A féltől az egészig

Publicisztika

Most, hogy az iráni hatóságok is beismerték azt, amiben eddig sem kételkedett senki - hogy tudniillik az elcsalt júniusi választásokat követő tüntetéseknek nagy számban vannak halálos áldozataik, hogy a Forradalmi Gárda és a Baszídzs milícia számos tiltakozót gyilkolt meg és vetett börtönbe, hogy a bebörtönzötteket gátlás nélkül kínozták -, a kép egyre tisztább lesz. Pedig Irán talányos ország, harminc éve, az 1979-es forradalom óta olyan államformával, az "iszlám demokráciával" kísérletezik, amilyen sehol a világon nem működik. Iránban vannak is választások, meg nincsenek is, van is értelmük, meg nincs is - valamiféle fragmentált politikai teret mégiscsak létrehoznak, ám e sokszereplős térben mindig a papságé a végső döntés, legyen szó napi ügyintézésről, külpolitikáról, az ország államformájáról, alkotmányáról, vagy a bíróságok ítéleteiről. A demokratikus intézmények, mint az elnök, a kormány, a törvényhozás, a bírói hatalmi ág csak korlátos jogkörökkel, mintegy a teokrácia funkciójaként működhetnek.

Most, hogy az iráni hatóságok is beismerték azt, amiben eddig sem kételkedett senki - hogy tudniillik az elcsalt júniusi választásokat követő tüntetéseknek nagy számban vannak halálos áldozataik, hogy a Forradalmi Gárda és a Baszídzs milícia számos tiltakozót gyilkolt meg és vetett börtönbe, hogy a bebörtönzötteket gátlás nélkül kínozták -, a kép egyre tisztább lesz. Pedig Irán talányos ország, harminc éve, az 1979-es forradalom óta olyan államformával, az "iszlám demokráciával" kísérletezik, amilyen sehol a világon nem működik. Iránban vannak is választások, meg nincsenek is, van is értelmük, meg nincs is - valamiféle fragmentált politikai teret mégiscsak létrehoznak, ám e sokszereplős térben mindig a papságé a végső döntés, legyen szó napi ügyintézésről, külpolitikáról, az ország államformájáról, alkotmányáról, vagy a bíróságok ítéleteiről. A demokratikus intézmények, mint az elnök, a kormány, a törvényhozás, a bírói hatalmi ág csak korlátos jogkörökkel, mintegy a teokrácia funkciójaként működhetnek.

De június közepe, a demonstrációk kezdete óta ez a rend megingott - még ha az elején úgy is tűnhetett, hogy az utcai harc múló jelentőségű díszlet csupán a valódi hatalomért folytatott láthatatlan küzdelemben. E küzdelem részleteit megérteni szinte lehetetlen volt. Vajon a 2005-ben megválasztott Ahmadinezsád csak a főpapok bábja-e, vagy ő a tényleges hatalom letéteményese, aki kétségtelen népi támogatottságának betudhatóan, no meg a Forradalmi Gárda, a terror mozgatójaként a tempót diktálja? És a főpapok közt vannak-e politikai különbségek, vagy személyes érdekellentéteik adják a ritmust? A közkeletű értelmezés szerint az elnökválasztáson vesztes Muszavi és mentora, Khatami exelnök alapvető kérdésekben nemigen akarnának mást, mint a keményvonalasok. Ha ők győztek volna, ugyanúgy marad a teokrácia, mint Ahmadinezsáddal és Khamenei nagyajatollahhal, legfeljebb lazul kissé, megszabadul túlzásaitól, emberarcúbbá válik; és marad a világpolitikai bajkeverés is, az orosz és kínai orientáció, a púposkodás Amerikával, és a törekvés Izrael megsemmisítésére. És még csak nem is azért maradna a "reformerekkel" minden (majdnem) úgy, mint eddig volt, mert Irán félig diktatúra, hanem mert Irán félig demokrácia: mert ott a nép nagyon vallásos, és kifejezetten kívánja, hogy papok igazgassák, és szívéből gyűlöli Amerikát is. Kicsit, a lelke mélyén fundamentalista azért, na. Tudják, az a barna bőrű, fanatikus fajta. Nem is való annak a parlamentarizmus, a hatalmi ágak szétválasztása, az állam és az egyház elkülönítése, meg a sok hasonló nyugati elmeszülemény. A kokakóla!

Ehhez képest az "iszlám köztársaság" nem azért bomlik most meg, mert kevés vagy hamis volt benne az iszlám, hanem mert kevés és hamis volt benne a demokrácia. Mert elcsalták a választásokat. Ezért, az egyetlenegy ellopott szavazatukért hajlandók irániak tízezrei, százezrei a verést, a börtönt, sőt az életüket is kockáztatni - ha valami inog Iránban, az a vallási ideológiával igazolt represszió. Irán most az 1989-es Kelet-Európához hasonlít, még ha a reformajatollahok talán nincsenek is tisztában a változások lehetséges kimenetelével. (Annak idején mifelénk se voltak.) A tüntetők már nem az iszlám, hanem a jelzők nélküli - vagy egyetlen jelzővel, az iránival ellátott - demokráciáért küzdenek. Győzelmük nemcsak világpolitikai fordulatot hozna - az atomprogram békéssé, de legalábbis ellenőrizhetővé és kiszámíthatóvá tételével, a Hezbollah és a Hamász támogatásának felszámolásával -, hanem azt is megmutatná, hogy az iszlám világban nem csupán az autokrácia vagy a fundamentalizmus, vagy ezek kombinációja a megvalósítható kormányzati modell. A - Törökország mintájára - szekularizálódó és a nemzetek közösségébe visszailleszkedő Irán azt bizonyítaná be, hogy a demokrácia univerzális, mert a legalapvetőbb emberi szükségletből, a szabadság utáni vágyból építkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.