A kutya meg a farka - Új színigazgató Szolnokon

  • Csáki Judit
  • 2007. június 21.

Publicisztika

A szolnoki kutya olyan kutya, amelyik nem hagyja, hogy a farka csóválja. A közismert szólásmondást (Szolnok nélkül, persze) - nyilván transzparenciája miatt, de hát a szólásmondások már csak ilyenek: transzparensek - előszeretettel használják különféle politikusok (vö. még: nyúl és puska, befőtt és nagymama, csík és repülő), föltehetően azért, hogy a nép egyszerű gyermeke is értse, mit mondanak. Legutóbb a szolnoki polgármester, Szalay Ferenc érezte találónak a színigazgatói pályázat kapcsán keletkezett hullámverésre - és igaza volt.

A szolnoki kutya olyan kutya, amelyik nem hagyja, hogy a farka csóválja. A közismert szólásmondást (Szolnok nélkül, persze) - nyilván transzparenciája miatt, de hát a szólásmondások már csak ilyenek: transzparensek - előszeretettel használják különféle politikusok (vö. még: nyúl és puska, befőtt és nagymama, csík és repülő), föltehetően azért, hogy a nép egyszerű gyermeke is értse, mit mondanak. Legutóbb a szolnoki polgármester, Szalay Ferenc érezte találónak a színigazgatói pályázat kapcsán keletkezett hullámverésre - és igaza volt.

A többfordulós igazgatóválasztás többfordulós botránnyá dagadt; az első forduló pályázatát érvénytelenítették, mert az istennek se akart megvalósulni az előre megírt forgatókönyv. Új pályázatot írtak ki, amelyre új pályázók (is) jelentkeztek, annak ellenére, hogy a polgármester egyértelműen megmondta, Balázs Pétert szeretné látni az igazgatói székben. Mondott hozzá mindenféle indoklásfélét is - azt nem mondta, hogy jobboldalit szeretne, pedig ez volt az igazság -, ezek a mondatok igazi dilettantizmusról tanúskodtak, mármint színházi téren, és igazi engedelmességről, mármint politikai téren.

A polgármester elmondta azt is, hogy hangsúlyozottan figyelni fog a szakmai tanácsadó testület véleményére - ezt követte a logikus lépés: a szakmai tanácsadó testület kiszámíthatóan kívánatos irányú átalakítása. Az már a szakma megveszekedettségét (hogy függetlenséget ne mondjak) jelzi, hogy a kiszámítható nem jött beÉ

Hét pályázat érkezett a második fordulóra; köztük a Balázs Péteré is. Nem tudom, hányan gondolták a többiek - Bozsó József, Lukáts Andor, Telihay Péter, Mertz Tibor, Szikora János és Anger Zsolt - közül, hogy esélyük van, ha nem is a posztra, de a valódi megmérettetésre; a szakmai tanácsadó testület mindenesetre ezt gondolta. Alaposan végigolvasták és -elemezték a pályázatokat, érveket hoztak, majd döntöttek: egyhangúlag és egyértelműen a legjobbnak ítélték Anger Zsolt pályázatát. Ezzel az ő dolguk véget is ért.

Nincsenek hírek arról, mit szólt a polgármester ehhez a véleményhez. Tudni csak azt lehet, hogy az önkormányzat kulturális bizottsága közölte a pályázókkal - köztük a szakmai győztessel is -, hogy a közgyűlésnek továbbított javaslatukban velük nem foglalkoznak, és másnap Balázs Pétert fogják javasolni az igazgatói posztra.

