Az a baj a városi legendákkal, hogy előbb-utóbb valósággá válnak

  • Sepsi László
  • 2018. május 17.

Paratéka

A pletyka addig ártalmatlan, amíg valaki meg nem magyaráz vele egy tragédiát.

A városi legendák, pontosabb fordításban városi mendemondák, látszólag ártalmatlan történetek, amelyek kiválóan alkalmasak arra, hogy átlendítsenek egy-egy társasági eseményt a holtponton. Kinek ne csillanna fel a szeme, amikor valaki belekezd a bolond néni meséjébe, aki a mikróban szárította a macskáját, felemlegeti egy közeli ismerősének osztálytársnőjét, akinek csótányok tanyáztak drágán dauerolt hajkoronájában vagy végre megdönthetetlen bizonyítékkal áll elő, hogy a Keleti pályaudvarnál a gíroszos bele rejszolt az öntetbe.

Az ilyesfajta történetek helyes tálalási módjához minden esetben hozzátartozik, hogy ezek az anekdoták valahol, valakivel, térben és időben nem is olyan távol tőlünk, megtörténtek. Általában egy ismerős ismerősével, egy jól beazonosítható, de valójában nehezen visszanyomozható földrajzi helyen (valamelyik gíroszos a Keletinél, de lehet, hogy a Délinél). Ennek köszönhetően a városi legendák jóval szorosabb kapcsolatot ápolnak a valósággal, mint a sima viccek, és annak ellenére, hogy tartalmuk sok esetben sokkoló vagy gyomorforgató, tanulságaikban egyfajta útmutatásként is szolgálnak, mely magatartásformák elfogadhatóak a modern a társadalomban, melyek rejtenek veszélyeket és egyáltalán, hogyan viszonyuljunk a technológia olyan vívmányaihoz, mint a mikrohullámú sütő vagy az internet, hiszen ki ne hallott volna a srácról, aki cseten összejött egy bombázóval, aztán kiderült a csajról, hogy valójában egy negyvenéves, másfél mázsás fickó, aki az anyja pincéjében lakik.

false

 

Fotó: Wikimedia CC Elke W.

A városilegenda-kutatás egyik legnagyobb guruja, Jan Harold Brunvand szerint ezzel hasonló funkciót töltenek be, mint a népmesék: ne menj pettingelni a pasiddal a sötét erdőbe, mert megkaróz a kampókezű hobó, és vigyázz, hol veszel gíroszt, mert ki tudja, mit raknak bele.

Ám azzal, hogy a városi legendák bizonyos viselkedésmintákat bátorítanak vagy éppen ítélnek el, még vékonyabbá válik a határ köztük és a valóság között. Bill Ellis 1989-ben megjelent, Death by Folklore: Ostension, Contemporary Legend, and Murder című tanulmánya a „mendemondák” és a valóság közti átjárásról önmagában hátborzongatóbb, mint egy tábortűznél elmesélt rémtörténet.

Ellis fő állítása, hogy ezek a történetek, ha éppen nincs eleve valós alapjuk, hajlamosak önbeteljesítő jóslatként működni.

Ennek több módja lehet: vagy valaki(k) tréfás szándékkal imitálják a legenda tartalmát, például legyártanak pár gabonakört, vagy valamely legendától független jelenséget a közösség a legenda felől értelmez (például az erdőszélen talált megcsonkított marhát sátánistáknak vagy ufóknak tulajdonítják, habár csak rókák rágcsálták meg a tetemet), vagy a legdurvább esetekben valaki minden idézőjel nélkül megismétli a legendában történteket (lásd például a „Slenderman” mémhez kapcsolódó gyilkosságokat és öngyilkosságokat).

Illusztrálva valóság és mendemonda összegubancolódását, Ellis egy 1982-ben történt megoldatlan kettős gyilkosságot használ esettanulmányként. Az Ohio állam délkeleti részén, Hocking megyében található kistelepüléseken már évek óta pletykáltak helyi sátánista szektákról, állatcsonkításokról és az erdőkben talált gyanús oltárokról. Ezek a rémtörténetek a legtöbb esetben inkább szóltak az elszegényedő vidék szorongásairól és feszültségeiről, mint bármi másról, a legtöbb esetben bizonyítani sem lehetett őket: ám 1982 októberében egy fiatal pár, Todd Schultz és Annette Cooper megcsonkított holttestét találták meg a Logan nevű kisváros környékén lévő erdőben. Azonnal beindultak a spekulációk, miszerint a két tinédzser meggyilkolásáért csakis a helyi ördögimádó sejt lehet felelős, ugyanakkor, ha bebizonyosodik ennek ellenkezője – vagyis nem valami szektatag volt a tettes –, akkor Logan város lakói végre megnyugodhatnak, hiszen még sincsenek soraikban vérszomjas sátánisták. Ebben az ellentmondásoktól feszült hangulatban kezdődtek meg a Cooper/Schultz gyilkosság tárgyalásai.

A legtöbb jel arra mutatott, hogy az elkövető Annette Cooper mostohaapja, bizonyos Dale Johnston, aki túlzott segítőkészségével eleve magára vonta a hatóságok figyelmét, illetve hamarosan azzal is megvádolták, hogy több alkalommal molesztálta a nevelt lányát és megfenyegette annak udvarlóit, hogy kiheréli őket vagy más módon bánik el velük. Mivel Todd Schultz nemi szervét a gyilkosság során megcsonkították, ez még inkább Johnstonra terelte a gyanút. Ilyen közvetett bizonyítékok és egy hipnotizált tanú vallomása alapján Johnstont halálra ítélték, ami után a mostohaapa fellebbezett, és a következő tárgyaláson meghallgattak például egy „szakértőt”, aki megállapította, hogy a holttesteken talált vágásnyomok egyértelműen

okkult jelek, és sátánista tevékenységre utalnak.

A Cooper/Schultz gyilkosság évtizedekig nem oldódott meg egyértelműen, mintha egymással versengett volna a két narratíva a „gonosz mostohaapáról” és a környéken portyázó ördögimádókról. A városi legenda ebben az esetben már nem egy egyszerű anekdota volt, amellyel meg lehet törni a jeget egy házibuliban álldogálva, hanem egy sokak számára vonzó magyarázat a történtekre, amely puszta létével megzavarta az igazságszolgáltatást, és csaknem lehetetlenné tette az érdemi döntéshozatalt, függetlenül attól, hogy valójában éltek-e sátánisták Logan városa környékén és azok mennyire voltak erőszakos természetűek. Dale Johnston éveket töltött a halálsoron, és hiába engedték szabadon 1990-ben, évtizedeken át dolgozott azon, hogy helyreállítsa a jó hírét. Végül 2008-ban derült rá fény, hogy két férfi volt az elkövető: a jelek szerint nem voltak sátánisták.

Az ohiói eset, ahol egy városi legenda befolyásolta egy bűntény értelmezését, miközben maga a bűntény újabb mendemondákat generált még több sátánistáról, jól mutatja a valóság és a kitalált történetek közti sajátos dinamikát. Mert egy pletyka sosem csak egy pletyka, és ha nem is létezik a virginiai molyember, valaki előbb-utóbb vele fog magyarázni egy tragédiát.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.