Álnaiv szemforgatás keveredik a nők kizsákmányolásának kritikájával

  • Sepsi László
  • 2018. január 18.

Paratéka

Nemet kellett volna mondania!

1948. szeptember elsején a feltörekvő sztárt, Robert Mitchumot egy razzia során tetten érték, ahogy egy nagyrészt ismeretlen színésznő, bizonyos Lila Leeds lakásán marihuánát szívott. Mitchumot és Leedset fogyasztás, illetve a velük partizó két további személyt birtoklás vádjával előállították, a Mitchumot foglalkoztató RKO stúdió elhatárolódott, beteg embernek minősítette a színészt, majd legnagyobb meglepetésére a közvélemény mégis megengedő álláspontra helyezkedett a kicsapongással kapcsolatban. Mivel a potenciális nézők nem lincselték meg vagy bojkottálták Robert Mitchumot, a stúdió is mellé állt, kampány épült a tárgyalását rács mögött váró színész fotóira, majd, mint az várható volt, a bíróságon felmentették. A hollywoodi legendáriumban jól ismert sztori folytatása már filmtörténet: Mitchum negyvenhárom nap után szabadult, az incidens segített megerősíteni a státuszát mint nonkonformista lázadó, egyre jobb szerepeket kapott, és ma már a huszadik század egyik legjobb színészeként tartjuk számon. De ez a cikk

nem Mitchumról szól, hanem Lila Leedsről, akit manapság nemhogy színészként, de sehogy sem tartanak számon.

Mitchum (középen jobbra) és Leeds (balra) a bíróságon

Mitchum (középen jobbra) és Leeds (balra) a bíróságon

 

Az akkor húszéves Leeds, akinek korábban is csak annyira kis szerepei voltak, hogy a stáblistákon sem tüntették fel a nevét, ugyancsak börtönbe vonult. A hatvan nap elzárás alatt rászokott a heroinra, és amikor kiszabadult, két dologgal találta szembe magát. Az egyik, hogy Robert Mitchum karrierje töretlenül ível fölfelé, a másik, hogy ő nemkívánatos személy lett Hollywoodban. Egyetlen ajánlatot kapott egy olcsó exploitation filmben, amelynek készítői a Mitchum-botrány körüli hírverést akarták kihasználni. Leeds – akinek ez volt az első és utolsó főszerepe – azt a feladatot kapta, hogy játssza el a Los Angelesbe költözött fiatal lány történetét, aki rossz társaságba keveredik, rászokik a marihuánára, emiatt tönkremegy az élete és börtönbe kerül.

Lila Leeds színészi karrierjének hattyúdalaként eljátszhatta a főszerepet saját bukástörténetében.

A fentebb említett exploitation filmek az ötvenes évek végéig nem egészen azt jelentették, mint manapság. Később a fogalmat a sok szexet és erőszakot tartalmazó, olcsón gyártott műfajfilmekre használták – mint az olasz kannibálmozik, Russ Meyer szexfilmjei, belezős gore-horrorok vagy az afroamerikai közönségnek szánt kőkemény akciómozik. De amíg érvényben volt Hollywood önszabályozó cenzúrarendszere, a Hays-kódex, az exploitation egy nagyon speciális filmformát jelentett. Mivel a Hays-kódex megtiltotta bizonyos témák mozgóképes feldolgozását, szemfüles vállalkozók felismerték a lehetőséget, hogy a tabutémák révén nyílt egy kiaknázatlan piaci rés, és sorra gyártani kezdték a droghasználattal, prostitúcióval, nemi betegségekkel, nem kívánt terhességgel és születésszabályozással kapcsolatos filmeket, amelyeket aztán alternatív forgalmazási stratégiákkal juttattak el az érdeklődő közönséghez. Utóbbit úgy kell érteni, hogy a gyakran forgalmazóként is aktív gyártók afféle vándormozisként járták az országot, hogy az egyes településeken levetíthessék a hat-hét nap alatt, aprópénzből összegányolt filmjeiket a szifilisz vagy a kokain káros hatásairól. Ezek a hatvan-hetven perces, viszonylag rövid munkák nagy része mai szemmel nézhetetlen. Befogadásuk körülményei is sajátosak voltak: a vetítéséket gyakran szakították meg álszakértők kiselőadásai – így csak kb. húsz percet kellett egyszerre kibírni a filmből –, és a körítésben is komoly szerepet kaptak a külsőségek. Mondjuk, a film vetítése előtt kamukokaint lehetett megtekinteni a helyi művházban.

