Büttl Ferenc

A turista lábnyoma

Érvek az Airbnb korlátozása mellett – vitában Váradi Balázzsal

  • Büttl Ferenc
  • 2020. november 26.

Publicisztika

Váradi Balázs közgazdász kollégám tisztességesen összeszedte a magyarországi rövid távú szálláshely-szolgáltatás (továbbiakban az egyszerűség kedvéért – Balázzsal egyetértésben – „Airbnb”) közgazdasági költség-haszon értékelhetőségének szempontjait, pró és kontra (lásd: Légágyak és reggelik, Magyar Narancs, 2020. október 22.). Sok mindenben egyet­értünk, szerencsére nem mindenben (unalmas, szürke világ lenne az!) – örömmel teszem közzé vele vitázó véleményemet az Airbnb-piac szabályozásáról.

Mindenekelőtt hadd köszönjem meg neki, hogy világosan és érthetően tisztázta: le kell számolnunk azzal a gyakorta előkerülő hamis állítással, amely szerint a rövid távú szálláshely-szolgáltatás szabályozása a magántulajdon korlátozása lenne, amit csak a leg­elvetemültebb bolsevikok hajtanának végre. Lásd még a „szent” magántulajdon és tulajdonosi szabadság sérthetetlenségét: a szomszéd azt csinál a saját telkén, „amit csak akar”, de disznót azért ne tartson, mert az büdös. Nyilván nehéz helyzet érzelmileg, ha a szabályozó közhatalom éppen az én tulajdonosi jogaimat korlátozza, de ez ettől még a közhatalom évezredes dolga és joga marad.

Az, amiben nem értek egyet Váradival a rövid távú szálláshely-szolgáltatás mennyiségi szabályozásának megítélésében, három pontban foglalható össze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.