A miniszter joga

  • 2002. június 6.

Publicisztika

A Nemzeti Színház igazgatóját pályázat útján kell kinevezni - s ha ezen axióma alól akadhatna kivétel, az nem Görgey Gábor frissen fölkent kultuszminiszter mostani döntése. Az utóbbi napokban hemzsegtek a nevek a levegőben, mint a pollen - nyomukban a nyilatkozatok, mint az allergia. Konszenzus csak a tekintetben körvonalazódott, hogy pályázat kell. És noha Görgey Gábor egy sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy ő bizony nem szereti a pályázatot, mert régebben őt is bepalizták levajazott ügyekbe, ez nem tekinthető nem felelős miniszteri álláspontnak; ez null koma null, Herr Minister, sajnáljuk. Nem beszélve arról, hogy Görgey a bizottsági meghallgatáson leszögezte: pályáztatni fog.

n A Nemzeti Színház igazgatóját pályázat útján kell kinevezni - s ha ezen axióma alól akadhatna kivétel, az nem Görgey Gábor frissen fölkent kultuszminiszter mostani döntése. Az utóbbi napokban hemzsegtek a nevek a levegőben, mint a pollen - nyomukban a nyilatkozatok, mint az allergia. Konszenzus csak a tekintetben körvonalazódott, hogy pályázat kell. És noha Görgey Gábor egy sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy ő bizony nem szereti a pályázatot, mert régebben őt is bepalizták levajazott ügyekbe, ez nem tekinthető nem felelős miniszteri álláspontnak; ez null koma null, Herr Minister, sajnáljuk. Nem beszélve arról, hogy Görgey a bizottsági meghallgatáson leszögezte: pályáztatni fog.

És már csak az előző rezsimtől való elkülönbözés okán is jó lett volna, ha tartja a szavát. Vehemens védekezése - miszerint az önkényesnek tetsző kinevezéshez joga van - akár elődei száját is elhagyhatta volna. Mellesleg a jogot is nekik köszönheti: a Schwajda György kreálta részvénytársaság tulajdonosi jogát érvényesíti most. Schwajda annak idején azért gründolta ezt az rt.-t, hogy avatatlan szemek - újságírók, például - ne követhessék a szerződések és pénzek mozgását az építkezés alatt és után. Biztos jó oka volt rá, amiként a minisztériumnak is a jóváhagyásra. Most azonban az rt. - mint köztes szervezet a minisztérium és a Nemzeti között - teljesen fölöslegessé vált (mintha egy páran erre szavaztak volna áprilisban). Az intézmény rugalmasabb gazdasági működtetéséhez éppen elegendő a minisztériumi szándék: engedélyeznek, amit akarnak, akár a lángossütést a medence partján. Ha nincs rt., ami nem kell, akkor nincs egyszemélyi kinevezés sem, ami szintén nem kell. Sőt. Mert ha Görgey a kedvenc színészét és házirendezőjét egy rt. vezérigazgatói székébe ülteti, az sem elegáns, de ha ez a vezérigazgató mindjárt a Nemzeti (vagy akármilyen) Színház (fő)igazgatója, akkor most kell szólni: állj!

Husztiról egyébként e helyt és e pillanatban nem érdemes írni, hiszen a sietős bejelentés napján még az épületet sem látta pincétől a padlásig, és elképzelései sincsenek - honnan is lennének? - arról, mit akar ott csinálni, egyelőre közhelyeket tud csak mondani a magyar dráma otthonáról és a nemzeti konszenzusról. Nagyobb baj, hogy a Nemzeti Színházról magának a miniszternek sincsenek gondolatai. Csak az igazgató személyéről, akinek pofás életrajzát a sajtótájékoztatón is ismertette: nagyszerű színész, a közönség kedvence, kiváló rendező, és remek rektor volt a főiskolán. Egyik-másik sommás megállapítás kívánna némi pontosítást, árnyalást - de nem a kinevezés alkalmából. A miniszter momentán a gombhoz készül - ha készül - kabátot varrni, ez lesz majd a mi új Nemzetink.

És ez már a második baljós jel. Az első a miniszteri kinevezés volt; mármint Görgey Gáboré. Ha egy írót ilyen magas és kulcsfontosságú közhivatallal kínálnak, akkor mérlegeljen: vállalja-e. Aztán döntse el: író marad-e, vagy miniszter lesz. Nem szerencsés (bár bizonyára jogszerű) feltételül szabni egyiket a másikhoz, sem a kormányfő jóváhagyását kérni a döntés megkerüléséhez, ez ugyanis nem Medgyessy kompetenciája. Az író ír, publikál, akár rendez is, a saját darabját. Mint ahogy Görgey Gábor teszi ezt most a Madách Színházban. Történetesen ott, ahol immár miniszterként Huszti Péterre is rábukkant.

De miniszternek sem regénye nem jelenik meg, sem színdarabját nem rendezi (pedig joga, az van hozzá). Viszont ő is ír: pályázatot, kifelé, például a Nemzeti Színház igazgatói posztjára. Ez ugyanis kötelessége.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.