Miklósvölgyi Zsolt

Kísérteties rétegek

A spekulatív építészet és tétjei

  • Miklósvölgyi Zsolt
  • 2017. február 26.

Publicisztika

A kortárs amerikai szociológus és építészetteoretikus, Benjamin H. Bratton spekulatív dizájnról szóló híres esszéjének elején a következőt állítja: „Egyesek akár arra a következtetésre is juthatnak, hogy a 21. századi dizájn legfőbb feladata nem más, mint hogy visszacsinálja a 20. század dizájnjának nagy részét.”

Vagyis, folytatva Bratton gondolatmenetét, ahelyett hogy tovább gyarapítaná amúgy is túltelített tárgyi világunkat, épített környezetünket, inkább újraszervezi azt. Nem a semmiből hoz létre valamit, hanem a már eleve adottat próbálja meg szétbontás és elemzés útján optimalizálni. Ehhez azonban mindenekelőtt magát az építészeti tervezés tulajdonképpeni tárgyát, annak politikai és etikai dimenzióit kell újrafogalmaznia.

 

*

A paradigma: ariadné építészeti stúdió fiatal építészei ennek az időszerű építészeti felfogásnak a szellemében és a Gellérthegy „eszmei megújítását” célzó tervpályázat apropójából, ám annak keretén kívül gondolkodtak el a Citadella építészeti karakterének átformálhatóságán. (Erről az egyik építész, Smiló Dávid írt a Narancsban, lásd: Mit akarunk átformálni a Gellérthegyen?, 2016. december 1.) Ugyanakkor heves reakciókat kiváltó ajánlatuk kevésbé a Gellérthegy jövőjének utópisztikus vízióját jeleníti meg, mint inkább az építészet nyelvén megfogalmazható közösségi érzületünket kívánja mozgósítani. Tervük olyan spekulatív építészeti projektként is értelmezhető, amely a kritikai és stratégiai gondolkodás ötvözésével nem a közvetlen épített környezet azonnali átformálását, mint inkább az arra vonatkozó kollektív térképzeteink és gondolkodási kereteink újrahangolását szorgalmazza.

Az alkotók már a címválasztással (Gellérthegyünk) is azt igyekeznek hangsúlyozni, hogy az építészet a társadalom tagjainak közös ügye, és ezt az inkluzív építészeti eszményt kétszeres értelemben is megjelenítik. A tervezők egyfelől megpróbálják a történetileg és szimbolikusan túltelített Citadellát (a képzelet terében) lebontani, hogy azután annak építési törmelékeiből készült, közösségi terekként is funkcionáló, széles lépcsősorokkal nyissák meg a „hegyet” a „városnak”. De a tervpályázatra rácsatlakozó parazitaprojektjükkel az építészeti szakma tervezői és döntéshozatali belterjességét is megkísérlik kinyitni a szélesebb társadalmi nyilvánosság előtt. A Gellérthegyünk fő célkitűzése tehát, hogy rámutasson arra, miféle megbolygathatatlannak tűnő térbeli képződményekkel van tele a város, és hogy azok formálhatósága miféle hatalmi kisajátításokhoz kötött. Teszik mindezt a taktikai provokáció művészeti eszközeivel – ám korántsem a megbotránkoztatás, mint inkább az urbanisztikai kérdések közüggyé tételének céljával. Arra biztatnak minket, hogy képzeljük el városunk tereit olyasvalamiként, amelyeket nem „valakik” a „fejük felett”, önös érdekeiket követve formálnak csupán, hanem szavak és gondolatok révén magunk is alakíthatunk.

Üdvözlendő az ötlet bátorsága, amely egyetlen nagyvonalú mozdulattal takarítaná el a Gellérthegyre rakódott, reprezentatív auráján és turisztikai vonzerején kívül kevés „urbanisztikai élményt” nyújtó történeti, szimbolikus és műemléki képződményt. Ugyanakkor a kezdeményezésen számonkérhető egyfelől a történeti érzékenység hiánya, amely az emlékezetpolitikai konszenzusra épülő társadalmi párbeszéd helyébe a közösségi eszmény „élményét” illesztené. Vajon az ideologikus-reprezentatív építészettel szembemenő „élményurbanisztika” (lásd a „Szabadság híd-jelenség” párhuzamát) valóban ideológiamentes-e, vagy csupán magát az élményt ideologizáló pragmatizmussal van-e dolgunk? Nem áll-e fenn továbbá annak veszélye, hogy az „élmény” és a „közösségiség” elfojtják a hely szellemét meghatározó történeti-reprezentatív jelenté­seket, hogy aztán azok a város „tudattalanjában” kísértsenek majd tovább?

Kérdés továbbá, hogy ha valóban spekulatív építészetről van szó, akkor valójában mennyire sikerült messze merészkedni a spekulációban. Hiszen a jelenlegi emlékmű törmelékeinek újrahasznosítására épülő gondolatból valójában hiányzik annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy miként is lehet a romokat a hegyoldal kulturális és geológiai kőzetrendjébe úgy „visszailleszteni”, hogy azok mindeközben továbbra is az urbánus tudat szerves részét képezzék (mint ahogyan az például a bécsi Judenplatz holokauszt-emlékműve esetében sikerült). Az ötlet egyik legizgalmasabb megoldása éppen az lehetne, ahogyan a lebontott építmények romjai olyan tér­elemekké lényegülnek át, amelyek egyszerre képesek saját materialitásuk „történetét”, illetőleg azon keresztül egy közösség kollektív történelmét folytonos átalakulásként megjeleníteni. Mindezt úgy, hogy közben nem kitörlik, hanem újrafogalmazzák a Citadella által képviselt szimbolikus és hatalmi jelképet, ám egy befogadáselvű városépítészeti funkció szolgálatába állítva. Ehhez azonban az elképzelt lépcsősorokra nem ideológiailag „semleges” építészeti elemekként, hanem éppen hogy történeti, esztétikai és politikai kódok lerakataként érdemes tekinteni. Elvégre még a legártatlanabbnak tűnő építészeti tárgyak is valójában olyan ideológiai tartalmak hordozói, amelyek folytonosan előformálják a hétköznapi térhasználat rítusait. (Elég csak belegondolni például, mi mindent elárulhat egy lépcsősor kiosztásának ritmusa, formája, aránya az adott korszak társadalmi szokásairól, testpolitikai diskurzusáról stb.). Szerencsésebb lett volna a tervben rejlő lehetséges ideológiai tartalmakat sokkal inkább kibontani, egyértelműsíteni, építészeti programmá emelni, semmint az ideológiai semlegesség látszatában feloldani azokat. Ez nemcsak a terv tétjét emelné, de olyan feladatok megoldását is inspirálhatná, mint a jelenlegi hatalom által felhalmozott, felbecsülhetetlen méretű emlékezetpolitikai károk rendezése.

 

*

A Gellérthegyünk projekt legfőbb erénye tehát az, hogy megpróbálja a kortárs építészet nyelvét kiszabadítani a szakmai elitizmus félhomályából, s egyúttal újraéleszti a társadalmilag elkötelezett építészet esztétikai és politikai radikalizmusának hagyományát. De az ötlet ideológiailag áramvonalasabb, történetileg és archeológiailag pedig tudatosabb is lehetett volna – annak érdekében, hogy a múlt „leépítése” és „rétegekre bontása” ne az eltörlés és a felejtés, hanem a kritikai elemzés és párbeszéd gyakorlata lehessen.

A szerző szerkesztő, kritikus.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.