Nincs szomorúbb egy nekrofil sorozatgyilkos gyerekkoránál

  • Sepsi László
  • 2017. szeptember 8.

Paratéka

Egy poros amerikai kisvárosban cseperedett fel a huszadik század talán legbrutálisabb sorozatgyilkosa, Jeffrey Dahmer. A kannibál gyerekkorába egy gimis osztálytársa enged betekintést egy különleges képregényben.

Kamaszkori rajongásaim körében kitűntetett helyet foglaltak el a sorozatgyilkosok. Rongyosra olvastam az egyébként meglehetősen silány A világ legbrutálisabb gyilkosai című kiadványt, megtanultam a gúnyversikéket Lizzie Bordenről (Lizzie Borden fejszét fogott / Négybe vágta anyját legott), és kuporgattam a többségükben haszontalan triviákat Ted Bundy kusza fogsoráról vagy David Berkowitz ördögi kutyájáról. Figyeltem magamon az árulkodó jeleket, például hogy érzek-e ellenállhatatlan késztetést arra, hogy kisállatokat kínozzak. Nem éreztem, ez végtére is megnyugtatott: mindent összevetve tehát menthetetlenül normális vagyok.

Aztán másfél évtizeddel később — unalomba fulladó Dexter-évadok és Thomas Harris könyvei után — John Backderf My Friend Dahmer című önéletrajzi képregénye úgy vágott tarkón, mintha Bőrpofa lendítette volna meg hátam mögött a marhataglót.

Dahmerről, elsősorban a Titkos élet című harmadrangú horrornak hála, tudtam eddig is: tizenhét áldozat, nekrofília, posztmortem perverziók, hordónyi savban feloldott testek és levágott fej a mélyhűtőben. Mindezt az AIDS és az új erőre kapott amerikai konzervativizmus évtizedében: mintha Jeffrey Dahmerben a korszak legsötétebb félelmei és előítéletei keltek volna életre a nagyvárosban portyázó — lásd William Friedkin azonos című thrillerét —  homoszexuálisról, aki férfiakat gyilkol. Ráadásul Dahmer gyakorlatába pervertált biológiai érdeklődés is vegyült, ugyanis zombi szexrabszolgát kívánt készíteni áldozatainak testrészeiből. A szex, halál, orvostudomány és a többségtől eltérő szexuális orientáció egyszerre kötötte Dahmert a horrorfilmek őrült tudósaihoz és az épp dühöngő AIDS-krízishez.

De Backderfet, a képregény szerzőjét nem az érdekli, hogy milyen jelentéseket kaphatott Dahmer ámokfutása a nyolcvanas évek médiájában. Jóval személyesebb okok mozgatják: Dahmer, a gyilkos ugyanis a szerző osztálytársa volt az ohiói Bath városka gimijében. Ha a kis Dahmer nem olyan furcsa és ijesztő, minden bizonnyal barátok is lettek volna.

Jeffrey Dahmer a gimiben, majd évekkel később a rendőrségen

Jeffrey Dahmer a gimiben, majd évekkel később a rendőrségen

 

Backderf páratlan érzékenységgel hozza játékba személyes érintettségét, visszaemlékezések, jegyzőkönyvek és interjúk alapján hiteles rekonstrukcióját nyújtja egy leendő sorozatgyilkos kamaszkorának. Közben két kérdéshez tér vissza minduntalan. Az egyik, hogy a szerző és az egész kisvárosi közösség hogyan nézhette végig a „Milwaukee-i Kannibál” genezisét anélkül, hogy bármit észrevett volna belőle. Jellemző, hogy amikor Backderfet egy bő évtizeddel később felhívták, hogy az egyik osztálytársából sorozatgyilkos lett, Jeffrey Dahmer csak a második tippje volt.

false

A másik visszatérő kérdés az, hogy mi különbözteti Jeffrey Dahmert azoktól a tizenévesektől, akik szüzességük elvesztésével zárták a középiskolát, és nem az első feldarabolt stoposukkal? A két kérdés persze összeér: a képregény világában épp az ún. normális közösség hagyta magára a zavart elméjű kamaszt a segítség nélkül leküzdhetetlen nekrofil és a titkolni kényszerült homoszexuális vágyaival, melyeken jobb híján alkohollal próbált enyhíteni. Így maradhatott egyedül epileptikus rohamoktól szenvedő, neurotikus anyjával is, akinek görcsös rángásait Dahmer afféle stand-up showként utánozta osztálytársai előtt, takaros rajongói kört gyűjtve maga köré.

