Sarlós Gábor

Aki a tudást nem becsüli

A tudomány kommunikációjának jelentősége

  • Sarlós Gábor
  • 2012. november 25.

Publicisztika

Ahol a tudomány szerepe leértékelődik, ott az oktatás is egyre jobban háttérbe szorul. A világ fejlett ipari országait tömörítő OECD, illetve az Európai Unió statisztikái pedig azt igazolják, hogy az oktatás súlya és a gazdasági növekedés dinamikája között már középtávon is közvetlen öszszefüggés van.

A világ számos országában - Magyarországtól eltérően - a felsőfokú oktatásban részt vevők száma dinamikusan nő, az elmúlt évtizedben számuk 100 millióról 150 millióra ugrott. A gazdaság, a tudomány és az oktatás fejlődése elválaszthatatlan egymástól, így aki a gazdaságot akarja fejleszteni, annak a tudomány és az oktatás fejlődését kiemelten kell kezelnie. A tudománynak viszont új kihívásokkal kell szembenéznie: minden eddiginél nagyobb adat- és információmennyiséget kell kezelnie, ki kell aknáznia a kutató- és oktatási intézmények világszintű együttműködésének lehetőségeit, és meg kell teremtenie a részvételi tudomány kereteit.

Ha nem értem, nem adok pénzt

A tudomány kommunikációjának messze nem abból kellene állnia, hogy izgalmas eredményekről látványos cikkek jelennek meg. Sokkal inkább be kellene mutatnia a tudományos eredményekhez vezető utat, a tudomány működését, a bekapcsolódás lehetőségét.

Felül kell kerekednie a rá leselkedő veszélyeken: nemcsak kezelnie kell a kényszereket, hanem ki is kell aknáznia a lehetőségeit. Kényszer alatt mindenekelőtt a finanszírozás, ezen belül elsősorban az állami finanszírozás számos országban megfigyelhető visszafogását kell érteni, de kényszer a tudomány bulvárosításából és vulgarizálásából következő prekoncepciók kezelése, és nem lehet eltekinteni a tudományos karrierlehetőségek beszűkülésének negatív hatásaitól sem. Ám e kényszerek megjelenése ugyanakkor megnyit egy-egy új ajtót: privát források bőven akadnak, legalábbis az ígéretes kutatások támogatására, a magas tudományos színvonalon üzemelő műhelyek vonzó kapcsolódási lehetőséget kínálnak a tudományos eredményeket, technológiai fejlesztéseket élenjáró módon használó cégeknek, az infokommunikációs forradalom pedig kutatók, műhelyek és projektek új típusú együttműködésének és kapcsolatának módjait nyitja meg.

Jelenleg a tudományos siker tehát elképzelhetetlen professzionális kommunikáció nélkül. Honlapok és hírlevelek, aktív jelenlét a közösségi médiában, de mindenekelőtt a kutatásokról érdekesen és közérthetően megnyilvánulni képes kutatók és kommunikációs szakemberek kellenek, mert senki nem ad pénzt arra, amit nem ért, amiről nem tud eleget, ami mögött nem érzi a stabil szellemi hátteret. És persze egyetlen tehetséges kutató sem találja vonzónak az olyan műhelyt, ahol a kutatás végső célja és az ő szerepe nem világos.

Ezt felismerve egyes amerikai egyetemek krediteket érő kurzusokat kínálnak egyebek mellett a következő tudománykommunikációs témákban: "Hogyan használjunk tudományos szleng helyett közérthető kifejezéseket?" "Mit tegyünk azért, hogy publikációink ne pattanjanak vissza?" "Hogyan adjuk el a tudásunkat?" A több éve futó kurzusok sikerét nemcsak az évről évre ismétlődő túljelentkezés, hanem a publikációk megnövekedett száma és az elhelyezkedési statisztikák javulása is bizonyítja.

Te láttál már tudóst?

Egy nemrég megjelent tanulmány szerint jelenleg a tudománykommunikáció negyedik nagy hulláma zajlik. Martin Bauer, a London School of Economics professzora szerint az elmúlt 200 év tudományos publikációi megjelenésének intenzitása alapján az első jelentős ugrás a darwini gondolatok hatásának tulajdonítható, akkor íveltek fel a biológiai tárgyú publikációk. A második hullámot a múlt század első felében Bohr és Einstein gondolatai inspirálták, így lett sztár a kémia, míg a harmadik hullámban az 50-es évek időszakára a nukleáris kutatások hatottak, ami a fizikának adott komoly lökést. A 80-as évek óta a tudományos publikációk számának korábban soha nem látott növekedése tapasztalható, ám ez nem egy konkrét kutatási területre vagy egy tudományág fellendülésére, hanem számos egyéb okra vezethető vissza - a műhelyek közötti fokozott versenyre, a technológiai fejlődésre, a támogatók keresésének kényszerére vagy éppen a kétkedők és ellenérdekeltek meggyőzésére irányuló erőfeszítésekre.

