A kereszténységet nem sajátíthatja ki egyetlen párt sem

  • Joób Márk
  • 2018. december 22.

Publicisztika

Akkor sem, ha a párt kereszténynek nevezi magát.

Keresztény vagyok. Hiszem, hogy az Isten szeretet és hogy az ember fő feladata szeretettel szolgálni embertársai javát. Vallom, hogy a tízparancsolat örökérvényű erkölcsi normákat tartalmaz.

Az elmúlt napokban a kormánypártok képviselői és sajtóorgánumai ismételten keresztényellenesnek állították be azokat, akik utcára vonultak, hogy a kormány politikája ellen tiltakozzanak. A Magyar Idők december 15-i számának főcímében például „kereszténygyalázás”-ként jellemezte a tüntetéseket és Latorcai János, az Országgyűlés KDNP-s alelnöke az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a tüntetők nem tisztelik „a nemzet karácsonyfáját, magát a karácsonyt, a kis Jézust sem.”

A tüntetők viszont egyértelműen a kormány politikája ellen tiltakoztak és egyetlen olyan megnyilvánulásuk nem volt, amely a kereszténység ellen irányult volna (a szánkó nem keresztény jelkép). A keresztényellenesség vádja tehát szöges ellentétben áll a keresztény erkölccsel, hiszen a 8. parancsolatba ütközik, amely arra szólít fel, hogy: „Ne hazudj!”

A „kis Jézus” álságos emlegetése bulvárromatika tárgyává degradálja azt a Jézust, aki kora vallási-politikai önkényuralmának megkínzott áldozata volt. A Biblia alapján feltételezhető, hogy Jézus, ha most közöttünk lenne, éppen a kormánypártok képviselőinek farizeusi viselkedését leplezné le, azt, hogy a kereszténységet politikai eszközként akarják felhasználni. A 2. parancsolat azt mondja: „Ne használd álságosan Istened nevét!”

 

 

Jézus, ha most közöttünk lenne, minden bizonnyal szent haragra gyúlna

 

 

és – ahogy a jeruzsálemi templom megtisztításánál – azt mondaná a kereszténység leple alatt zsákmányt gyűjtő politikusoknak: „Az én házamat imádság házának nevezik, ti pedig rablók barlangjává teszitek.” (Máté evangéliuma 21,13b) Az ország és az adófizetők meglopása egyébként a 7. parancsolatba ütközik: „Ne lopj!”

Nekünk, keresztényeknek nem szabad egyetlen politikai párt mellett sem feltétel nélkül elköteleződnünk, akkor sem, ha a párt kereszténynek nevezi magát. A józan ész tükrében kell mindig újra kritikusan felülvizsgálnunk, hogy az, amit a kereszténység címkéjével ellátnak, valóban az-e? Mérceként egyedül a keresztény erkölcs normáira hagyatkozhatunk. Ezt a mércét nem írhatja felül semmilyen pártpolitikai érdek.

A szerző filozófus, közgazdász

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.