A fejünk felett száll az ének

  • Világi Mariann
  • 2012. november 29.

Publicisztika

A szakszervezet most úgy látja, hogy a káoszban ő segít tisztázni, rendet tenni, és ezt eredménynek tartja. Tudja, hogy ez nem így van, de „józan belátásból” a kardinális kérdéssel, a teljes központosítással – úgy tűnik – már leszámolt.

Úttörőinduló

Ej, haj, száll az ének, zeng az ének, szép az élet.
Ej, haj, úttörőnek kedve mindig jó,
….

Hogy mihozzánk jöjjön mind, ki tettre kész és fiatal.
Ej, haj, így miénk lesz majd a diadal.

 

Tárgyal az oktatási kormányzat és a szakszervezet. Ki és miről beszél? Tárgyalnak a kosztümök, a nyakkendők, a nyitott inggallérok. Kapunk sajtóhíreket, amiket biztos lehet cáfolni, hiszen a sajtó torzít. Nem értem. Nem akarom napról napra érteni, ami a napnál is világosabb, azt, hogy az alapvető kérdéseket régen eldöntötték.

Olvasom: „...a tanított órák száma nem emelkedik, de a munkaidő 80 százalékát pedagógiai munkával kötelező eltölteni, ami 32 órát jelent hetente a pedagógusoknak. A törvény azt is szabályozza, hogy ebből a kontaktórák száma nem lehet több heti 22–26 óránál.”

A „tanított órák” száma nem emelkedik? Kié? A gyerekeké? A tanároké? Mihez képest? A CXC. (190.) törvényhez képest? Mert az valóban 22–26 (tan)órát mond. És mit jelent a „kontaktóra”? Ez a fogalom eddig a közoktatásban nem játszott. Persze a 26 kötelező tanóra sem. Amikor miniszterünk és államtitkár asszonyunk középiskolás volt, majd az utóbbi iskolaigazgató is, bizton állíthatjuk, hogy a középiskolai tanárok kötelező óraszáma 18 óra volt. Később kúszott fel 20-ra, 22-re. De ennek is vége.

Vettem egy stopperórát, olyat, aminek videorögzítője és USB-csatlakozója is van. Beköthetem majd abba a számítógépbe, amely elsőként az igazgatóhoz, tőle a tankerülethez, majd a Klebersberg Intézményfenntartó Központhoz, röviden a „Kunó Művekhez” továbbítja a pedagógusi tevékenységemet. Mindig bekapcsolom majd, amikor gyerekkel kommunikálok, persze csak az iskola falain belül. Ha e-mailen, telefonon keresztül kontaktálunk, azt szorgalmi feladatnak tekintem. Helyes lenne, ha egy ilyen órát az állam biztosítana minden pedagógusnak, egyébként ez is valamelyik vagy az egyetlen igazgatóhelyettes napi feladata lesz, az iskolának meg még magasabb lesz a papírfelhasználása.

A „32 órás pedagógiai munkához” nem elég a stopperóra, ahhoz fogalomtár is kell. Mi tekintendő pedagógiai munkának? Tippelek: értekezletek, dolgozatjavítás, szakkörök biztosan. Felkészülési idő talán. Ha egy osztályfőnökkel egy nehezen kezelhető gyerekről beszélek a tanári egy nyugalmasabb négyzetméterén – tegyük fel – álló helyzetben, az bizony már kétes. Kirándulások, múzeumlátogatások, érettségi ügyeletek, versenyügyeletek, kötelező kísérések?

Zavarba ejt, hogy mi van a maradék 32–22 vagyis 8 órával. Akkor szabad könyvtárba, könyvesboltba menni, netán otthon szakirodalmat olvasni? Vajon a könyvtárba közlekedés ideje is ebbe a 8 órába számítható bele?

Kérem a taxatív felsorolást, különben elveszünk a sűrűben. Erős önreflexióval sem tudom, hogy mikor dolgozom. Jó-jó, nem kell ezt komolyan venni – mondják és teszik majd sokan. A lényeg, hogy le legyen papirosozva. Azért ez nem így van. Ezt csak ott fent gondolják így, cinikusan, mint régen. Nem részletezem a következményeket. Akár valós, akár korrupt helyi megoldások születnek, helyesebben a kettő változatos keveréke, mindenki mentális egészsége sérülni fog. Ez is lehet cél. A birkák és a villanypásztor tud működni. A lovakat meg lelövik, ugye?

