Jávor Benedek

A bűnös alku

Hogyan vette át a jobboldal az Európai Parlamentet?

  • Jávor Benedek
  • 2017. február 26.

Publicisztika

„És a győztes… egy háttéralku (és Antonio Tajani)” – ezzel a keserű címmel jelent meg január 17-én, kedd este fél 11-kor az uniós ügyekkel foglalkozó hírportálon, a Politicón az a cikk, amely az Európai Parlament elnökválasztásáról számolt be frissiben.

„És a győztes… egy háttéralku (és Antonio Tajani)” – ezzel a keserű címmel jelent meg január 17-én, kedd este fél 11-kor az uniós ügyekkel foglalkozó hírportálon, a Politicón az a cikk, amely az Európai Parlament elnökválasztásáról számolt be frissiben. Bár a veterán olasz politikus győzelme nem meglepő, csupán a papírforma érvényesülése, körülményei annál érdekesebbek, következményei pedig szerteágazók. De hogyan lett Silvio Berlusconi táskavivőjéből az EP elnöke, és mi változhat a megválasztásával?

 

Erőviszonyok a parlamentben

Az EP és a nemzeti parlamentek közötti egyik legfontosabb különbség, hogy miközben a tagállami intézményeket jellemzően egy domináns párt vagy stabil koalíció uralja és irányítja, az EP-ben senkinek nincs többsége. A legnagyobb csoport, az Európai Néppárt (EPP) a 751 mandátumból 217-et birtokol, a parlamenti többséghez további 159 szavazatra van szüksége más frakcióktól. A siker kulcsa az EP-ben tehát még a legkisebb ügyben sem a tankszerű nyomulás, hanem az eredményes koalícióépítés. Az elmúlt másfél évtizedben a látványos politikai harcok ellenére a parlament működését a hivatalos egyezség nélkül üzemelő nagykoalíció, a Néppárt és a 189 képviselőt felvonultató Szocialisták és Demokraták (S&D) hallgatólagos együttműködése határozta meg. Intézményi, szervezeti kérdések, személyi kinevezések, fontos politikai döntések mind a két nagy frakció között dőltek el. Némi figyelmet a kisebb frakciók is kaptak, hisz tartalmi, szakmai ügyekben a két nagy sokszor az ő segítségükkel igyekezett felülkerekedni a másikon; megnyerhető támogatásukra, jóindulatukra tehát szükségük volt. 2014-ben ez a nagykoalíció állapodott meg arról, hogy az EPP mint a választásokon legtöbb szavazatot kapott csoport adja az Európai Bizottság és az Európai Tanács elnökét Jean-Claude Juncker és Donald Tusk személyében, a szocialisták pedig az Európai Parlamentet irányíthatják az újrázó Martin Schulzcal. A felek fegyelmezetten meg is szavazták egymás jelöltjeit – Schulzcal szemben a néppárt nem is állított ellenjelöltet –, jóllehet a konstrukción már akkor látszottak repedések. Az erőviszonyok ugyanis a 2014-es EP-választás nyomán eltolódtak. A két nagy frakció az előző ciklusban még a képviselők közel kétharmadát adta, a 2014-es választások nyomán már csupán valamivel több mint a felét. A változás nagyrészt az Európai Konzervatívok és Reformerek (ECR) csoportjába tömörülő euroszkeptikusok, valamint a két kisebb frakcióba szerveződő szélsőjobboldal (továbbá a független státuszú „még szélsőbb” jobboldal, benne a Jobbik) előretörésének köszönhető. Schulzot ennek ellenére magabiztos többséggel megválasztották 2014-ben – igaz, egy másik íratlan megegyezés alapján a szocialisták nyitva hagyták, hogy az EP-mandátumának felénél esedékes váltásnál a posztot átengedjék a jobboldalnak.

A múlt heti elnökválasztás ebben az erőtérben zajlott le. Abszolút többséget a baloldalnak ugyan nem volt esélye összekovácsolni, de ez a néppárt számára is majdnem lehetetlen vállalkozásnak tűnt. A választás negyedik körében azonban, ahova csupán a harmadik körben legtöbb szavazatot kapó két jelölt kerül be, és a több szavazatot megszerző induló győz, elvben bármelyik oldal felülkerekedhetett volna. És itt játszott fontos szerepet a jelöltek személye.

