A piramisok tövében

  • 2004. augusztus 19.

Publicisztika

Budapest gyönyörû város. Évszázadok szorgalmas munkája tette varázslatossá. Ámulatba ejtõ panorámája legjobban a legmagasabb pontjairól élvezhetõ. De érdemes megállnunk hídjain is, s az ezüstösen kanyargó Dunáról gyönyörködni a látványban. A Petõfi hídról például északra tekintve a pesti Duna-part régi bérházainak impozáns, egyszerre stílusban tartott s változatos kontúrjai bontakoznak. Délre az újat láthatjuk. Elénk tárul mindaz, amit 15 éve szabad, demokratikus, a félgyarmati iga nyûgét lerázó hazánk e nagyszerû, kövekben, téglában, malterben rögzített hagyományhoz hozzátett, amivel új korunk államférfiai, s a nemzet legjobb elméi, mérnökök, mûvészek, városépítõk, üzletemberek a nemzetet gazdagították.

A borzalom, a borzalom, ahogy Kurtz ezredes a híres regény végén mondotta volt.

Hogy a pesti Duna-partnak a Boráros tértõl a Lágymányosi hídig terjedõ szakaszára, mely még néhány évvel ezelõtt is a senki földje volt, egyáltalán nem lett volna szabad építeni semmit, csak azok nem látják be, akik nem akarják. A város lakói akkor jártak volna a legjobban, ha - a HÉV föld alá vezetése után - közparkká, azaz mindenki, szegény és gazdag, nyertes és vesztes, tõkés és proletár által egyaránt igénybe vehetõ zöld-területté alakítja a város. Hogy nem így lesz, s hogy a gazdag és nagy hatalommal rendelkezõ emberek e lehetõséget elveszik a vagyontalan, s a politikai hatalomból csak egyetlen szavazat révén részesülõ köznéptõl, azt már a 90-es évek elején, amikor e területet expótelekké varázsolták, tudni lehetett. A kérdés csak az volt, hogy a kincstári tulajdonban álló földdarabbal ki, hogyan és milyen körültekintéssel fog majd spekulálni.

Nem pusztán esztétikai, városvédelmi szempontok mondatják velünk azt, hogy a Boráros téri két ocsmány, tízemeletes, csupa beton épülettel kezdõdõ, majd a Nemzeti Színház monumentális giccsével, meg a színház elõtt felállított óriási Westend-luftballonnal folytatódó, s a luxusbörtönre emlékeztetõ, jövõ márciusban megnyitandó Mûvészetek Palotájával lezárt együttessel maga a Köztársaság bukott el. Hisz a látvány, a tárgyak csak megtestesítik, s az idõk végezetéig megjelenítik azt, ahogyan mindez megépült. Sõt. Az épületegyüttes más funkciót nem is tölt be, mint hogy megmutassa saját történetét. A kétmilliárd forintot, amenynyiért a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó cégek a földet az államtól megvették. Az ígéretet, mit a nagyralátó szatócs az Orbán-kormánynak tett, hogy tudniillik e telekár fejében nem drágán építi fel a Nemzeti Színházat. Ezen ígéret megszegését: a beruházás 16, vagy inkább 19 milliárd forintját. A hasznot, amit a Demján-cégek a telkek magánhasznosításáért zsebre tesznek. Azt a 31, de inkábbb ötven-akárhány milliárd forintot, amit az állam a "Mûvészetek Palotája" nevû kultúrházért a kivitelezõnek végül ki fog fizetni. Az önkényt, amivel az Orbán-kormány a Nemzeti építését vezényelte, és - nem sokkal bukása elõtt - a Mûvészetek Palotájára Demjánnal leszerzõdött. A kultúra, az ízlés és a mértékletesség hiányát, mely a Nemzeti Színház minden kövébõl sugárzik. A gõgöt és az esztelen ambíciókat. A megvásárolhatóságot mint korunk uralkodó eszmeáramlatát.

A Mûvészetek Palotája az eredeti elképzelések szerint a Nemzeti Filharmonikusoknak, egy kortárs magyar mûvészeti múzeumnak, és a Hagyományok Háza nevû közmûvelõdési intézménynek adott volna otthont. A legfrissebb hírek szerint sem a Hagyományok Háza, sem a Ludwig Múzeum nem óhajt költözni: az utóbbi számára az utolsó csepp a pohárban az lehetett, amikor Demján, vagy valamelyik cége - mint kivitelezõ és tulajdonos - a múzeum nevében a múzeumba szánt fotópályázatot hirdetett meg, melynek tárgya: az építkezés maga.

A nyertes kép nyilván egy alulról fényképezett, lehetõség szerint valamely magas szerelvényen verejtékezõ építõmunkás lesz. Ha kérhetjük: a második helyezett fotó ábrázolja Demján Sándort és Orbán Viktort, amint a dél-pesti Duna-part tervei fölött töprengenek a "nemzet" és a "tõke" összefogásán.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.