Ádám Zoltán: Liberalizmus és gyűlöletbeszéd(Egy kudarcról)

  • 2004. január 15.

Publicisztika

Különleges próba elé állította a Btk. 269. paragrafusának módosítása a szabaddemokratákat. Egyenrangú elvek: a véleményszabadság és az emberi méltóság védelme között kellett választaniuk. A frakció éppoly megosztott volt, mint a párt - e kérdésben nyilvánosan megszólaló - hívei.
Különleges próba elé állította a Btk. 269. paragrafusának módosítása a szabaddemokratákat. Egyenrangú elvek: a véleményszabadság és az emberi méltóság védelme között kellett választaniuk. A frakció éppoly megosztott volt, mint a párt - e kérdésben nyilvánosan megszólaló - hívei.

Végül a 20 képviselőből 10 szavazta meg a módosítást, 8 volt ellene, ketten nem nyomtak gombot. Az Országgyűlés december 8-i ülése 184-180 arányban elfogadta a törvényjavaslatot, azaz vereséget szenvedtek a gyűlöletbeszéd büntetőjogi szankcionálásának szigorítását ellenző - az SZDSZ-en belül korábban hivatalosnak számító - álláspont hívei. Ebben döntő szerepe volt a párt holdudvarából érkező nyomásnak, de a nem-párt kudarcát valójában mégsem ez okozta.

H

A törvényjavaslatot elutasítók egyszer sem tisztázták, hogy mit akarnak. Egyfelől azt állították, hogy a gyűlöletbeszédet nem törvényi úton kell visszaszorítani, másfelől azt, hogy a gyűlöletbeszéddel szemben a létező paragrafusokat kell alkalmazni. A kettő nem megy egyszerre: vagy nem kell törvény, és akkor semmilyen paragrafusra sincs szükség, vagy kell, és akkor meg kell vizsgálni, hogy az eddigi szabályozás miért nem működött. Ha minderre fény derült, akkor vagy a törvény szövegét kell módosítani, vagy alkalmazásának gyakorlatát. Egy kormánypártnak mindkettőhöz vannak eszközei.

H

A nem-pártiak vereségének igazi oka az volt, hogy meg sem kíséreltek választ adni arra a 2001. szeptember 11. óta mind aktuálisabb kérdésre, hogy mit kezdjen a liberális demokrácia a liberális demokrácia elpusztítására törekvő erőkkel. Ahogyan Sajó András írja, a nyugati demokráciák mai uralkodó felfogása szerint "az állam nem tanúsíthat semleges (toleráns) magatartást, ha önmaga léte a tét. A hagyományos liberális elmélet szerinti semlegesség, amely adott esetben tétlenségre kárhoztatta az államot, elvesztette érvényét" (Beszélő, 2003. október).

Erről a módosítás liberális ellenzői a legkevésbé sem vettek tudomást. Érveiket, melyek intellektuális horizontja nem mutatott túl az állam neutralizálására törekvő kelet-európai rendszer-ellenzéki paradigmán, a következőképpen lehet összefoglalni:

(1) A gyűlöletbeszéd olyan, egzakt büntetőjogi tényállásokkal nehezen definiálható jelenség, melynek hatékony szankcionálása eleve reménytelen.

(2) A büntetőjogi szankcióknál sokkal eredményesebb - és fontosabb - az autonóm (civil) társadalmi fellépés.

(3) A véleményszabadság korlátozása veszélyes folyamat: ha a többség által elutasított egyik nézet hirdetését be lehet tiltani, miért ne lehetne a másikat is?

(4) Az Alkotmánybíróság korábban kétszer is alkotmányellenesnek minősítette a konkrét személyek konkrét jogai megsértésének tényleges veszélyét hordozó - a korábbi törvényszöveg által uszításnak nevezett - tényállás szankcionálásán túlmutató törvényi szabályozást.

Ezek kivétel nélkül lényeges - bár változó relevanciájú - megfontolások, túlértékelni azonban egyiket sem kell.

Először is félreértés, hogy a gyűlöletbeszédet annak sajátos, folytonosan változó természete miatt nem lehet hatékonyan korlátozni. "A pestisről elég egyszer bizonyítani, hogy veszélyes, itt viszont minden beszédet külön meg kell vizsgálni" - írja Papp László Tamás (A Hegedűs-ügy és a jogfilozófia, Népszabadság, 2003. november 24.). Bizony, minden esetet külön, ez azonban minden jogvitában így van.

