Az előválasztás hasznáról és veszélyeiről

  • Keszthelyi András
  • 2015. június 1.

Political Animal

Ha a demokratikus ellenzék pártjai közötti erőviszonyokban nem történik érdemi átrendeződés, akkor a következő választáson minden fogadkozás ellenére ugyanaz történik majd, mint 2014-ben. Az ellenzéki összefogásnak nevezett bohózat dramaturgiája szinte szükségszerűen alakult úgy, ahogyan – és ugyanez a dramaturgia fenyeget 2018-ban is, hiszen az ellenzéknek nincs olyan domináns szereplője, aki rá tudná kényszeríteni akaratát a többiekre.

A tavalyi gyászos szereplés egyik fontos oka maga az összefogás, annak kialakulása és végeredménye volt. Valójában akkor is egy előválasztás zajlott az ellenzéki térfélen, csak éppen szabályok nélkül. A riadt balliberális szavazótábor pedig előbb meghökkenve, később nem kevés utálkozással szemlélte, hogy saját vezetői hogyan adják elő az isztambuli nagy bazár üzletkötési technikáitól a kocsmai verekedés laissez-faire szabálykezeléséig terjedő regiszterben azt, amit hivatalosan ellenzéki összefogásnak neveztek.

Annyi tehát bizonyosan állítható, hogy ez az út nem vezet győzelemre. Vannak persze más feltételei is annak, hogy Orbán Viktort ne a szélsőjobb győzze le, de nem kell váteszi képességekkel megáldott elemzőnek lenni ahhoz, hogy kimondjuk: a rendezetlen, szabályok nélkül zajló, összefogási megállapodásnak álcázott előválasztás nem vezet eredményre.

Az ellenzéki előválasztás gondolata nem új. Ami újdonság, hogy a Republikon Intézet vette a fáradtságot és végiggondolta, hogy mit jelenthet mindez, majd konferenciát szentelt a kérdésnek. Javaslatuk nyilvános volta önmagában is fontos: azt jelzi, hogy csak olyan diskurzust érdemes a kérdésről folytatni, amely a közvélemény előtt zajlik.

Az előválasztás ideája azon az egyszerű gondolaton alapul, hogy maguk a szavazók – esetünkben a balliberális beállítottságú választópolgárok – döntsenek arról, hogy kit indítsanak egyéni jelöltként választókerületükben, és nem utolsó sorban arról, hogy ki méltó arra, hogy miniszterelnök-jelöltként képviselje őket. Mindez azt jelenti, hogy nem a pártvezetők alkuja, hanem a szavazói akarat dönt.

Az előválasztás üzemszerűen működik az USA-ban, ahol mindkét nagy párt így választja ki jelöltjeit. Majd megjelent Franciaországban és Olaszországban is – utóbbi példája azért fontos, mert a miénkhez hasonlóan megosztott volt ott is a politikai tér. A példákért pedig nem is kell ennyire messzire menni: az RMDSZ alapszabálya is lehetővé teszi az előválasztást, számos területi szervezet is így választja ki jelöltjeit.

Az előválasztás előnyei nyilvánvalóak. A részvételi demokrácia eszméjének működtetése mellett konkrét gyakorlati haszonnal is jár: megmozgatja a szavazókat, ráirányítja a figyelmet az adott politikai oldal témáira, jelöltjeire – ennek jelentősége pedig meglehetősen egyértelmű a Fidesz által kiépített nyilvánosság szerkezetében.

A Magyarországon lebonyolítandó előválasztás kockázatai és mellékhatásai közül legalább kettő érdemel említést. Az egyik a meghekkelés veszélye, a másikat maguk a pártok jelentik. Az elsőre egyértelmű, bár vitatható megoldást javasol a Republikon, a másikra nem is akar – hiszen ez nem az ő asztala.

Minden előválasztási forma kérdése az, hogy ki jogosult szavazni. Másképpen: hogyan érhető el az, hogy az ellenoldal ne szavazzon. Például ne a republikánus meggyőződésű választó befolyásolja, hogy ki legyen a demokrata jelölt. Magyarországon a kérdés konkrétan úgy hangzik: hogyan akadályozható meg, hogy a Kubatov-gárdisták döntsenek arról, ki indul mondjuk Veszprém 2. számú választókörzetében.