Ám a tudományt övező környezet leértékelődése tagadhatatlan. A tudományos, különösen a természettudományos tájékozottság visszaesett, a közszolgálati média visszaszorulása csökkentette a témákkal szakmailag megalapozottan foglalkozni képes médiafelületet és adásidőket. Egyre többen használják úgy az élenjáró technológiákat, hogy közben egyáltalán nem érdekli őket a fejlődésükben (is) fontos szerepet játszó tudomány és kutatás, és egyre gyakrabban hangzanak el morális vagy filozófiai érvek olyan tudományágak ellen, mint amilyen például a génmódosítás, a nanotechnológia vagy az őssejtkutatás.

A tudomány a 20. században a kutatóintézetekben a hozzáértők monopóliumává vált, ami a tudomány leegyszerűsített interpretálásához vezetett. A 21. században mindezt gyökeresen meg kell változtatni: át kell törni az elefántcsonttorony falait, a tudományt újra kell csomagolni, a külvilág, a közösség számára vonzó, izgalmas, felfedezendő új világot kell építeni. Nem elég pusztán előállítani az eredményeket, ugyanilyen súllyal kell kezelni a közösséggel történő megosztásuk, a társadalom tagjaihoz való eljuttatásuk ügyét.

Mindez hogyan lehetséges? Ma már minden egyetemnek, kutatóintézetnek sőt kutatócsoportnak saját közösségi oldala, rajongói csoportja, blogjai vannak. De ez nem öncél, hanem pusztán lehetőség a tudás megosztására, a "részvételi tudomány" művelésére. Sok helyen a 21. századi kommunikáció már nem is önálló projekt, hanem a mindennapi működés része. Jó példát mutatnak azok az európai tudománykommunikációs projektek is, melyek elsősorban a legfiatalabbakat szólítják meg. Spanyolországban országos rajzversenyt rendeznek az óvodásoknak Milyen egy tudós? címmel, Svájcban a bátrabb általános iskolások egy napra tudományos kutatóként vehetnek részt egy intézet munkájában, Portugáliában a középiskolásoknak évek óta szerveznek tudományos táborokat, míg például az osztrák és svájci hegyi gazdaságok szén-dioxid-kibocsátásának felmérése ott élő gimisek bevonásával történik: a FarmLife projekt a hagyományos pásztorkodásra és paraszti életformára berendezkedett hegyi falvak ökológiai lábnyomát méri fel, az adatfelvételtől kezdve a kutatáson át a publikálásig. A régi iskolabuszból átalakított mozgó tudományos bemutatóterem, a Scientibus Franciaországot járja, és az egy-egy szakaszra csatlakozó kutatók a legkisebb falusi iskolákba is házhoz viszik a tudományt. De a legidősebbek sem maradnak ki, sőt még a demenciában szenvedőknek és a segítséggel élőknek is szervez rendszeres tudományos programokat a nancyi akvárium és az annecyi tudományos központ, a "Turbina".

De mi lesz reggel?

Örvendetes, hogy e téren két olyan hazai projekt is létezik, ami nemzetközi hírnévnek örvend: a Mindentudás Egyeteme és a Csodák Palotája. Az előbbi jó példa, hogy egy izgalmas, merész kezdeményezés kapcsán hogyan válnak a nézők aktív résztvevőkké és a tudomány fogyasztóivá, a Csodák Palotája azonban már billegni látszik, ugyanis rendre az ideiglenesség érzete lengi körül, amit a Millenárisról történő kipaterolása - legfrissebb hírek szerint a Camponába - tovább erősít. Ráadásul köztudott, hogy évek, sőt évtizedek óta kiállítóhely nélkül, raktárban porosodnak vagy éppen az öntödei, a vegyészeti, a közlekedési és az elektrotechnikai múzeumban sorakoznak a soha meg nem valósult Magyar Műszaki Múzeum tárgyai, a kormány pedig mindezek mellett (helyett?) a látványos Rubik-múzeum tervével kacérkodik. A tudománykommunikáció nemzetközi ügyének a Kutatók Éjszakája révén Magyarország is részese. A hét évvel ezelőtt útjára indított és minden év szeptember negyedik péntekén zajló esemény bebizonyította, hogy lehet a tudományról idehaza is érdekesen, izgalmasan beszélni.

Ám hiába az egyedi sikerek, úgy tűnik, hogy a tudomány ügye a magyar politikában háttérbe szorult, ez pedig (tovább) rontja a gazdasági és kulturális felemelkedés esélyét. Világos életpályamodellek és karrierlehetőségek híján az oktatói és a kutatói pálya vonzereje csökken. Ez mutatja meg a tudománykommunikáció egy újabb és talán legfontosabb itthoni kihívását: milyen módon tudják a tudomány képviselői befolyásolni a döntéshozókat abban, hogy megfordítva a mostani trendet, több pénzt, támogatást és elkötelezettséget kapjon a tudás ügye, és felértékelődjön az oktatás és a tudomány fontossága. Sikerről majd akkor érdemes beszélni, ha a tudomány ügye több lesz egyéjszakás kalandnál.

A szerző szociológus, PhD-hallgató.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.