Az sem igaz, hogy a gyűlöletbeszédet kódolhatósága miatt nem érdemes tiltani, a kódolási kényszer ugyanis önmagában jelzi, hogy egy jogszabállyá emelt társadalmi norma kijátszása folyik, ami gyengíti a "gyűlöletbeszélő" pozícióit.

Az is téves és félrevezető állítás, hogy "társadalmi problémákat nem lehet büntetőjogi eszközökkel megoldani" (lásd például Tamás Gáspár Miklós interjúját: Nem lehet a valóságról beszélni, Népszabadság, 2003. november 22.). A társadalmi problémák megoldhatósága valószínűleg örökké nyitott kérdés marad, kezelésüknek azonban mindig is a büntetőjog volt az egyik eszköze. Az állam ősidőktől jogi eszközökkel sújtja a társadalmi devianciákat, a büntetőjogi szabályozás pedig egyre kiterjedtebbé válik, a magánszféra újabb és újabb területeire hatolva be. Ezt a tendenciát a liberálisok sem hagyhatják figyelmen kívül: ha a társadalmi problémákra nem lenne szabad büntetőjogi eszközökkel válaszolni, hogyan volna lehetséges például a családon belüli erőszak jogi tilalma?

H

Egy ezzel szorosan összefüggő, lényeges félreértés, amely Kis János és Sólyom László nagyszabású írását (Az alkotmány és a szólásszabadság, Népszabadság, 2003. október 11.) is jellemzi, a politikai és jogi eszközök erőltetett szétválasztása. "Semmiféle jogi szigor nem pótolhatja a gyűlölködő beszéd visszaszorításának legfontosabb eszközét: a politikai választ", írják a szerzők, ám nem fejtik ki, hogy a jogi szigor miért ne lehetne maga is a politikai válasz része. Elvégre a törvényeket hivatásos politikusok hozzák, akiknek ez munkaköri feladatuk. Nyilvánvalóan nem kell - és nem is szabad - minden társadalmi problémára büntetőjogi eszközökkel válaszolni, a törvénykezés nem politikai eszközként való beállítása azonban téves és veszélyes. Azt a látszatot kelti ugyanis, hogy a büntetőjogi szabályozás a társadalom felett álló, külsődleges, represszív erő, melynek használatától a jóérzésű politikusok óvakodnak. Demokratikus körülmények között azonban ez nem igaz, hiszen ott a törvénykezés nem a társadalom felett álló erők autoriter törekvéseinek eszköze, hanem a választópolgárok különféle pártállású képviselőinek normaalkotó munkája. A "politikai választ" a büntetőjogi szabályozás alakításától élesen elválasztó Kis-Sólyom-féle megközelítés valójában egy sajátos kelet-európai értelmiségi hagyomány, az "antipolitika" jegyében fogant. Az állammal szemben mélyen (és jó okkal) bizalmatlan kelet-európai disszidens értelmiség a hetvenes-nyolcvanas években állam és társadalom dichotómiájában gondolkodva igyekezett előbb meghatározni, majd aprólékos munkával kibővíteni az állammal szemben érvényesíthető polgári szabadságjogok körét (lásd Havel vagy Konrád György korabeli munkásságát).

E hagyomány korszerűsített változata a demokratikus legitimációval rendelkező, ámde autoriter - a magyar politikai kontextusban jellemzően jobboldali - hatalomtól való félelem. E megközelítés attól tart, hogy egy jobboldali kormány visszaél majd a törvénymódosítás által biztosított jogi lehetőségekkel, és bármiféle, számára ellenszenves véleményt üldözni fog. Csakhogy demokráciában nem lehet a büntetőjogi szabályozás kiterjesztésének normatív akadálya a rivális politikai erők hatalmától való félelem. A demokratikus erők azt képviselik, amiben hisznek, nem azt, amitől kevésbé szoronganak. Ugyanakkor az előítéletes gyűlölködés elleni fellépés nem lehet a baloldal privilégiuma. A magyar jobboldal valóban hajlamos a szélsőjobbal való összekacsintásra, ám nem adhatjuk fel a reményt, hogy a jövőben az antidemokratikus erőktől való elhatárolódás stratégiáját részesíti előnyben. Az előítéletes gyűlölködéssel szembeni fellépés nem lehet más, mint nemzeti ügy, amelyből nyilvánvalóan nem hagyható ki a - momentán a nemzet felét képviselő - jobboldal. Ugyancsak értelmetlen gyűlöletbeszédügyben a bírákkal és más jogalkalmazókkal szembeni bizalmatlanságra hivatkozni, mivel a helyesnek vallott normák kikényszerítésétől akkor sem lehetne eltekinteni, ha a bírói és ügyészi kar, illetve a rendőrség kizárólag antiszemita homofóbokból állna. Ráadásul ezt nincs is okunk feltételezni.