Komolyra fordítva: A Pedagógus Szakszervezet elnök asszonya úgy érti a tárgyalásokból, hogy az iskolák finanszírozásának kiszámítása már körvonalazódott, és a szakszervezet mintegy arra törekszik, hogy a rendszer gyengeségeit módosítókkal javítsa fel, ha már sikerült tárgyalóasztalhoz kényszeríteni a kormányzati oldalt. A sztrájk léggömbje magasan száll, lassan túl a szemhatáron. Miről is van szó?

Úgy tűnik, hogy megállapodtak a szakszervezetekkel: a tisztán állami költségvetési finanszírozás (tehát ez nem a tanári óraszám) kiszámításának alapja a heti 22 kötelező tanóra és egyfajta, még definiálatlan közepes osztály, csoportlétszám lesz. Ezt a szakszervezetek a maguk részéről eredménynek tekintik. A diákoknak járó összes óraszám évfolyamonként a törvényben szerepel, tehát ez pillanatnyilag konstans szám. Ugyanakkor még ismeretlen, hogy mennyit ér forintban egy tanóra, és mi adja ki januártól egy intézmény forintban számolt költségvetését. A költségvetésre december közepéig várni kell, de karácsonyra minden pedagógus látja majd az ajándékot. A csomagolásra nem kerül név, így nem tudja, melyik az övé, és hogy személy szerint ő kapott-e ajándékot.

A Kunó Művekben mindezt már pontosan láthatják, hiszen ha emberek nem is, de a számítógépek minden bizonnyal hónapok óta kattognak valahol, hogy feldolgozzák azt a közel 60 oldalnyi statisztikát, amelyet ősszel minden iskolától begyűjtöttek.

Az ősszel begyűjtött statisztikák nemcsak láthatóvá teszik az államgépezet számára a jelenlegi közoktatási finanszírozást, amit eddig csak az állami költségvetési sorokból láttak, az önkormányzati hozzájárulásokat nem igazán ismerve. Az iskolák kötelező adatszolgáltatása most pontosan kiszámíthatóvá teszik a pedagógusok életkorbeli, nembeli, képzettségbeli megoszlását, hasonlóan az iskoláskorú gyermekekéhez. Megvan náluk a teljes adatbázis, az iskolai népesség-nyilvántartás és az „iskolai népszámlálás” részletes anyaga. Most már csak generálni kell azokat a modelleket, amelyek szerint az iskolákat újrahasznosítják: összevonják, szétválasztják, meghatározzák belőle a pedagógusok létszámát, a kötelező nyugdíjazást, az elbocsátások konkrét számát, a gyermekek té és tova irányítását, a leltárba vett eszközök, felszerelések mozgatását az utolsó Petri-csészéig.

A szakszervezet most úgy látja, hogy a káoszban ő segít tisztázni, rendet tenni, és ezt eredménynek tartja. Tudja, hogy ez nem így van, de „józan belátásból” a kardinális kérdéssel, a teljes központosítással – úgy tűnik – már leszámolt.

A pedagógusi életpályamodell persze majd beindul. A mostani ötvenesekre, a derékhad jó részére már nem fog vonatkozni. Ők döntően vagy teljes létszámban maradnak a közalkalmazotti bértáblában. A harmincasok, negyvenesek – az állami iskolákban – a kormányhivatalok minősítési verdiktje szerint lépegethetnek előre, ha sikerül jól alkalmazkodniuk a kötött tantervekhez és az egyéb pedagógiai, kapcsolati rendszerekhez. Nincs automatizmus, jól kell viselkedni. A kezdők, a fiatalok meg majd eldöntik, hogy egyáltalán belépnek-e a rendszerbe, vagy más pályára mennek, netán az egyházi szférába, ahol speciális kritériumok is érvényesülhetnek, és számíthatnak a kézből etetés kegyére. Én most a piaristákat javasolnám, akik pár hete kaptak a miniszterelnök kegyéből több mint egymilliárd forintot, amit további milliárdok követnek.

Utóirat:

Jó tanárok nélkül csak rossz iskola lehetséges. Szabad, felkészült, kreatív, gyermekek felé forduló tanárokkal lehetséges jó iskola is. De nincs olyan iskola, amelyet központilag ne lehetne fojtogatni, megfojtani.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.