A magyarság elszékelyesedéséről

  • Aradi Endre
  • 2013. június 19.

Publicisztika

Az RMDSZ hétvégi (május végi - a szerk.) kongresszusán olyan magától értetődő természetességgel énekelték el a magyar után a székely himnuszt, mint amilyen magától értetődő módon terített az első szónok, Csíkszereda polgármestere tíz perccel később egy székely zászlót a szónoki pulpitusra. Bevégeztetett.

Az alábbiakban nem borongani kívánok, csak rögzíteni: a magyar életnek abban a formában, ahogyan azt megismertük, vége. Jönnek az új barbárok, az új pogányok: a székelyek. És ha már jönnek, hamarosan uralkodni is fognak.

*

Mint ahogyan Erdélyben már most is uralkodnak. Bár az erdélyi magyarság alig 40 százalékát teszik ki, a székely autonómia körül forog minden az ottani politikában. Félreértés ne essék: az autonómia gondolatával nincs semmi baj - még az sem baj, ha korábban nem létezett (két dologra lehet historikusan hivatkozni: egyfelől a lófő székelyeknek adott jogosítványokra, másrészt a sztálinista Románia közigazgatási rendszerére). Az sem gond, hogy a székelyek önképük szerint ma már nem magyarok, hanem a magyarral hagyományosan barátságos viszonyt ápoló ősi nép (Csaba királyfi, tudod). Azon meg végképp nem akadunk fenn, hogy az ilyen hirtelen született ősi identitásoknak megfelelően a székely panteonban lassan már mindenki helyet kap Dózsa Györgytől Puskás Tivadaron át Bölöni Lászlóig. Csak összehasonlításképpen: a hasonló baszk felsorolások Loyolai Szent Ignáctól Xabi Alonsóig, a katalánok meg Nahmanidésztől Carlos Puyolig terjednek; nyilván a posztmodern identitásképzés hagiográfiájának is megvannak a maga szabályai.

false

 

Fotó: MTI

Autonómiája végtére is bárkinek lehet, aki megharcol érte - és ez így van rendjén. A kérdés inkább az: rendjén van-e az, hogy az autonómiaharc az egész nemzeti közösséget foglyul ejti.

Erdélyben ez történt, és ez fog történni hamarosan Magyarországon is. Erdélyben már nem számít az, hogy az ottani kétharmadnak (azaz a nem székelyeknek) időnként kifejezetten kellemetlen, de semmiképpen sem érdekei szerint való az, ha egy kolozsvári kézművesvásáron is kiteszik a székely zászlót. A kétharmad ugyanis a románok között él, jól-rosszul, száz éve vagy még régebben. Nem fél tőlük, de nem is akar harcolni velük. A kétharmad ahhoz van szokva, hogy a román boltos is egyre többször igyekszik beszélni magyarul (érdeke, ha azt akarja, hogy jól menjen az üzlet), és természetesen ő sem gondolja a nemzete ellen való dolognak, ha románul kell megszólalnia, érvényesülnie, karriert építenie. A kétharmad is elsiratja néha az ő kincses Kolozsvárját, aztán a Bulgakovból átmegy a Toulouse-ba, és véletlenül sem állítja, hogy a vineta ősi székely eledel. A kétharmad is vásárol székely terméket, ha ízletesnek találja. Ha nem, akkor a román nagymama (bunica) lekvárját fogja fogyasztani.

Az erdélyi magyar kétharmad azt tanulta és leginkább azt gyakorolja, hogy a sokszínűség jó, a tolerancia erdélyi erény, és van olyan, hogy a népek egymás mellett léteznek. Vagyunk mi, meg vagytok ti - az ők legfeljebb azok, akik Erdélyen kívül élnek (sokszor az "anyaországi" magyarokat is ideértve). A kétharmadban persze jobban fogyik a magyar, mert nem vétek az sem, ha román társat választ magának a szórványban élő ifjú.

*

Lehet, hogy az egyharmad székely is ezt tanulta valamikor, de már rég nem e szerint él. Számára a sokszínűség azt jelenti, hogy a csíkin kívül van még udvarhelyi és szentgyörgyi székely is. A tolerancia meg azt, hogy elsőre nem, csak másodikra vesszük elő a bicskát, ha nem szólnak szépen hozzánk. Az egymás mellett élés meg azt, hogy semmi baj nincs azzal, ha a román is megtanul magyarul. Vagyunk mi - meg vannak ők, azaz mindenki, aki nem mi, vagyis aki nem székely. Vannak a barátságos ők, tőlük lehet követelni: autonómiát, de üstöllést, különben nem vagy rendes erdélyi, nem vagy rendes magyar (székely amúgy sem lehetsz). És vannak az ellenséges ők, ontológiai értelemben mindenki, aki nem feltétlen híve a székelység emancipációjának, etnikai értelemben meg persze főként a románok.

Ezzel mindösszesen két probléma van. Egyrészt az, hogy bár nincs figyelemmel a többség érdekeire - nem is lehet, hiszen az erdélyi magyar többség, mint láttuk, legjobb esetben is a barátságos ők kategóriájába tartozik -, elvárja, hogy a többség őt képviselje. Kevésbé udvariasan fogalmazva: zsarolja a többséget. 400 ezer szavazatot vesztesz, ha nem azt mondod, amit mi akarunk. A többi 800 ezer meg legyen megértő, vagy költözzön a Székelyföldre. Legyen megértő, hiszen a tolerancia és a sokszínűség jegyében nőtt fel. Ez a klasszikus liberális paradoxon: hogyan bánik egy liberális a liberalizmus ellenségeivel - ha az ő fegyvereivel harcol, megszűnik liberális lenni. Ha a saját (liberális) fegyvereivel, akkor meg elveszíti a harcot.

A másik probléma a többségi norma, kultúra, életvilág eróziója. Hagyjuk már a nyafogást. Az a sikeres, aki céltudatosan tör céljai felé. A sokszínűség malasztja mállaszt. A gyengeség jele. Nem szót érteni kell, hanem érdeket érvényesíteni. Nem dialógus kell, hanem az, hogy húzzon el, akinek nem tetszik. A Bábel az zűrzavar - egy a tábor, egy a zászló, egy az érdek. Punktum.

Ezt az eróziót hívom új barbárságnak. Mert - mint az köztudott - a barbárok már anno sem a homousion és homoiusion distinkciójának finom következményein filóztak. Sem a negyedik, sem a huszadik században.

*

Coda, azaz befejezés, avagy apokaliptikus vízió. A dolog nem áll meg Erdély határain belül. Részben affinitások okán (Fidesz), részben az erdélyi többség által is osztott megalkuvások miatt (MSZP) a székelység ügye lassan a magyar belpolitika ügyévé válik. Nem kell mélyenszántó elemzőnek lenni ahhoz, hogy észrevegyük: a székely autonómiatörekvések politikájának szerkezete tökéletesen rímel a Fidesz kétharmados politikájának szerkezetére. És ahhoz sem kell különösebb éleslátás, hogy megállapítsuk: a mindenben a vélelmezett többségnek megfelelni akaró MSZP sem fog mást tenni, mint ezen autonómia-törekvéseket támogatni.

Ezen a ponton válhat valóra a jóslat. A magyar életnek, ahogyan eddig megismertük, minden bizonnyal befellegzett. A néhol kiteljesedő, gyakran veszélyeztetett, de legalább nyomaiban tovább élő, éppen az erdélyi Dávid Ferenctől megtanult sokszínűségnek vége - lehet. El fogunk székelyesedni mindahányan, Lajtán innen, Maroson túl.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.