A kiélezett küzdelemnek különös módon mindkét nagy frakció rossz jelölttel vágott neki. Az EPP (a belső előválasztás eredményeként) az erősen vitatott múltú, 64 éves Antonio Tajanit indította, szemben olyan jelöltekkel – például az ír Mairead McGuinness-szel vagy a francia Alain Lamassoure-ral –, akik frakciójuk
határain túl is elismertek, és esélyük lett volna a liberálisoktól, a zöldektől vagy akár a baloldaltól is szavazatokat szerezni. Tajani tulajdonképpen provokáció: úgy képviseli a kevés népszerűségre számot tartó brüsszeli eurokrata elitet, hogy közben a jobboldali populista euroszkepticizmust is tökéletesen megtestesíti. Majdnem lehetetlen teljesítmény, amit az Európai Néppárt jelöltje hoz. Berlusconi Forza Italiájának (FI) egyik alapítója, a bunga-bunga partik hősének személyes barátja és szóvivője, ugyanakkor 2008-tól az Európai Bizottság alelnöke, 2010–2014 között pedig iparért és vállalkozáspolitikáért felelős biztosa. Ez utóbbi funkciójában valószínűsíthetően jelentős szerepe volt abban, hogy a dízeljárművek szennyezőanyag-kibocsátásának gyári manipulálására csak 2015-ben, a Volkswagen-botrányban derült fény. Janez Potočnik, a bizottság akkori környezetvédelmi biztosa – sokasodó információk nyomán – már 2013 februárjában levélben hívta fel Tajani figyelmét a problémára. Potočnik jelezte, hogy a környezetvédelmi főigazgatóság önmagában nem rendelkezik kellő hatáskörrel és súllyal az ügy alapos kivizsgálására és a megfelelő lépésekre, ezért Tajani együttműködését kérte. Tajani válaszként szabályozási moratóriumot hirdetett meg az autóiparra, s ezzel megmentette azt az újabb, költségeket eredményező szabályoktól. A környezetvédelmi biztos tulajdonképpen megtiltotta, hogy végére járjanak az ügynek, a Volkswagen és más autógyártók pedig még évekig zavartalanul építhették be csaló szoftvereiket a dízelautókba. Ezek így a teszteken hozták is a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó uniós előírásokat, miközben valós körülmények között a határértékek 6–40-szeresét bocsátják ki.

Tajani mindemellett finoman szólva is nélkülözi a meggyőző karizmát, inkább a szürke pártfunkcionárius díszpéldánya. Aligha várható, hogy karakteres képviseletét tudja adni az Európai Parlamentnek a többi uniós intézménnyel és a tagállamokkal fenntartott viszonyában.

Az EPP első ránézésre súlyos politikai hibát követ el Tajani jelölésével, amire a szocialisták könyörtelenül lecsaphatnának. Olyan jelöltet kell csupán állítaniuk, aki magabiztosan be tudja húzni maga mögé a liberális-zöld-baloldali frakciókat, így ha a szocialistáknak abszolút többségük nincs is, Tajanit meg lehetne verni. Az S&D azonban már korábban bejelentette: frakcióvezetőjüket, az ugyancsak olasz Gianni Pittellát jelölik. Pittella kétségtelenül ügyesen irányította és konszolidálta a képviselőcsoportot, és az EPP-vel kötött nagykoalíció üzemeltetésében is hatékonyan be tudott segíteni Martin Schulznak. Elsöprő politikai karizmával azonban őt sem lehet vádolni, angoltudása gyenge, a rossz nyelvek szerint pedig – jó néhány botrányt megélt politikusdinasztia sarjaként – ő sem független Dél-Olaszország átláthatatlan politikai, gazdasági és maffiapolipjától. Népszerűsége a szocialista csoport hatá­rain túl mindenesetre erősen korlátozott.

