A félreértett aggodalom és a nyomasztó feledékenység: közös nevezőre tolható-e TGM és OJD?

Vita a kötelező olvasmányokról

  • György Péter
  • 2018. november 19.

Publicisztika

„Engem az a magától értetődőség ejtett igazán zavarba, amellyel Krusovszky egymás mellé helyezte Tamás Gáspár Miklóst és Orbán János Dénest."

Krusovszky Dénest – mint írja – zavarba ejtette, hogy az általa fontosnak tartott gondolkodó, Tamás Gáspár Miklós A lélekharang megkondul című, minap megjelent írásában ugyanazokra a következtetésekre jut, mint Orbán János Dénes egy 2017 márciusában közölt, Jókai Mór és a gyermekeink című szövegében.

TGM és OJD a kötelező olvasmányokról - Ha nem olvasod el ezt a könyvet, meghal a magyar kultúra

Szabadítsuk ki Jókait, meg magunkat is - kéretlen megjegyzések a „lélekharangvita" margójára. Van abban valami mélyen zavarba ejtő, amikor az ember egyszer csak egy számára fontos gondolkodótól szinte szóról szóra azokat az érveket és példákat (vagy ha tetszik metaforákat, hiperbolákat) látja visszaköszönni, amiket más körülmények között egy számára igencsak kevéssé fontos - hogy finoman fogalmazzunk - gondolkodótól már egyszer hallott.

Eltekintve attól, hogy ha tényleg (!) összeolvassuk a két szöveget, akkor azok között számos igazán drámai különbség lelhető, engem az a magától értetődőség ejtett igazán zavarba, amellyel Krusovszky egymás mellé helyezte Tamás Gáspár Miklóst és Orbán János Dénest.

Ugyanis A lélekharang megkondul című TGM-szövegben a demokratikus társadalom összeomlásának megakadályozásáért egyedülálló módon küzdő filozófus a nemzeti kultúra sorsával kapcsolatos aggodalmainak ad hangot, amelyet egy öregembernek a mások fiatalságán állt bosszújával összekeverni szokatlanul indulatos fordulat Krusovszky Dénestől, akinek rádiókritikáit például épp finom és elegáns érveléséért kedvelem. Melyet most bizony hiányolnék.

Nem vagyok meggyőződve arról, hogy ami a kötelező olvasmányok listájának kérdését illeti, abban Tamás Gáspár Miklósnak igaza lenne, de – lásd a cikk címét – ő bizony nem egy pedagógiai-módszertani kérdésről írt, hanem arról a tagadhatatlanul igazi kérdésről, hogy az etnicitás politikai kultúrájának világában nem jóvátehetetlen veszteség-e a nacionalizmus kulturális hagyományának eltűnése.

Való igaz, hogy a kulturális ideológiák és identitások működésének gyakorlata elválaszthatatlan azoktól a szó szoros és átvitt értelmében vett technikáktól, amelyek jelenleg radikális változásokon esnek át. Tény, hogy Tamás Gáspár Miklóst beláthatatlanul jobban foglalkoztatja a nacionalizmus, etnonacionalizmus, etnicizmus paradigmaváltása, mint az azzal összefüggésben álló „technológiai kérdés”, amellyel amúgy naponta szembesülök az egyetemen.

Orbán János Dénes szövege – mint mindannyiunké – pontosan megfelel élettörténete alakulásának. Ő ugyanis épp most került, pontosabban hozta magát abba a helyzetbe, hogy feladta hajdani és közelmúltbeli költészetét, azaz nem játssza tovább az irodalmi élet enfant terrible-jének szerepét, amelyet amúgy kiválóan alakított. Ellenben egy minimum etnonacionalista, azaz a magaskultúra teljes intézményrendszerét pusztán szavazatszerzési szempontból lényegtelennek tartó kormány ideológusává változott át, s a legrosszabbkor, hirtelen konzervatív hagyományőrzővé vált, ami – figyelembe véve saját költészetét – elég komikus, sőt nyomasztó. 2017-es írása ebben a kontextusban értelmezhető, azaz megnyugtat mindenkit, hogy a számítógépekkel való babrálás ráér, a diákok előbb tanuljanak meg latinul, és olvassanak sok Jókait, amint ő is tette. (S épp mostanában látjuk, hogy mit sem segített rajta.)

Orbán János Dénes, a KMTG atyja és szellemi vezére

Orbán János Dénes

 

 

E két szerző szövegeit, mint Krusovszky teszi, egy gondolatmenetnek látni annyit jelent, hogy a jeles költő és regényíró egyszerűen nem vette tudomásul, hogy vannak kontextusok, amelyek bizony hatással vannak a szövegek értelmezési tartományaira is.

Tamás Gáspár Miklós – mint mindannyian – olykor téved. Azonban – szemben sokunkkal – ezt nem pusztán elismeri, hanem nyilvánosan végiggondolja, értelmezi, azaz nem a nárcizmus, hanem a munka megszállottja; a filozófia pedig nem a szakmája, hanem az élete. Orbán János Dénes az avantgárd mókából – Előretolt Helyőrség című lapjából – mára irodalompolitikai intézményt teremtett, ami nem kis út megtételét jelenti. Mindenekelőtt felejtenie kellett. 2018 novemberében, A baloldal végtelen gőgje című írásában megemlíti, hogy miként is alakult Kertész Imre sorsa a Nobel-díj és a Szent István-rend átvétele után. Mindössze arról nem tesz említést, hogy ő maga annak idején, 2000-ben a Herder-díjas Kertész Imre javaslatára nyerte el a bécsi tanulmányait lehetővé tévő ösztöndíját.

Amúgy Tamás Gáspár Miklós ezen a héten lett hetvenéves. Az ég áldjon, Gazsi. Írj, és tévedj. Eddig sem álltál soha senkin bosszút, így hát ezután sem teszed.

Frissítés: Ami a tévedéseket illeti,  Tamás Gáspár Miklós a jövő héten lesz hetven éves.  Mind az ő, mind az olvasók elnézését kérem.

Nyitóképünk: A Borsszem Jankó című lap karikatúrája Jókai Mórról 1871-ben. Forrás: Wikipédia

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.