Büttl Ferenc

A turista lábnyoma

Érvek az Airbnb korlátozása mellett – vitában Váradi Balázzsal

  • Büttl Ferenc
  • 2020. november 26.

Publicisztika

Váradi Balázs közgazdász kollégám tisztességesen összeszedte a magyarországi rövid távú szálláshely-szolgáltatás (továbbiakban az egyszerűség kedvéért – Balázzsal egyetértésben – „Airbnb”) közgazdasági költség-haszon értékelhetőségének szempontjait, pró és kontra (lásd: Légágyak és reggelik, Magyar Narancs, 2020. október 22.). Sok mindenben egyet­értünk, szerencsére nem mindenben (unalmas, szürke világ lenne az!) – örömmel teszem közzé vele vitázó véleményemet az Airbnb-piac szabályozásáról.

Mindenekelőtt hadd köszönjem meg neki, hogy világosan és érthetően tisztázta: le kell számolnunk azzal a gyakorta előkerülő hamis állítással, amely szerint a rövid távú szálláshely-szolgáltatás szabályozása a magántulajdon korlátozása lenne, amit csak a leg­elvetemültebb bolsevikok hajtanának végre. Lásd még a „szent” magántulajdon és tulajdonosi szabadság sérthetetlenségét: a szomszéd azt csinál a saját telkén, „amit csak akar”, de disznót azért ne tartson, mert az büdös. Nyilván nehéz helyzet érzelmileg, ha a szabályozó közhatalom éppen az én tulajdonosi jogaimat korlátozza, de ez ettől még a közhatalom évezredes dolga és joga marad.

Az, amiben nem értek egyet Váradival a rövid távú szálláshely-szolgáltatás mennyiségi szabályozásának megítélésében, három pontban foglalható össze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.