A kisebb frakciók reakciója egyöntetű: egyik jelölt sem alkalmas arra, hogy felsorakozzanak mögé. Felmerül az a gondolat is, hogy közös jelöltet állítsanak, vagy együttes fellépéssel próbálják meg rábírni a nagyobb frakciókat elfogadhatóbb jelölt állítására. A tapogatózó tárgyalások azonban eredménytelenek, és valamennyien önálló jelölttel vágnak neki a választásnak. Akiknek valós esélyük nincs, s szereplésük inkább szimbolikus: szinte mindegyikük nő, van köztük brit (a Brexit kellős közepén!), halláskorlátozott és feminista. Talán egyedül a liberális Guy Verhofstadt pályázhatna a politikai táborokon átnyúló támogatásra, még ha megegyezés híján valós esélye neki sincs a győzelemre. Verhofstadt politikai renoméját azonban alaposan megtépázta január eleji frakcióegyesítési kísérlete a Beppe Grillo-féle olasz 5 Csillag Mozgalommal. Az ötcsillagosok 2014 óta sajátos érdekházasságban élnek az EP-ben a szélsőjobboldali brit Függetlenségi Párttal (UKIP), s bár 2016 őszétől szabadulni próbálnak ebből a viszonyból, az elsőként kinézett Zöldek nem mutatkoznak nyitottnak a fogadásukra. Verhofstadt viszont megegyezésre jut velük, annak ellenére, hogy a „grillisták” jobboldali populizmustól sem mentes, enyhén euroszkeptikus, a szabadpiaci elvekkel szemben erősen kritikus nézetei politikailag távol állnak a liberálisok irányvonalától. Verhofstadt meglepő megállapodását végül saját frakciója veri le, alaposan meggyengítve a frakcióvezető politikai pozícióját és elismertségét. Verhofstadt esélye így még tovább csökken – viszont égető szüksége lesz valami felmutatható politikai sikerre.

 

Cinkelt lapok

Az elnökválasztás előtti hétvégén már felreppennek hírek az egyezségről, de hivatalosan csak közvetlenül az elnökválasztás előtt jelentik be: Guy Verhofstadt visszavonja jelöltségét, a liberálisok az EPP-s Tajanit támogatják. A belga politikus ideológiai rugalmassága ezen a ponton korlátlannak látszik, ám hogy mit nyer rajta, egyelőre nem tiszta. Még az sem biztos, hogy a korábban, az ötcsillagosokkal kötött megállapodásakor mögüle kihátráló frakciója egyöntetűen követni fogja. A néppárti–liberális koalíció ráadásul önmagában édeskevés. Szövetségüket a felek az euroszkepticizmus és populizmus ellen fellépő „Európa-párti” koalíciónak nevezik – csakhogy ennek az együttműködésnek csak akkor van esélye, ha megkapja a Brexitet kierőszakoló brit konzervatívokat és a Lengyelországot kormányzó populista Jog és Igazságosságot (PiS) is magába foglaló, euroszkeptikus Európai Konzervatívok és Reformerek támogatását. Ez viszont meglehetősen perverz koalíciónak tűnik. Az ECR ráadásul nem lép vissza a harmadik fordulóig, ahonnan aztán a papírforma szerint Tajani és Pittella jutnak tovább az utolsó szavazásra.

A végső fordulóban aztán hiába kapja meg a szocialisták jelöltje a Zöldek és a radikális baloldal (GUE) szavazatainak jelentős részét – az ECR Tajani mellé áll, akit 352 szavazattal az Európai Parlament elnökének választanak. Hogy a két jelölt a kiélezett helyzet ellenére sem volt mindenki ínyére, azt a viszonylag sok tartózkodás és nem szavazó képviselő jelzi. Az elnökválasztás ugyanakkor nem csupán a konzervatív olasz jelölt győzelme a szocialista olasz jelölt felett. A következmények teljes súlyát még nem látjuk, néhány komoly változás viszont már most valószínűsíthető.

