A tévedés reménye – Válasz György Péternek

Pislogó szobrok

Ami az egyik oldalon retorikailag a magaskultúra sorsával kapcsolatos aggódás, az a másikon konzervatív hagyományőrzés.

Megtisztelő, hogy György Péter figyelemre méltatta írásomat, amiben Tamás Gáspár Miklós nemrég megjelent A lélekharang megkondul című cikkére reagáltam. Megtisztelő, bár, ha jól látom, olyasmit olvas ki soraimból, amik nincsenek benne, vagy nem épp úgy, ahogyan ő érti azokat. Egyfelől én nem állítom, hogy Tamás Gáspár Miklós „ugyanazokra a következtetésekre jut” mint Orbán János Dénes, másfelől nem „helyezem egymás mellé” a két szerzőt. Ezzel szemben azt írom, hogy zavarba ejtő, ha valaki, én, „szinte szóról szóra azokat az érveket és példákat (vagy ha tetszik metaforákat, hiperbolákat) látja visszaköszönni, amiket más körülmények között egy számára igencsak kevéssé fontos – hogy finoman fogalmazzunk – gondolkodótól már egyszer hallott”. Úgy tűnhet, ez csak lovaglás a szavakon vagy szőrszálhasogatás, de hát éppen a szavak erejéről (is) szólna ez az egész eszmecsere.

Természetesen nem helyezem Tamás Gáspár Miklóst és Orbán János Dénest egymás mellé, és ahogy arra utalok is, látom, hogy más-más vágányon mozog a gondolatmenetük – ugyanakkor hangzatos kijelentéseik és tételmondataik az én fülem számára kínosan összecsengenek számos ponton. Egyszerűen itt a retorikáról van szó, amit egyikük-másikuk ilyen vagy olyan célból használ. Azt tartom zavarónak, György Péter magyarázata után talán még inkább, mint azelőtt, hogy a két fél harsány kijelentései azonos nyelvi formációkban találnak maguknak megfogalmazást.

György Péter úgy látja, „a demokratikus társadalom összeomlásának megakadályozásáért egyedülálló módon küzdő filozófus a nemzeti kultúra sorsával kapcsolatos aggodalmainak ad hangot”, míg Orbán János Dénes „egy minimum etnonacionalista, azaz a magaskultúra teljes intézményrendszerét pusztán szavazatszerzési szempontból lényegtelennek tartó kormány ideológusává változott át, s a legrosszabbkor, hirtelen konzervatív hagyományőrzővé vált”. Vagyis, ami az egyik oldalon retorikailag a magaskultúra sorsával kapcsolatos aggódás, az a másikon konzervatív hagyományőrzés.

false

Ha jól hallottam, Tamás Gáspár Miklós a Klubrádióban azt nyilatkozta, hogy mondandójának semmi köze sem volt az oktatáshoz. De hát hogyne lett volna: gondolatmenetének kiindulópontja „a pedagógusmozgalomban aktív, haladó szellemű magyartanárnő” számára unszimpatikus megnyilatkozása, amit kicsivel később már szimplán „oktatási reformdumaként” emleget, s rögtön fel is fejt: mindez egyszerűen „a válság defenzív dicsőítése: legyünk barbárok”. Akárhogy nézem, inkriminált írásában Orbán János Dénes is erről az „oktatási reformdumáról” fejti ki a véleményét.

György Péter hiányolja írásomból a finomságot, de ugyanezt egyáltalán nem hiányolja Tamás Gáspár Miklóséból (OJD-t ebből a szempontból talán inkább hagyjuk is). Azt gondolom, hogy azokat a magyartanárokat, akik azon igyekeznek – lábjegyzet: totális oktatáspolitikai ellenszélben – hogy úgy tanítsák az irodalmat, hogy az minél hozzáférhetőbbé váljon hosszabb távon (is) a diákok számára, s napról napra azon igyekeznek, hogy a kultúrtradicionalista, merev, kényszerolvastatás-alapú irodalomtanítást valami olyan modellel váltsák fel, ami ahhoz segíti hozzá a diákokat, hogy ideális esetben minél többen és minél felszabadultabb módon az élvezői legyenek majd a minőségi kulturális kínálatnak – tehát őket a barbárság szekértolóinak beállítani minden, csak nem finom eszmefuttatás.

Azt készséggel elismerem, hogy Tamás Gáspár Miklós nemcsak az oktatásról beszélt, ám vízióját az új barbárság térnyeréséről mégis egy oktatási modell vélt silányságának sorvezetőjével húzza fel.

false

Nem mintha védeni szeretném Orbán János Dénes cikkét, de annak állításait vagy ezeknek az állításoknak a parabolisztikus szerkezetét (vö. Jókai) György Péter mintha nem a cikkre reflektálva kívánná kétségbevonni, hanem egy rövid pályakép vagy szellemi bukástörténet felvázolásával. Ezt a képletet, amit felállít, önmagában nem is vitatom, ugyanakkor nem az a baj a Jókai Mór és a gyermekeink című munkával – legalábbis nekem nem az a bajom vele elsősorban –, hogy szerzője mit ír egy másik szösszenetében Kertész Imréről (akitől valamikor ösztöndíjat kapott), hanem, hogy mit ír konkrétan Jókai és az „oktatási reformduma” kapcsolatáról. S hogy abban mennyire nincsen igaza.

Amikor Tamás Gáspár Miklós azt mondja, hogy a magyar irodalomról annak „hivatásos ápolói-gondozói, a magyartanárok és a magyartanárok magyartanárai is azt állítják, hogy dögunalom és fejfájás”, akkor, attól tartok, méltánytalanul és meglehetősen kevés finomsággal jár el a pedagógusokkal szemben. Nem látom sehol, hogy feltételezését, mely szerint ezek a magyartanárok szánt szándékkal a magyar irodalom ellenségei lennének, bárhol is érvekkel támasztaná alá – ahol az érveknek kellene következnie, ott jön a vízió a bio flat white kávéról és a többi, lazán hozzácsapott jelenségről.

Amikor Tamás Gáspár Miklós azzal búcsúzik az oktatási reformduma károsultjaitól, a fiataloktól, hogy „jó mulatást és szelektív hulladékgyűjtést a fesztiválon, fiatalok! Csak óvatosan a piával meg a fűvel! Kondomot a retikülbe!”, szintén nem látom, hogy igyekezne a fiatalság és a magaskultúra (vagy bármilyen kultúra) viszonyát cizelláltan láttatni. És ebben a rosszfajta iróniába burkolt lenézésben én továbbra sem tudom a „a nemzeti kultúra sorsával kapcsolatos aggodalmak” finom megfogalmazását látni, bárhogy is próbálom, bárhogy is szeretném. A tévedés jogát és reményét ellenben fenntartanám magamnak.

Krusovszky Dénes

 

Fotó: Grag Bal

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.