És akkor megmozdult a farok. Mármint a kutyáé. Az éppen Pécsen állomásozó színházi szakma levelet írt, amelyben kifejezte rosszallását a kulturális (és oktatási és vallási) bizottság állásfoglalásával kapcsolatban. Ez a rosszallás nem volt bő lére eresztve, nem szólt a demokrácia játékszabályainak megcsúfolásáról, nem kárhoztatta sem Balázs Pétert, sem a polgármestert, sem a testület bármely kisebb testületét; mindössze kinyilvánította, hogy ami őt, a farkat illeti, saját lelkiismeretével összeegyeztethetetlennek tartja a kutya önkényeskedését. Épelméjű színházi ember nem gondolhatta - nem is gondolta -, hogy a polgármester ettől - vagy bármitől - másképp dönt majd, mint ahogy döntött. Azazhogy nem nevezi ki - a közgyűlés által - Balázs Pétert. Kinevezte. És mellékesen jól megszidta a farkat - itt dobta be magát a "képet" is: kutya, farok, csóvál.

Ahelyett, hogy egyszerűen levágta volna. A kutya farok nélkül is kutya. A polgármester tudta, mit, illetve kit akar - teljesen fölösleges volt szakmai tanácsadó testületet, kulturális bizottságot, közgyűlést felvonultatnia hozzá. Ki kellett volna neveznie Balázs Pétert még a pályázat előtt - és kész. Ha egyszer most éppen ő a helyi nép által felkent színházi ízlés, és ő mondja meg, milyen színházat akar látni az ő saját épületében - hát mondja meg. Kevésbé feszült volna a törvények ellen egy ilyen tett, mint amenynyit ez az akció rombolt a demokrácia amúgy is sanyarú állapotán.

Ha ezt teszi - mindannyian jobban járunk. Nemcsak a bohóccá alázott szakmai testület, nemcsak a fejbólintó jánosokká alázott képviselők, hanem például Balázs Péter is, akinek így meg kellett tapasztalnia, milyen az, amikor a szakma egységesen fordul szembe vele, legalábbis azzal a szereppel, amit ebben a történetben vállalt.

A polgármester leintette a szakmai hangokat, és követte az esetleg interiorizált politikai parancsot. Csak remélni lehet - az ő érdekében -, hogy ha kilyukad a vakbele, orvoshoz fordul majd gyorsan, nem pedig a pártjától kér eligazítást.

De támadt, keletkezett egy járulékos haszon ebben a történetben. A színházi szakma megosztottsága demonstrálódott - egyébként nem Szolnokon először, csak itt nagyon markánsan. Immár végképp nincsen értelme sem hangoztatni, sem tenni a "fogjuk meg egymás kezét" imperatívuszát. Megint tettünk egy kényszerű lépést a differenciálódás, a valós helyzet felismerése és kimondása felé. Most aztán tényleg arról kellene beszélni, hogy ebben az ügyben a színházművészetnek vannak eminens érdekei, nem a különböző színházművészeknek. És minthogy a színházművészet mint olyan már megmutatta a maga sokrétűségét, sokszínűségét, sokféleségét - ideje, hogy a színház művészei is megtegyék ugyanezt, nemcsak a színpadon, hanem a szakma ügyeinek intézésében. Például: erre járt a kulturális miniszter, egy zártkörű háttérbeszélgetésre, majd egy nyilvános sajtótájékoztatóra. És hódolt kedvenc szokásának: ismét ígért egy nagyot, pénzt mármint - és ezúttal a POSZT a kedvezményezett. Egyelőre nem merült föl a kérdés, hogy ezt a bizonyos 85 milliót honnan teremtik elő - gyanúm szerint a Nemzeti Kulturális Alap színházi büdzséjéből. Vagyis egyéb, egyelőre ismeretlen projektek, csapatok, alkotóközösségek elől. Itt lehetne kezdeni a végiggondolást - ha már a miniszter nem teszi, a szakma tehetné.

Az meg aztán teljesen mindegy, hogy egy politikus Szolnokon hogyan nyilvánul meg a szakma önérzet- és lelkiismeret-mentő levelének olvastán - ez ugyanis csak őt minősíti. A színházi szakma különféle egyedei közül azok, akik egy-egy konkrét esetben egyet gondolnak, minden hasonló alkalommal föltehetően megteszik ugyanezt, azaz tiltakoznak, levelet írnak, mint egy demokratikus ország felnőtt polgárai.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.