H

A legnagyobb dilemma persze, amelyről hamarosan maga az Alkotmánybíróság foglal állást, a módosítás alkotmányosságának kérdése. Mérvadó jogi vélemények pró és kontra elhangzottak, s hogy kinek van igaza, az sokkal inkább társadalomfilozófiai, mint jogértelmezési kérdés. Az Alkotmánybíróság elutasító határozatát borítékoló liberális álláspont szerint a szólásszabadságot csak akkor lehet korlátozni, ha a korlátozás elmaradása konkrét személyek konkrét jogainak tényleges veszélyeztetésével jár, azaz erőszakos cselekmények (büntetőjogi értelmezés szerinti) közvetlen veszélye alakul ki. Ez a clear and present danger kritériuma, amelyre a 269. paragrafus korábbi módosításait elutasító 1992-es és 1999-es alkotmánybírósági határozatok magyarázatakor is hivatkozni szokás. A probléma azonban az, hogy ennek szigorú értelmezése alapján - a korábbi szabályozás végrehajtását számon kérő liberális állásponttal szemben - rendszerint nagyon nehéz fellépni a legdurvább gyűlöletbeszéddel szemben is. A szinte valamennyi megszólaló szerint büntetendő stadionrasszizmus esetében például tipikusan nem kerül sor fizikai erőszakra, és a stadionon belül többnyire ennek közvetlen veszélye is csekély. A mérkőzések túlnyomó részében ugyanis az ellenfél durva sértegetése nem is torkollhat fizikai erőszakba, mivel a szurkolótáborok fizikai elhelyezkedése erre egyszerűen nem ad módot. Következésképp nem méltányos a rendőrségen számon kérni a beavatkozás hiányát, ha egyszer a büntetőjogi szankcionáláshoz szükséges clear and present danger fogalma a fizikai erőszak közvetlen veszélyéhez társul.

Ezért megfontolandó, hogy nem kellene-e a társadalmi rendet közvetlenül és ténylegesen fenyegető veszélynek tekinteni a fizikai erőszak közvetlen megjelenésével nem járó gyűlöletbeszédet is, ha egyszer pontosan tudjuk, hogy előbb-utóbb erőszakba fordulhat, ha nem a stadionban, azon kívül, ha nem ma, holnap. A szociálpszichológiai hatásmechanizmusokat vizsgálva így tökéletesen indokoltnak tűnik a szigorúbb büntetőjogi tényállásra vonatkozó "uszításnak" a kiterjesztőbb értelmű "izgatásra" való felcserélése, hiszen az azonnali erőszakveszéllyel nem járó izgatás egy tömegrendezvényt követően pillanatok alatt eredményezhet erőszakot vagy legalábbis egyes társadalmi csoportok megengedhetetlen megfélemlítését.

H

Egy másik példa. Az egyik észak-londoni muzulmán közösség hírhedten szélsőséges imámja éveken át hirdethette igéjét. Bár hívei között közismerten magas volt a terrorszervezetek és más radikális mozgalmak támogatóinak száma, Észak-Londonban ez nem vezetett erőszakhoz. A liberális brit hatóságok a közelmúltban mégis betiltották az imám tevékenységét, ha úgy tetszik, durván korlátozva a szólásszabadságot. Úgy gondolták ugyanis, hogy működése az adott (világ)politikai helyzetben túlságosan nagy veszélyt - clear and present dangert - jelentene a brit társadalomra és valószínűleg az egész világra is.

