A nagy átverés - A miniszterelnök-jelöltek tévévitáiról

  • Pálos György
  • 2006. április 13.

Publicisztika

Az elmúlt héten Magyarországon médiaesemény szem- és fültanúi lehettünk. Megvalósult a plurális televíziózás szkeptikusainak nagy álma: az összes magyar, magát kicsit is közszolgálatinak feltüntetett csatorna ugyanazt adta. Hogy mit, azt nevezzük hipotetikusan műsornak.

Az elmúlt héten Magyarországon médiaesemény szem- és fültanúi lehettünk. Megvalósult a plurális televíziózás szkeptikusainak nagy álma: az összes magyar, magát kicsit is közszolgálatinak feltüntetett csatorna ugyanazt adta. Hogy mit, azt nevezzük hipotetikusan műsornak. Szerda és csütörtök este, főműsoridőben két úgynevezett vitát-párbajt követhettünk, melyek eredményeiről a nagyérdemű az elmúlt napokban tájékozódhatott.

*

Az esemény kiváltója az lehetett, hogy a pártok, ki könnyebben, ki nehezebben, de tudomásul vették: a választások előtti vitá(k)ra szükség van. Már csak a hagyomány miatt is. Kérdés csak annyi maradhatott, ki rendezze és hol legyen, ki vehet rajta részt és ki nem, s mindez kinek a moderálásával. Hosszas tépelődés után a nagy pártok megegyeztek abban, hogy miniszterelnök-jelöltjeik szóba állnak egymással, közölték a végzést, az időpontot, a játékszabályokat, a moderátorok személyét, talán az adás rendezőjét is. A két küszöbérték körüli párt annak is örülhetett, hogy egyáltalán meghívták őket. A második félidőre.

Az egyik leglényegesebb újítás az elmúlt két választáshoz képest az volt, hogy a két legfőbb hérosz összecsapását ezúttal ne külső helyszínen, ne közönség előtt rendezzék, hanem zárt stúdióban. Mi szükség volt arra, hogy a kialakulóban levő, éppen csak szárba szökkenő, a normálisabb politikai kultúra megerősödését is jótékonyan szolgáló hagyományt ilyen gyorsan felrúgják? A nehezen felejtők még arra is emlékezhetnek, hogy olykor még humor is vegyült vala a vitába, amit a közönség akkor ünnepelve fogadott. Korunk médiatársadalmában, amit ugye közösen (?) építünk, talán nem szokatlan, hogy a viták nyílt tereken, köztereken történjenek. És amúgy televíziós műsornak sem rossz, lehet izgulni, szurkolni, nem beszélve arról, milyen fontos, másodlagos üzenetet is közvetít a választók felé az a tény, hogy az istenadta nép is jelen lehet a félistenek szópárbaján. Mert ugye ők (a politikusok) és mi (a választók) végül is össze vagyunk zárva. Erre a kis időre. De ugorjunk, az igazi kérdés nem itt van.

Az új felállásban megcserélődtek a szerepek. A korábbi gyakorlatban a televízió egy külső helyszínen lezajló, közérdeklődésre számot tartható eseményt közvetített, majdnem úgy, mint egy futballmérkőzést, az élő műsor izgalmával, kiszámíthatatlanságával, több kamerával, műsorvezetővel, operatőrökkel, vágással stb. A stúdióvita azonban más távlatokat rejtő lehetőségekkel szolgál. A politika ebben az esetben megrendelőként lép fel a televízióban, megrendelő szerkesztőként. A pártok kampánystábjainak prominensei szerkesztik az adást, elmondják, kiket kell meghívni, milyen stúdióban, milyen háttérrel, milyen megvilágításban, állva, ülve, milyen kérdésekről eshet szó, és kik a moderátorok. A politika azonban nem csak szerkesztőként van jelen, érdeklődése kiterjed az operatőri és a rendezői munkára is. Mindenre. Meg van mondva, talán szerződés is rögzíti, hogy milyen képkivágások legitimek, s az is, mikor kit mutat a kamera. Azaz minden ki van találva. Előre.

Ezek alapján a televíziónak, a közszolgálatinak nem marad más dolga, mint hogy a forgatókönyvet megvalósítsa. S megvalósítja. Mindenki teszi a dolgát, van kép, van hang, eleje-vége, csak olyasmi nincs, amitől műsorrá válhatna az esemény. Ami itt zajlik, az a korszerű közszolgálati televíziózás megtagadása.

Két részletet emeljünk ki. A kamera csak azt mutatja, aki beszél. Pedig kiderül: több kamera is van, lehetne váltani képet. Ha lehetne. De nem lehet, csak ha befejezte a mondanivalóját. Így aztán nem láthatjuk, mi zajlik a vitapartner (?) arcán, ami nézői szempontból talán a legérdekesebb. Monológok sorát látjuk-halljuk, az úgynevezett vitázók, mint egy irodalmi versenyen, felmondják a szöveget. A pártklubokban kialakított játékszabályok még azt is megengedik, hogy nem kell egymásra nézniük, ami viták esetén azért más országokban előfordul hébe-hóba, Orbán Viktor pl. rá sem néz Gyurcsány Ferencre, aki hiába próbálkozik a szemkontakttal.

*

A másik újítás a műsorvezetők-moderátorok teljes negligálása. A két fiatal és tehetségesnek mondott híradós (egyáltalán, miért vannak ketten, és nem hárman vagy kevesebben...) fegyelmezetten viselik, hogy jelenlétük a pulpitusok jelentőségével vetekszik. Ha a főszereplők nem lennének bemikrofonozva, akár igazi mikrofonállványként is szolgálhatnának. Műsorvezetők, újságírók, akik nem kérdezhetnek. Viszont kérlelhetetlenül őrködnek a külsősök nevetséges játékszabályainak betartatásán, így szigorúan lecsapnak minden túllépett másodpercre. Igazi bürokraták.

Vonjunk le következtetéseket. A közszolgálat egy újabb, igen méretes maflást kapott. A politika nyíltan és pökhendin ismét alárendeltként, eszközként használta a televíziót. A politika paranoid akaratosságának köszönhetően súlyosan és mélyen megalázta a Magyar Televíziót (s rajta keresztül a magyarországi televíziózást) mint intézményt, és ezáltal minket is. Nem először, és nyilván nem is utoljára. S teheti mindezt addig, ameddig hagyják neki. Amíg helyre nem áll a nyilvánosság egyik alapintézményének a tekintélye. Vajon a cseh televíziósok (igen, már megint a csehek, mert ők egyszer már megmutatták az új demokrácia politikusainak, hogy van szakmai és emberi önérzet is a világon, s ennek a győzelemnek jótékony hatását a mai napig élvezik), szóval a csehek mit tettek volna? De mivel ez nem Csehország, a politika gőzhengerként átrobogott rajtunk, és nem akart válaszolni mindarra, amit azok a személyek, akiket ha áttételesen is, de mi, magyar állampolgárok delegáltunk a közszolgálati médium stúdióiba, szerkesztőségeibe, a klasszikus szabályok értelmében értünk kérdeztek volna. Ha lehetett volna. Hogy jobban tudjunk választani. Hogy ne csak ömlengő romantikus víziókat és önmaguktól eltelt poéták írói munkásságának részleteit halljuk, hanem esetleg arról is szó essék, mi fog itt történni a választások után. Velünk.

A politika igazából nem kívánt vitát, nem akart a steril, kép- és hangszigetelt stúdiójába jöttment állampolgárokat beengedni, a politika csak a saját hangját akarta hallani. A többieknek pedig kuss legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.