A színházcsináló

  • 2001. április 19.

Publicisztika

Mára biztosan tudható: 2002. március 15-én Madách Imre Az ember tragédiája című drámájával nyit a Nemzeti Színház. Az előadást Szikora János rendezi.

n Mára biztosan tudható: 2002. március 15-én Madách Imre Az ember tragédiája című drámájával nyit a Nemzeti Színház. Az előadást Szikora János rendezi.

Igen, az a Nemzeti Színház. Amelyik ahelyett épül föl, ami nem épült föl, éppen csak belekezdtek a kivitelezésébe. Az a Nemzeti Színház, ami úgy született, ahogy. Állami, fővárosi döntések, határozatok szemrebbenés nélküli lesöprésével. Átlépve szakmai szervezetek, kamarák, érintett személyek, írott és íratlan megegyezések felett. Azért, mert egy ember így akarta. És akaratához bírta rendelni a szükséges politikai felhajtóerőt.

Az épület napról napra izmosodik a Duna partján, senkinek nem lehet kétsége afelől, hogy elkészül időre. És akkor már semmit sem számít, hogyan fogant: vérben és mocsokban, mint mindannyian. Pláne tíz, húsz, ötven év múlva nem fog ez senkit, de senkit érdekelni. Még a történészeket, a színháztörténészeket sem.

Ötven-hatvan, ennyi meg annyi év után lesz Magyarországon Nemzeti Színház. Egy olyan intézmény, ami a reformkor óta hallatlanul fontos ennek az országnak. Olyan intézmény, ami van minden magára adó országban, ha nem is mindenhol így hívják. Egy olyan intézmény, amit ide Schwajda György csinált. Innen tovább piszt se arról, hogy hogyan. Immár csakis neki lehet (lett: van) igaza. Neki, és csakis neki. Nem az ő (és mások) kifutófiújának, Várhegyi Attilának, és nem is az e samesz által reprezentált minisztériumnak. Ezek csak eltáncolták, amit erre a füttyre lehetett. Bohóckodtak (Attila, az egykor többszörösen reménytelen színházi eset) és fizettek (a minisztérium). Persze ebben az országban azért vannak a minisztériumok, hogy a számlákat eljuttassák a megfelelő helyekre.

Schwajda György Nemzeti Színházát, a magyar nemzet fizeti meg (és fogja még sokáig), egyenest a Fidesznek. Szevasz, nemzet! Kő´ színház? Igen? Nesze! Még nem tudjuk, mennyibe lesz ez neked, de spórojjá´!

A kocka el van vetve. És nem azóta, hogy tudjuk: Szikora elvállalta. Kicsit régebben biztosak lehettünk efelől. Mondjuk azóta, hogy a felépülés ténye nyilvánvalóvá vált.

Szikora János érdemdús színházi férfiú, megérdemelt sikerei számosak (és itt nem csak a szolnokiakra gondolunk). Ráadásul nem is hülye. Tudja, amit mindenki: itt százötven éve mindenki Nemzeti Színházat akar, és ezért akár téglajegyeket, akár szavazatokat, akár nem azonnal érzékelhető, ám felette súlyos HUF-okat is megfizet bárkinek. Még akkor is, ha mi egy színház ilyen létét mindenképpen túlideologizáltnak érezzük. Tapintjuk az államot, ott, ahol nem lenne semmi keresnivalója. Ám nem is mellesleg Schwajda is így lehet ezzel, hisz közléseiből nyilvánvaló: színházat akar. Modernet, helyenként decensen avantgárdot, időnként botrányhősöket is megtűrőt.

Zsámbéki Gábor vagy Ascher Tamás (senki nem gondolhatja csupán színházi szempontok szerint szortírozott színlapnak e névsort: nem Káel, nem Koltay, nem Kerényi: ez az ellentábor) úgy látszik, nem tudják azt, amit Szikora. Gesztusuk (a premier rendezésének visszautasítása) még szimbolikus erővel sem bír. Igaz, abban biztosak lehetünk, hogy másodszor már nem mondanak nemet. Mert azt tudjuk biztosan, hogy másodszor is fölkérik majd őket.

És lesz nekünk Nemzeti Színház. Ahogy lenni szokott mindenünk, ami számít.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.