Hegedűs Dániel

A végállomás ismeretlen

Hogyan reagál az EU a lengyel és a magyar kihívásra?

Publicisztika

2016. január 13-a jelentékeny dátum az európai integráció történetében. E napon első ízben vonta az Európai Bizottság rendszerszintű vizsgálat alá egy politikai alapérték, a jogállamiság minőségét egy tagállamban, amikor működésbe hozta Lengyelországgal szemben az ún. jogállamisági mechanizmust.

E lépés az októberi kormányváltás óta a Visztula partján végbement aggasztó politikai átalakulásra reagált: az ősszel többséget szerzett jobboldali Jog és Igazságosság (PiS) párt olyan törvényeket fogadott el, amelyek szinte kasztrálták a lengyel alkotmánybíróságot és súlyosan aláássák a közszolgálati média függetlenségét.

A „szerződések őrének” szerepét betöltő Európai Bizottság határozott fellépése üdvözlendő – mégis érdemes feltenni a kérdést, hogy a PiS-kormány által a jogállamiságra és más uniós alapértékekre jelentett veszély valóban annyira egyedülálló-e az unióban, hogy az a Lengyelországgal szembeni úttörő európai fellépést egy­értelműen megindokolja? A nemleges válasz e kérdésre sokat árthat az európai válaszlépés legitimitásának, és alátámaszthatja azokat a vádakat, hogy a bizottság e kényes ügyben kettős mércét alkalmaz.

 

A ravasz és durva

 

Sajnálatos módon pontosan ezzel a helyzettel kell szembenéznünk. A lengyel és a magyar eset közötti minden különbség ellenére a liberális demokrácia alapjaival szemben intézett lengyel és magyar kihívás lényegében azonos. Ugyan nem állítható, hogy a lengyel események dinamikája teljes hasonlóságot fog mutatni az elmúlt évek budapesti eseményei­vel, de a tendenciák és az illiberális, jobboldali-populista politikai főszereplők céljai lényegében megegyeznek. Céljuk a nemzeti-konzervatív ideológia álcája alatt az alkotmányosság, a fékek és ellensúlyok rendszerének a kiiktatása, s a politikai verseny játékszabályainak olyan átalakítása, ami e versenyt nagyban egyenlőtlenné teszi a jövőben. Ezt a játékot Orbán Viktor átütő sikerrel űzte Magyarországon, most Jarosław Kaczyński és Beata Szydło próbálják megvalósítani. A „Visztula-parti Budapest” koncepcióját Kaczyński már 2012-ben célként tűzte ki a pártja elé, s a lengyel kormány hivatalos magyarázatait hallgatva is elemi erővel tör fel a már látott érzése – a tarthatatlan példálózást a brit alkotmányos berendezkedéssel és az egyéb bornírtságokat négy-öt évvel ezelőtt a magyar kormány már szó szerint előadta.

A budapesti és varsói kormány­erők politikai stratégiája szinte teljesen azonos, míg a lengyel és magyar eset között fennálló kétségtelen különbségek legfeljebb másodlagos jelentőséggel bíró, relatív változók. A PiS-nek valóban nincs olyan kétharmados többsége, mint Orbánnak volt 2010 és 2015 között – de nincs is rá nagy szüksége. Fontos, alkotmányos minőséggel bíró törvények Lengyelországban gyakran csak egyszerű többséget igényelnek, mint ezt az alkotmánybíróságról szóló törvény módosításának és az alkotmánybírák egyoldalú jelölésének és megválasztásának példái fényesen bizonyítják is. Való igaz: a lengyel ellenzék sokkal erősebb és jobban szervezett, mint a jelenlegi magyar – de 2011–2012-ben még a magyar ellenzék is jobb állapotban volt, mint manapság; alkalomadtán majd’ száz­ezer tüntetőt ki tudott vinni Budapest utcáira. A lengyel és magyar eset közti fontos különbség nem ezekben a dimenziókban található, hanem a két illiberális kormány cselekvési stílusában, taktikájában. Orbán a 2010-et követő négy évben okosan és rugalmasan járta pávatáncát, és bőkezűen áldozott a külföldi PR-ra, hogy lépéseit EU-konformként adhassa el. Kaczyński és Szydło ezzel szemben arrogánsak és brutálisak az első perctől kezdve, hogy minél előbb kész helyzetet teremthessenek.