Dahmer később azért még megpróbált visszakapaszkodni a partvonalról a közösségbe, ez a jelenet a képregény legszívszorítóbb képsora: a magányos fiú rászokik arra, hogy  különféle fotózásokon fellopózzon a képekre, akár olyan társaságoknál is, amelyekhez semmi köze nincs. Az egyik tanárnője észreveszi egy osztályképen az oda nem való Dahmert, ezért filccel kisatírozza arcát a fotóról: nem marad nyomában más, csak egy tintás fekete lyuk.

A figura akkor válik meggyötört kamaszból szörnyeteggé, amikor izolációja kiteljesedik. Amikor iskolatársait már annyira sem érdekli, hogy röhögjenek egyre nyugtalanítóbb performanszain, és az a minimális védőháló is eltűnik mögüle, amit az iskola intézménye jelentett. Első gyilkosságát három héttel az érettségi után, 1978 nyarán követte el.

false

A kisatírozott arc üressége, és Backderf azon megállapítása, hogy Dahmer személyisége egy ponton valóban eltűnt, és többé nem volt már több rajzfilmfiguránál, aki az osztályban „vagy szerepet játszott vagy be volt rúgva”, azt az elméletet visszhangozza, ami a sorozatgyilkos alakját a lelki űrrel azonosítja.

Kérdéses viszont, hogy a gyilkosságok ennek az űrnek a betöltését, az éhség csillapítását szolgálják, vagy épp a belső szenvedést vetítik ki a külvilágba, az erőszakon keresztül színre víve azt.

De lényegében mindegy is: ha egy dologban kellene megragadnom, hogy tizenvalahány évvel ezelőtt mi miatt kezdtem tonnaszám sorozatgyilkosos sztorikat olvasni, akkor az nem az erőszak talmi nonkonformizmusa (amely kétségkívül vonzhatja a pubertás lelket, mint a vécében bagózás), vagy a „gonosz” mibenléte (nem érdekelt még Hannah Arendt), hanem a titok a maszkok mögött. A felütés, hogy „hétköznapi fickónak tűnt”, aztán kiderült, hogy olyan erők és pszichológiai folyamatok dolgoztak a látszat mögött, amilyenekkel szerencsés magyar kamasz csak szuperhősképregényekben találkozik. Hogy van a felszín alatt egy titkos élet, a többség számára elérhetetlen kínok és borzalmak forrása, és ez különlegessé teszi hordozóját: hát mi más is szeretne lenni egy kamasz, mint kibaszott különleges?

false

My Friend Dahmer legfőbb erénye, hogy beledörgöli olvasójának orrát a „fú, de beteg” attrakciója – és a sorozatgyilkos maszkja(i) – mögötti privát pokolba. A fegyelmezetten sorakozó panelek minden személyesség ellenére fenntartják az elbeszélői távolságot, miközben az amerikai alternatív képregények könnyed, karikaturisztikus stílusa és a téma közti ellentmondás újabb termékeny feszültséget generál. A sokszor oldalakon át szöveg nélküli képsorok bőséges lehetőséget nyújtanak a projekcióra: a prológusban Dahmer szótlanul sétál az út mentén, és a jólértesült olvasó máris spekulálni kezd, hogy hová megy, mi járhat a fejében, próbáljuk jelentéssel feltölteni a pár vonással felskiccelt figura kifejezéstelen arcát – a sorozatgyilkos ürességét –, és még mielőtt célba érne, rá is kell kérdeznünk, mi a viszonyunk vele. Backderf képregényének központi szimbóluma ez a poros országút: újra meg újra visszatérünk ide, Dahmer itt vadászik az első áldozatára, itt baktat magányosan iskola után és innen térhet rá arra erdei ösvényre, amely személyes szentélyéhez, az első kibelezett állatok tetemeihez vezet. És persze az út motívumában sűrűsödik az a kérdés is, hogy lehetett volna-e másképp, volt-e lehetősége Jeffrey Dahmernek más pályára állni, vagy még „barátainak” beavatkozása sem menthette volna meg. A bennem élő sorozatgyilkos-rajongó kamasznak pedig elsősorban azt üzeni – nem akarsz te annyira különleges lenni.

_

Sepsi László (1985) író, szerkesztő, kritikus, elsősorban popkultúrával, zsánerirodalommal és filmekkel foglalkozik. Kötetei: Pinky (2016), Ördögcsapás (2017). Blogja, a Paratéka minden csütörtökön jelentkezik majd a Narancson.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.