukorkának álcázott hashajtót (ezt egy fogorvos valóban megcsinálta 1959-ben), almába dugott borotvapengét vagy akár ciánnal mérgezett finomságokat.

Joel Best és Gerald T. Horiuchi The Razor Blade in the Apple című kutatása szerint a horrorfilmbe illő mendemonda az 1969 és 1971 közötti időszakban terjedt el igazán, ekkor jelentették a legtöbb hasonló – ámbár ritkán bizonyítható – esetet, és halloween előtt komoly lapokban is cikkeztek a „halloweeni szadistáról”.

A New York Times például 1970-ben arra figyelmeztette olvasóit: „előfordulhat, hogy az utca végében lakó kedves öreg néni borotvapengét rejtett abba a szép piros almába”. Ekkoriban a halloween körüli morális pánik egyre csak fokozódott: szomorú kisgyerekek írtak olvasói leveleket és iskolai esszéket arról, hogy

nem szeretnék, ha trick-or-treating közben megmérgeznék őket.

Ugyan sok publikáció készpénznek vette a gyerekgyűlölő szadisták létét és működését, a valóság ennél persze bonyolultabb. A legenda abban a formában nem igaz, hogy idegenek mérgeznének kisgyerekeket, ugyanakkor mégis bír némi valóságalappal a hashajtós fogorvoson kívül is. A hetvenes évek elején felcsapott össznépi rettegést két eset tüzelte, és mindkétszer a halloweeni cukorka miatt vesztette életét egy kisgyerek. A detroiti Kevin Toston négy napra kómába esett, majd meghalt az 1970-es halloweenezés után: mint később kiderült, a nagybátyjának sikerült valahogy a gyerekeknek szánt édesség közé rejtenie a heroinkészletét, és ez okozta a tragédiát.

A második, talán leghírhedtebb esett azt a gondolatmenetet illusztrálja, miszerint a városi legendákat előbb-utóbb valaki be fogja teljesíteni. A nyolcéves Timothy O’Bryan egy ismeretlentől kapott huszonegy darab Pixy Stix cukorrudacskát, amellyel a kisfiú megkínálta a barátait is, ám ők nem kértek belőle. Végül egyedül Timothy evett az édességből, és amikor arra panaszkodott, hogy az túl keserű, az apja Kool-Aid üdítőt adott neki, hogy azzal öblítse le. A kisfiú hamarosan rosszul lett, majd meg is halt: a cukorrudakat valaki ciánkálival mérgezte meg. A nyomozás hamarosan kiderítette, hogy az elkövető egyáltalán nem egy ismeretlen pszichopata volt, hanem Timothy édesapja, aki biztosítási csalást akart leplezni a városi legenda mögé bújva. Úgy tervezte, több gyereket is megmérgez egyszerre, és így elterelheti a gyanút magáról és arról, hogy valójában egyetlen célpontja volt: a saját fia. Ronald Clark O’Bryant, akire a sajtó több gúnynevet is ragasztott – mint a „Candyman” és „A férfi, aki kinyírta a halloweent” – tíz évvel később, 1984-ben végezték ki méreginjekcióval.

Az O’Bryan-ügy, amellett, hogy újra emlékeztet rá, hogy az elkövetőket gonosz vadidegenek helyett gyakran közeli ismerősök és hozzátartozók között kell keresni, önmagában kevés lett volna a „halloweeni szadista” mítoszának megerősítéséhez. Amikor O’Bryan elszánta magát a gyilkosságra, a legenda már úgymond „készen volt”, neki csak használnia kellett, hiszen a hetvenes évek fordulóján több más társadalmi tényező miatt is közkeletűvé vált, hogy a gyerekek és a fiatalok valamilyen módon veszélyben vannak az amerikai társadalomban. Ez magyarázható volt a bűnözési ráta emelkedésével, a vietnami háborúval, ahová a nemzet meghalni küldte az ifjait, és az ellenkultúrák erősödésével, ami azzal fenyegetett, hogy a gyermek káros befolyás alá kerül – ne feledjük, hogy például a Manson család pere is ebben az időszakban zajlott.

A korszak félelmeit számtalan korabeli horrorfilmben tetten érhetjük az Ördögűzőtől az Ómenig, és az sem véletlen, hogy John Carpenter is ezekben az években indította útjára a halloweenről szóló leghíresebb slasherszériát.

Csak éppen a konyhakéssel felfegyverzett Michael Myers szinte már barátságos alak a hús-vér „halloweeni szadistákhoz” képest.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.