 

Kecskére káposztát

A szocialisták – azzal, hogy a ciklus eleji hallgatólagos megállapodás dacára nem engedték át automatikusan a pozíciót a jobboldalnak –, felrúgták a nagykoalíciót. Ám az is igaz, hogy az EPP olyan jelöltet állított, akiről sejthette, hogy nehezen fogadható el a baloldal számára – a Berlusconi-fióka Tajani csalogató üzenet volt viszont az euroszkeptikusoknak. Manfred Weber néppárti frakcióvezető már a választást megelőzően megpróbálta a szocialistákra tolni a felelősséget az EPP és az euroszkeptikusok közötti együttműködésért, ami arra utal, hogy tudatos stratégiát követett.

A szocialista–konzervatív nagykoalíció helyét most euroszkeptikus–néppárti–liberális – merő humorból „Európa-pártinak” nevezett – többség veheti át az Európai Parlamentben. Amelynek új elnöke személyiségéből és politikai hátteréből fakadóan nagy valószínűséggel elszürkíti az intézményt, és örömmel enged nagyobb teret a tagállami kormányokat reprezentáló Európai Tanácsnak. Ez tökéletesen egybevág a populista jobboldal „nemzetek Európájáról” vallott elképzelésével. Az EP politikai karaktere jobbratolódott, éspedig a liberálisok közreműködésével. Olyan többség jött létre, amely Verhofstadttól a bajor CSU-n és Orbán Viktoron át Theresa Mayig és Jarosław Kaczyńskiig ível. Az e koalíció által uralt parlament várhatóan visszafogottabban bírálja majd a tagállamokat (például a magyar vagy lengyel fejleményeket), kevésbé lesz progresszív szociális és környezeti ügyekben, és karakteresen ellenáll az uniós integráció erősítésével szemben. S hogy mit keres mindebben az európai föderalista Verhofstadt, aki a magyar és a lengyel kormányt is ékesszólóan tudja kiosztani? Nos, az elvi rugalmasság gyakorlati előnyökhöz vezethet. Nem csak az EP-n belül megszerezhető pozíciók kecsegtetők.
A szocialisták marginalizálódásával felszabaduló politikai tér egy részét is kitöltheti az ALDE, amelyik a politikai perifériáról a fősodorba lavírozta magát. Verhofstadt kockáztatott, és az ötcsillagos affér okozta csorbát a liberálisok politikai súlyát megnövelő megállapodással köszörülte ki. Hogy hosszú távon ez kifizetődik-e, vagy nagyobb károkat okoz az ALDE elvi következetességének feladása, ma még nem látni. A liberális–illiberális együttműködés mindenesetre az európai liberális politika tartós jobbratolódását jelezheti. A szocialistáknak az általános európai vesszőfutásuk eredményeivel most az EP-ben is szembe kell nézniük. Az európai politika mostantól sokkal inkább csak megtörténik velük, és kevésbé lesznek képesek formálni, mint eddig. A Zöldek vagy a GUE elégedett lehet, hogy felbomlott a sokat kárhoztatott nagykoalíció. Azt azonban még nem tudjuk, hogy ami a helyére lépett, nem lesz-e még sokkal fenyegetőbb.

Az EU mindhárom nagy intézménye (bizottság, tanács, parlament) immár az Európai Néppárt kezében van. Ezek a kezek pedig nem valami tiszták. Az EB elnöke, Jean-Claude Juncker megválasztása óta nem tud szabadulni a LuxLeaks-botránytól és attól, hogy elévülhetetlen érdemei vannak a különböző adóoptimalizálási és adóelkerülési praktikák európai terjedésében. Az új EP-elnök Antonio Tajaninak papírja van róla, hogy a levegőminőséggel és az európai polgárok egészségével szemben az autóipar érdekeit helyezi előtérbe. És ne felejtsük el a bizottság frissiben kinevezett, ugyancsak néppárti alelnökét, a lobbidzsungel legmélyéről érkező, magángépeken röpködő Günther Oettingert se! Nekik kéne helyreállítani az európai intézmények iránti bizalmat – és erre az EU-ból épp távozó brit konzervatívokkal meg a Fidesz és a lengyel PiS euro­szkeptikusaival szövetkeztek. Én nagy téteket nem tennék a sikerükre. Pedig a kudarcuk mindannyiunknak nagyon fog fájni.

A szerző a Párbeszéd EP-képviselője, a Zöldek–ESZSZ frakciójának tagja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."