Lebénult egy szúnyogcsípéstől, aztán rajzolt egy 700 oldalas remekművet 5 év alatt

  • Sepsi László
  • 2018. január 11.

Paratéka

Az egyik oldalon még egy kislány fantáziál arról, hogy vérfarkassá változik, a következőn pedig egy haláltáborba tartó marhavagonban járunk, miközben a fejezeteket klasszikus festmények és horrorrajzok tagolják.

Ritka alkalom, hogy egy első könyves, a szakmában teljesen ismeretlen szerző öntörvényű és mélyen személyes debütációja akkora kritikai figyelemben és elismerésben részesüljön, mint 2017-ben Emil Ferris gigantikus és műfajilag nehezen behatárolható képregénye, a My Favorite Thing Is Monsters.

Az ötvenöt éves írónő kötetének már a keletkezéstörténete is felettébb sötét és kalandos. Ferris sokáig szabadúszó képzőművészként dolgozott – például a McDonald's-nak tervezett Happy Meal-ajándékokat –, ám tízegynéhány éve

egy szúnyogcsípés miatt elkapta a nyugat-nílusi lázat, a szövődmények miatt a jobb keze, illetve deréktól lefelé megbénult.

Ferris nem adta fel, beiratkozott egy művészeti egyetemre, lényegében újra megtanult rajzolni, és az összesen hétszáz oldalas, két kötetben publikált My Favorite Thing Is Monsters ennek a rehabilitációnak az eredménye. Elkészítése bő öt évbe, napi tizenhat órányi munkába került.

Ferris hányattatásai ezzel nem értek véget. Leszerződött az amerikai alternatív képregények egyik nagyágyújához, a Fantagraphics-hoz, a megjelenést 2016 őszére ütemezték, ám a nyomdai munkálatokat vállaló cég pont akkor ment csődbe, amikor a köteteket már legyártották Koreában, de még nem szállították át az Államokba. A készlet így hónapokig vesztegelt Panamában, mire 2017 februárjában végre megérkezett az amerikai boltokba.

false

Eddig a legenda. Maga a képregény egy tízéves lány, Karen vonalas vázlatfüzetben vezetett, tollrajzokkal illusztrált naplójából áll, ami már önmagában is feszegeti a médium határait. Az önéletrajzi elemeket is tartalmazó, de alapvetően fiktív történet a hatvanas évek Chicagójában játszódik, annak is egy lepukkantabb részén: Karen az édesanyjával és a kétes körökben mozgó bátyjával él együtt egy lerohadt bérházban, szegénysége és előnytelennek tartott külseje miatt az iskolában számkivetett, legnagyobb örömét a közeli múzeum látogatása és a horrormagazinok jelentik. De még ezek az úgymond tisztes szegénységben töltött hétköznapok sem tartanak sokáig, amikor édesanyjáról kiderül, hogy rákos – az apáról semmit sem tudni, csak a Universal-filmek Láthatatlan Embereként jelenik meg a rajzokon –, az egyik szomszédot pedig, egy középkorú holokauszt-túlélőt, meggyilkolják.

Karen, aki a rajzain csak agyaras kis farkasemberként ábrázolja magát, ballonkabátot és kalapot ölt, majd nyomozni kezd.

Mint a fentiekből is látszik, a My Favorite Thing is Monsters egy klasszikusnak is mondható receptet követ azzal, hogy egy jellegzetes korszakról és szociokulturális közegről beszél egy kiskorú elbeszélőn keresztül, amelyben így magától értetődően mosódik össze a korrajz és a személyes szféra, illetve a gyermeki fantázia. Ugyanakkor Ferris a krimiszálnak köszönhetően meg is kettőzi ezt a narratívát, mikor hősnője vizsgálódásai során hallgatni kezdi meggyilkolt szomszédasszonyának magnókazettákra felvett visszaemlékezéseit a két világháború közti Berlinról. A kötet egyik legnagyobb bravúrja, hogy mindkét világot ugyanolyan autentikusan képes megteremteni: mesterien illeszti össze a weimari köztársaság dekadenciáját bordélyházakkal és gyerekprostitúcióval, majd a náci Németország első évtizedének szorongásteli hangulatát a Martin Luther King meggyilkolása után faji feszültségektől és zavargásoktól lángokba borult Chicagójával. Mindezt továbbra is csíkos füzetlapokon, gyerekrajzokkal.

false

Emil Ferris mintha az egész világot próbálta volna egyetlen gigantikus spirálfüzetbe zsúfolni,

ahol az egyik oldalon még egy kislány fantáziál arról, hogy vérfarkassá változik, a következőn pedig egy haláltáborba tartó marhavagonban járunk, miközben a fejezeteket hol klasszikus festmények, hol horrormagazinok borítóinak színes tollrajz-reprodukciói tagolják. És ennek a világteremtésnek az origójában – mint azt a cím is jelzi – mindvégig a szörnyek állnak, pontosabban az a kérdés, hogy mit is jelent a szörny fogalma. Ebből a szempontból már a képregény jelenidejének megválasztása is árulkodó: a hatvanas évek volt az a korszak, amikor a klasszikus szörnyek végleg a gyerekszobában leltek új otthonra, elkezdték sorra gyártani a fiatalokat célzó horrormagazinokat és fröccsöntött játékokat, a tévé sorra vetítette a fekete-fehér klasszikusokat, és az olyan sorozatoknak köszönhetően, mint az Addams Family, megszületett a családi horrorvígjáték műfaja.

Ennek hátterében az állt, hogy a korszak borzalmai – akár a történelmi közelmúlt, akár akkori jelen eseményei, Vietnamtól a politikai merényletekig – mellett a régi vágású monstrumok, mint Drakula vagy Frankenstein szörnye, gyerekmeséknek tűnnek. Ezt az átmenetet dolgozta fel például Peter Bogdanovich Célpontok című, 1968-as horrorja, amelyben

az idős Boris Karloff került szembe egy orvlövésszel egy autósmoziban, szimbolikus helyszínen egymásnak eresztve a „régi” és „új” monstrumokat.

false

Ferris párhuzamos lányéletrajzában a klasszikus rémfilmek mumusai egyenértékűvé válnak az ógörög mitológia lényeivel: míg a hatvanas években élő Karennek előbbiek, a harmincas évek Németországában élő Ankának a Medúza és társai jelentenek menedéket és szerepmintát a minden rémmesénél sötétebb valósággal szemben. Az (ál)naiv gyereknyelven megfogalmazva a szerző egy éleslátó szörnytipológiát is felállít, miszerint kétféle monstrum létezik: az egyik elvan az odújában, és csak akkor van vele baj, ha piszkálják, míg a másik nemcsak az odúját, de az egész világot a maga képére akarja formálni. És mivel a világ olyan, amilyen, néha elkerülhetetlen, vagy akár üdvös, hogy az ember szörnnyé váljék – viszont nem mindegy, melyik fajtává.

A My Favorite Thing Is Monsters – az eddig megjelent első kötet alapján – bámulatos művészi vállalkozás, amely a médium határait újragondolva képes elmesélni egy epikus méretei ellenére is aprólékosan kidolgozott történetet, miközben afféle enciklopédiáját nyújtja a szörnyekről való gondolkodásnak. Sűrű és súlyos anyag, amely után pár napig minden más egy kicsit kevésnek tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.