Az elfeledett Lila Leeds

Az elfeledett Lila Leeds

 

Tehát a frissen szabadult Lila Leeds egy ilyen exploitation filmben kapott szerepet. Annak érdekében, hogy ne legyen konfliktus az Államok erkölcsei felett őrködő szervezetekkel, a film a megszokott stratégiát választotta: oktatófilmnek álcázta magát, amely a marihuána élettani és morális veszélyeire hívta fel a figyelmet. Már a különféle címverziói is azt jelezték, mennyire helyén van a készítők erkölcsi iránytűje drogügyben: Wild Weed; The Devil's Weed; Marijuana, the Devil's Weed; The Story of Lila Leeds and Her Exposé of the Marijuana Racket, illetve a legelterjedtebb címverzió, a She Shoulda Said No!, azaz a „Nemet kellett volna mondania!”. A rendező az a Sam Newfield, aki az exploitation szcéna egyik legtermékenyebb művészeként mintegy kétszázötven játékfilmet készített nagyjából negyvenéves pályája során.

A She Shoulda Said No! cselekménye a drogtémát kizsákmányoló hasonló munkák  – mint például a rossz filmek egyik klasszikusaként számon tartott Reefer Madness – sémáit követi. Leeds egy árva kóristalányt alakít, aki a bűnös nagyvárosban élve próbálja eltartani magát és főiskolára készülő öccsét. Megkörnyékezi egy velejéig romlott díler – akinek cinizmusában mintha lenne valami Mitchum beleszarós attitűdjéből –, rászokik a marihuánára, majd maga is terjeszteni kezdi a drogot.

Amikor a jólfésült öcsi ezt megtudja, úgy elszomorodik, hogy felakasztja magát a garázsban.

Leeds karaktere végül börtönbe kerül, ahol lejön a szerről, majd a rendőrség beszervezi, a lány segít nekik lebuktatni a gonosz dílert, aztán hepiend. Mint ebből is látszik, a She Shoulda Said No! egyrészt hiperkonzervatív fűellenes tanmese, amit már a maga korában is megmosolyogtak, másrészt viszont bizarr bosszúfantázia, amelyben a kizsákmányolt fiatal lány végül visszavág az ördögi spanglit terjesztő gengsztereknek.

false

A film társadalomképére jellemző, hogy amikor az egyik derék rendőr megpróbálja lebeszélni a hősnőt önpusztító szokásáról, körbevezeti a börtönben, ahol csupa félőrült, beteg nő vegetál a drog miatt: drog miatt tönkrement férfit nem látunk a bő egyórás játékidő alatt, ők csak terjesztenek, rendőrként küzdenek ellene vagy felakasztják magukat felháborodásukban. Különösen érdekes Leeds karakterének útja a filmben. Mintegy kézről kézre adják a férfialakok, és mindegyikük számára csak eszköz az anyagi haszonszerzéshez: az öccsének anyapótlék, a dílerének segéderő, a rendőrségnek spicli. A film készítői számára pedig pótolhatatlan marketingeszköz.

Persze, túlzás volna azt állítani, hogy a She Shoulda Said No! valamiféle költői igazságot akart szolgáltatni Leedsnek és a Hollywood-alsón szerencsét próbált fiatal lányoknak, hiszen a készítők csupán az utolsó pár centet akarták még kifacsarni a Mitchum-botrányból. Hogy eközben egy olyan vízióval álltak elő, amelyben az álnaiv szemforgatás keveredik a nők kizsákmányolásának kritikájával, inkább csak mellékes járulék.

Leeds még turnézott a filmmel, és a vetítések kísérőprogramjaként előadásokat tartott a marihuána káros hatásairól, majd végleg otthagyta a színészi pályát. A She Shoulda Said No! fajtájának egyik utolsó példánya volt, nem sokkal bemutatása után lazultak a hollywoodi szabályok, és amikor Frank Sinatra főszereplésével elkészült Az aranykezű férfi című drogmelodráma, a nagy stúdiók végleg kifogták a szelet a narkótabut kihasználó exploitation gyártók vitorlájából.

A She Shoulda Said No!, mivel már nem áll szerzői jogvédelem alatt, kicsik-nagyok okulására legálisan és ingyen megtekinthető.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.