 

Az illiberalizmus zakatoló vonata

 

A jogállamiság leépítése Lengyelországban még ezzel együtt is gyerekcipőben jár a magyar példával összehasonlítva. Ennek ellenére az Európai Bizottság sosem vonta Magyarországot rendszerszintű vizsgálat alá. Habár a „jogállamisági mechanizmust” 2014 márciusában épp a magyar kihívásra válaszul alkották meg, a budapesti kormánnyal szemben sohasem vetették be, pedig azt határozataiban az Európai Parlament is visszatérően követelte, csak 2015-ben kétszer. Az Európai Néppárt (EPP) ugyanis minden alkalommal védelmébe vette magyar tagját, a Fideszt, a befolyásos tagállamok ezért sosem gyakoroltak nyomást a bizottságra, hogy nyílt sisakkal lépjen fel Budapesttel szemben. Így elmaradt a rendszerszintű vizsgálat, és elmaradtak a szankciók is, a bizottság kötelezettségszegési eljárásoknál sosem lépett tovább Magyarország esetében.

Ezzel szemben mi történik akkor, ha egy illiberális, bajkeverő kormánypárt, mint a PiS, valamelyik kisebb európai pártcsalád tagja? A bizottság szokatlanul gyorsan és keményen reagált. Igazolható-e, támogatandó-e a jogállamisági mechanizmus bevezetése Lengyelországgal szemben? Mindenképpen. De az európai alapértékek védelme konzekvens és elvszerű politikát igényel, ami szilárd legitimációs bázisra tud támaszkodni. A lengyel és a magyar esetre alkalmazott kettős mérce épp ezt a legitimációt ássa alá, és megkérdőjelezi az európai alapértékek általános érvényességét.

A helyes lépés az lett volna, ha a bizottság a jogállamisági mechanizmust 2016 januárjában Magyarországgal és Lengyelországgal szemben egyszerre és párhuzamosan indítja útjára. Magyarország esetét nem hagyhatja figyelmen kívül. A Fidesz-kormány lényegileg járult és járul hozzá mind a mai napig ahhoz, hogy a populista illiberalizmusra immár mint rendszerszintű kihívásra tekinthetünk Európában. Térhódítása egyes ügyekben, és ez alól nem kivétel az európai menekültkvóta esete sem, az európai döntéshozatal hatékonyságát is aláássa. 2010 és 2015 között a bizottság és az uniós tagállamok még viszonylag könnyen szankcionálhatták volna a magyar tabudöntést, ha kiaknázzák lehetőségeiket – ám erre nem volt akkor politikai akarat. Ma már, mint Orbán Viktor 2016 januárjában kijelentette, a biztosra vehető magyar vétó elméletileg is kizárja, hogy Lengyelországot a 7. cikk szerinti eljárás keretében sikeresen szankcionálni lehessen.

Nyilván nem Magyarország lenne az egyetlen tagállam, amelyik a Lengyelország elleni szankciók bevezetéséhez megkívánt konszenzust megtörné. De az orbáni bejelentés jól mutatja, miként korlátozza az EU cselekvési lehetőségeit az illiberális modell terjedése. Az illiberalizmus zakatoló vonata, a Budapest–Varsó expressz számos további európai fővárosba is befuthat, a végállomása pedig ismeretlen. Az Európai Bizottságnak a „szerződések őreként” nagyobb hangsúlyt kell fektetnie lépései támadhatatlanságára és legitimációjára, és nem lenne szabad az európai alapértékek védelmét pártpolitikai vagy bármilyen más alkuk oltárán fel­áldoznia. Az Európai Parlament Magyarország ügyében hozott két 2015-ös határozata mindenkor kellő politikai és jogi alapot nyújt a jogállamisági mechanizmus elindításához. A bizottság részéről vétek lenne ezt a lehetőséget is elmulasztani – mielőtt az illiberális erők más tagállamokban is tovább erősödnek.

A szerző a Német Külpolitikai Társaság (DGAP) elemzője. Az írás német verziója a Budapester Zeitung 2016. február 4-i számában jelent meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.