A miniszter joga

  • 2002. június 6.

Publicisztika

A Nemzeti Színház igazgatóját pályázat útján kell kinevezni - s ha ezen axióma alól akadhatna kivétel, az nem Görgey Gábor frissen fölkent kultuszminiszter mostani döntése. Az utóbbi napokban hemzsegtek a nevek a levegőben, mint a pollen - nyomukban a nyilatkozatok, mint az allergia. Konszenzus csak a tekintetben körvonalazódott, hogy pályázat kell. És noha Görgey Gábor egy sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy ő bizony nem szereti a pályázatot, mert régebben őt is bepalizták levajazott ügyekbe, ez nem tekinthető nem felelős miniszteri álláspontnak; ez null koma null, Herr Minister, sajnáljuk. Nem beszélve arról, hogy Görgey a bizottsági meghallgatáson leszögezte: pályáztatni fog.

n A Nemzeti Színház igazgatóját pályázat útján kell kinevezni - s ha ezen axióma alól akadhatna kivétel, az nem Görgey Gábor frissen fölkent kultuszminiszter mostani döntése. Az utóbbi napokban hemzsegtek a nevek a levegőben, mint a pollen - nyomukban a nyilatkozatok, mint az allergia. Konszenzus csak a tekintetben körvonalazódott, hogy pályázat kell. És noha Görgey Gábor egy sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy ő bizony nem szereti a pályázatot, mert régebben őt is bepalizták levajazott ügyekbe, ez nem tekinthető nem felelős miniszteri álláspontnak; ez null koma null, Herr Minister, sajnáljuk. Nem beszélve arról, hogy Görgey a bizottsági meghallgatáson leszögezte: pályáztatni fog.

És már csak az előző rezsimtől való elkülönbözés okán is jó lett volna, ha tartja a szavát. Vehemens védekezése - miszerint az önkényesnek tetsző kinevezéshez joga van - akár elődei száját is elhagyhatta volna. Mellesleg a jogot is nekik köszönheti: a Schwajda György kreálta részvénytársaság tulajdonosi jogát érvényesíti most. Schwajda annak idején azért gründolta ezt az rt.-t, hogy avatatlan szemek - újságírók, például - ne követhessék a szerződések és pénzek mozgását az építkezés alatt és után. Biztos jó oka volt rá, amiként a minisztériumnak is a jóváhagyásra. Most azonban az rt. - mint köztes szervezet a minisztérium és a Nemzeti között - teljesen fölöslegessé vált (mintha egy páran erre szavaztak volna áprilisban). Az intézmény rugalmasabb gazdasági működtetéséhez éppen elegendő a minisztériumi szándék: engedélyeznek, amit akarnak, akár a lángossütést a medence partján. Ha nincs rt., ami nem kell, akkor nincs egyszemélyi kinevezés sem, ami szintén nem kell. Sőt. Mert ha Görgey a kedvenc színészét és házirendezőjét egy rt. vezérigazgatói székébe ülteti, az sem elegáns, de ha ez a vezérigazgató mindjárt a Nemzeti (vagy akármilyen) Színház (fő)igazgatója, akkor most kell szólni: állj!

Husztiról egyébként e helyt és e pillanatban nem érdemes írni, hiszen a sietős bejelentés napján még az épületet sem látta pincétől a padlásig, és elképzelései sincsenek - honnan is lennének? - arról, mit akar ott csinálni, egyelőre közhelyeket tud csak mondani a magyar dráma otthonáról és a nemzeti konszenzusról. Nagyobb baj, hogy a Nemzeti Színházról magának a miniszternek sincsenek gondolatai. Csak az igazgató személyéről, akinek pofás életrajzát a sajtótájékoztatón is ismertette: nagyszerű színész, a közönség kedvence, kiváló rendező, és remek rektor volt a főiskolán. Egyik-másik sommás megállapítás kívánna némi pontosítást, árnyalást - de nem a kinevezés alkalmából. A miniszter momentán a gombhoz készül - ha készül - kabátot varrni, ez lesz majd a mi új Nemzetink.

És ez már a második baljós jel. Az első a miniszteri kinevezés volt; mármint Görgey Gáboré. Ha egy írót ilyen magas és kulcsfontosságú közhivatallal kínálnak, akkor mérlegeljen: vállalja-e. Aztán döntse el: író marad-e, vagy miniszter lesz. Nem szerencsés (bár bizonyára jogszerű) feltételül szabni egyiket a másikhoz, sem a kormányfő jóváhagyását kérni a döntés megkerüléséhez, ez ugyanis nem Medgyessy kompetenciája. Az író ír, publikál, akár rendez is, a saját darabját. Mint ahogy Görgey Gábor teszi ezt most a Madách Színházban. Történetesen ott, ahol immár miniszterként Huszti Péterre is rábukkant.

De miniszternek sem regénye nem jelenik meg, sem színdarabját nem rendezi (pedig joga, az van hozzá). Viszont ő is ír: pályázatot, kifelé, például a Nemzeti Színház igazgatói posztjára. Ez ugyanis kötelessége.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.