Nos, megakadályozhatja-e az állam, hogy egy egyházi vezető terrorszervezeteket éltessen, miközben azok talán (egyelőre) nem is aktívak az adott ország területén? Miközben erre a kérdésre a liberálisok nagy része feltehetőleg igennel válaszolna, legtöbbjük azt is gondolná, hogy demokráciában senki nem korlátozhatja a békés véleménynyilvánítás szabadságát. A dilemma feloldásának egyetlen módja a vélemény tartalmának és kontextusának vizsgálata. Az alkotmányos rendet tiszteletben tartó álláspontok hirdetését nem szabad korlátozni, az azt megkérdőjelező vélemények nyilvános közlését azonban - ha valóban veszélyeztetik a demokratikus berendezkedést - olykor muszáj tiltani.

Minden társadalomban léteznek kimondott-kimondatlan normák arra vonatkozóan, hogy a nyilvánosság előtt mi hangozhat el és mi nem, az előítéletes gyűlölködés legdurvább formáit pedig a legtöbb demokráciában jogilag is tiltják. Vegyük észre, hogy a magyar jogrend eddig is tartalmazott ilyen, kifejezetten tartalmi jellegű megszorításokat: az 1996. évi I. törvény, a médiatörvény 3. paragrafusa például kimondja, hogy "a műsorszolgáltató (...) tevékenysége nem sértheti az emberi jogokat, és nem lehet alkalmas a személyek, nemek, népek, nemzetek, a nemzeti, etnikai, nyelvi és más kisebbségek, továbbá valamely egyház vagy vallási csoport elleni gyűlölet keltésére". Továbbá: "A műsorszolgáltatás nem irányulhat semmilyen kisebbség, sem bármely többség nyílt vagy burkolt megsértésére, kirekesztésére, annak faji szempontokon alapuló bemutatására, elítélésére." Ha a liberálisok komolyan gondolnák, hogy a nyilvánosság bármely fórumán bármi elhangozhat, azonnal kezdeményezniük kellene a törvény módosítását, és Orbánhoz hasonlóan védelmükbe venni az antiszemita történész nézeteinek fórumot adó közszolgálati tévéműsort meg a többszörösen elmarasztalt Vasárnapi újságot. A véleményszabadság-párti álláspont értelmében indokolt volna módosítani a médiatörvény 23. paragrafusát is, mely szerint "a közszolgálati műsorszolgáltató és a közműsor-szolgáltató különösen köteles a nemzet, a nemzeti, az etnikai, a nyelvi és más kisebbségek méltóságát és alapvető érdekeit tiszteletben tartani, nem sértheti más nemzetek méltóságát" - elvégre nehéz lenne megindokolni, hogy a véleményszabadságot miért éppen a közmédiában kell korlátozni. Ám az SZDSZ politikusai - köztük a mostani törvénymódosítás ellenzői - a médiatörvény "liberalizálása" helyett az elektronikus médiában elhangzó gyűlöletbeszéd szankcionálásának következetes híveiként ismertek. Hisz a demokratikus állam szerintük sem lehet semleges az antidemokratikus törekvésekkel szemben, és szerintük sem engedhető meg, hogy a gyűlöletbeszéd hívei nagy hatótávolságú kommunikációs eszközökhöz jussanak. Ha viszont így van, miért ne kellene a gyűlöletkeltés legveszélyesebb formáit az elektronikus médián kívül is korlátozni?

A törvényjavaslatot elutasító liberálisok sohasem tették egyértelművé az ezzel kapcsolatos álláspontjukat. Történelmi tapasztalataik, politikai ellenfeleikkel szembeni bizalmatlanságuk és az állam semlegességéről szóló, az adott kontextusban téves és alkalmazhatatlan elképzeléseik alapján a politikai cselekvésképtelenség alternatíváját választották: sem a törvény módosítását nem támogatjuk, sem az alkalmazását nem tudjuk kikényszeríteni, úgyhogy legjobb, ha ezt nélkülünk intézitek el - mondták a társadalomnak. De ezzel csak elhárították azt a felelősséget, amelyet egy demokrata politikusnak akkor is vállalni kell, ha tisztában van a büntetőjogi szankciók kockázataival.

A szerző közgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.