A bőrünkre

Publicisztika

Rohadt érzés, amikor a kasszánál derül ki, hogy háromszor-négyszer kell többet fizetni annál, mint amire számítottunk. Sokunkkal fordult elő ilyen az elmúlt néhány napban. A Budapestre rendszeresen be- (vagy onnan ki-) járóknak január elsejétől a HÉV vonalain a főváros közigazgatási határáig szóló bérlet ára drasztikusan emelkedett.

Rohadt érzés, amikor a kasszánál derül ki, hogy háromszor-négyszer kell többet fizetni annál, mint amire számítottunk. Sokunkkal fordult elő ilyen az elmúlt néhány napban. A Budapestre rendszeresen be- (vagy onnan ki-) járóknak január elsejétől a HÉV vonalain a főváros közigazgatási határáig szóló bérlet ára drasztikusan emelkedett.

A kormány július elején döntött a helyközi közlekedés kedvezményeinek módosításáról: ez a dotáció csökkentését vagy megszüntetését jelentette, és az agglomerációs díjszabás eddig nem tapasztalt változását hozta. Igaz, egyelőre papíron: a főváros közlekedési vállalata (BKV) a megnövekedett költségeket, vagyis a kieső állami támogatást az év hátralévő hat hónapjában nem hárította az utasokra. A fővárosi közgyűlés azonban ősszel úgy döntött, hogy a nem Budapesten élők terheit 2007-től nem vállalja magára, hiszen enélkül is éppen elég baja van a hatalmas veszteségeket felhalmozó BKV-val - s hát a Városháza feladata elsősorban mégiscsak a fővárosban élők gondjaival való foglalatoskodás.

Ez olyan szép, hogy el sem hisszük. A gondolatmenet felette racionális és (önmagában nézve) felelősségteljes. Még az sem kizárt, hogy a problémán valóban sokat rágódtak a képviselők. Ám ez egy nagyjából féléves történet - idő lett volna tehát sok mindenre.

Ehhez képest némileg nagy azon érintett utasok aránya (kábé 99,99 százalék), akik az összeg hallatán lemerevedtek a BKV pénztárai előtt. A dolgok ezek után már a "normális kerékvágásban" haladtak: az ellenzék felháborodott, a fővárosi önkormányzat a kormányra, a kormány az önkormányzatra mutogatott, a polgár meg fizetett és/vagy vérmérséklete szerint anyázott.

Szívesen elmagyarázzuk, hogy a képviselők (országgyűlésiek és önkormányzatiak) miért kapják adóforintjainkból a fizetésüket.

Sok egyéb mellett azért, hogy figyelemmel kísérjék azon változásokat, melyek közvetlenül befolyásolhatják azok életét, akiktől a mandátumukat kapták. Jelen esetben például elkezdik verni a palávert - nem most, hanem legkésőbb valamikor 2006 őszén -, hogy egy bérlet egy szentendreinek (gödöllőinek stb.) ezentúl ennyibe és ennyibe fog kerülni, ez borzalom, tarthatatlan, és így tovább. Addig nyüzsögnek, amíg el nem kezdődik valami párbeszéd. A felek elsírják egymásnak a keserveiket, minek során kiderülhet, hogy bár a kedvezménymegvonás szükségszerű, mégis csak lépcsőzetesen érvényesíthető, mert különben túl nagy teher. Vagy kiderülhet az, hogy az állam ha belegebed sem képes tovább finanszírozni a HÉV-bérleteket, s hogy Budapesttől valóban nem várható a nem fővárosiak finanszírozása. De talán van lehetőség arra, hogy az érintett megyei és települési önkormányzatok is beszálljanak, hogy senki ne bukjon nagyot, s a választópolgár se szívjon akkorát. Vagy kiderülhet valami egészen más is, de addig nem áll föl senki, amíg megoldás nem születik.

Hallott ilyenekről bárki is? Budapesten, Gödöllőn, Szentendrén volt erről szó az önkormányzati kampányban? A főváros mindent megtett a polgárok tájékoztatásáért? Hát a kormány?

Nem. Hanem mi volt? Morális válság. Harmadik forduló. Forradalom. Ki lesz a főpolgármester-helyettes. A pártelnök. Megélhetési válság.

Persze nem nagy ügy, alig húszezer embert érint - de nagyban is ez megy.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.