A nemzetközileg ismert technikák vagy nem alkalmazhatóak, vagy nem nyújtanak egyértelmű védelmet. Az USA-ban regisztrált szavazók vannak, így a legtöbb államban a regisztrált demokraták, illetve a regisztrált republikánusok szavaznak. Erdélyben a kérdés egyszerűen eldönthető: aki magyar, szavazhat – és viszonylag könnyen megállapítható, hogy valaki megfelel-e ennek a kritériumnak vagy sem. A Republikon javaslata a francia megoldást követi: eszerint a szavazásra regisztrálóknak alá kell írnia egy hitvallásszerű nyilatkozatot és befizetni egy szimbolikus összeget (ami a franciáknál 1 euro, nálunk pedig 200 ft). Majd, ha regisztrált, szavazhat a választókerületben létesített szavazóhelyiségek egyikében. A javaslat azon az előfeltevésen alapul, hogy minél több akadályt gördítünk a szavazó elé, annál jobban csökkentjük annak valószínűségét, hogy a hithű elkötelezetteken kívül mások, így taktikai szavazók is megjelenjenek.

Csakhogy. Minél több a részvételt nehezítő feltétel, annál kisebb lesz a szavazási kedv. Biztonságos eredmény születik, csak éppen nagyon kevesen mennek el szavazni. Ha kevesen szavaznak, akkor az előválasztás éppen azt nem éri el, ami a célja: a szavazótábor mozgósítását. A regisztráció önmagában is jelentősen csökkenti a szavazói aktivitást (nem véletlenül akarta a Fidesz is bevezetni), másfelől a meghekkelés veszélye miatt elkerülhetetlen. Ám a mai világban a pusztán személyes szavazás anakronizmus. A megoldás az lehet, ha a személyes regisztráció után a baloldali érzelmű választópolgár a lehetséges szavazási formák bármelyikét választhatja – de legalább az online, a telefonos és a levélszavazást is a személyes megjelenés mellett.

A másik akadályt maguk a pártok jelentik. Az együttműködési kultúra még a táboron belül is igen alacsony színvonalú. Márpedig ha az ellenzék pártjai ott folytatják, ahol tavaly abbahagyták, akkor nincs az a csodaszer, ami megmentené őket az újabb katasztrofális vereségtől. Az együttműködés tehát nem valamiféle emelkedett morális parancs, hanem üzleti nyelven szólva egyszerű higiénés tényező. Az egy oldalhoz tartozó, de egymással rivális politikai pártok körében előválasztást akkor érdemes tartani, ha nem csak mindenki tarja magát a játékszabályokhoz, hanem, ezen felül közös erőfeszítéseket is tesz azért, hogy az ügy sikeres legyen.

Az együttműködés kényszerének van egy másik aspektusa is, ez pedig a pénz. Egy előválasztás költséges dolog. A szokásos jelölti kampány-költségek mellett a választás lebonyolításának technikai költségeivel is számolni kell. Az informatikai háttér, a szavazóhelyiségek üzemeltetése, a szavazás lebonyolításában közreműködők akár csekély díjazása egyaránt pénzbe kerül. Adott párt szempontjából a kérdés tehát úgy is feltehető, hogy érdemes-e azt a pénzt költenem az előválasztásra, amit amúgy elkölthetnék a választási kampányban is. Érdemes-e bedobnom a közösbe, amit a magam céljaira is felhasználhatnék?

Mindent egybevetve a Republikon javaslata technikailag és politikailag alaposan végiggondolt javaslat. A technikai hiba viszonylag könnyen orvosolható – a közös politikai akarat hiánya annál nehezebben. Mert ma az ellenzéki pártok közötti együttműködésnek csak a lehetősége van meg, az akarat, a közös célért hozott akár anyagi áldozat vállalása hiányzik hozzá.

De ennek kialakítása már nem a Republikon feladata.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.