Árnyékboksz

  • 1997. szeptember 25.

Publicisztika

Jó, hogy időben szóltak, egy jegyzékkel üzentek; annyira kínos lett volna, napon felmelegedett pezsgő, felsorakozott magyar küldöttség, a külügyminiszter még egyszer elpróbálja magában, hogy is kell szlovákul mondani, hogy "kerüljön beljebb, szomszédasszony", vagy hogy: "és mondja, ugye a brindza a sztrapacska titka?" - vagy amit már ilyenkor mondanak egymásnak, ha egyáltalán -, aztán még másnap délben is ott állnak, és nem értik, mi van.

Nem jöttek a szlovákok, pedig nagyon vártuk őket.

Jó, hogy időben szóltak, egy jegyzékkel üzentek; annyira kínos lett volna, napon felmelegedett pezsgő, felsorakozott magyar küldöttség, a külügyminiszter még egyszer elpróbálja magában, hogy is kell szlovákul mondani, hogy "kerüljön beljebb, szomszédasszony", vagy hogy: "és mondja, ugye a brindza a sztrapacska titka?" - vagy amit már ilyenkor mondanak egymásnak, ha egyáltalán -, aztán még másnap délben is ott állnak, és nem értik, mi van.

Szinte mindegy, hivatalosan miért mondták le a találkozót: nem jöttek, mert Vladimír Meciar, a Szlovákia miniszterelnökeként tisztelt parajelenség nem akarta, hogy jöjjenek. Mire játszik Meciar, akinek jobbára semmi baja sincs, amikor normális? Miben mesterkedik? És vajon nem lenne-e tévedés azt hinni, hogy a meciari habitus, problémaérzékenység, valamint faragatlanság túlontúl kellemetlen lenne a szlovák belpolitikában?

A Meciar-paradoxon - aminek megfogalmazása szerencsés módon oly hosszú ideje várat magára - lényeges eleme, hogy ugyanaz a perszóna okozza a válságot és a megoldást egyszerre; miatta marad ki Szlovákia mindenből, és ő szolgáltat gyógyírt erre. És ezt elhiszik neki, többé-kevésbé, hisz tevékeny: ellenségeket kreál, szövetségesek után néz, a Balkánon honos kormányzati modelleket másol (elsősorban Slobodan Milosevic jugoszláviai elnök munkásságából merít). És persze az utolsó pillanatig, sőt azután is, mindent megtesz, hogy akit lehet, magával rántson. Közben Meciar - ennyi megelőlegezhető neki - valószínűleg nem gyűlöletből teszi azt, amit; nem Funar ő, a kisstílű senkiházi; a magyarok neki arra kellenek, amire használja őket: a Szlovákiában kisebbségben élőkkel riogat (elveszik és eleszik a szlovák hazát) és közben megalázza (nyelvhasználat és bizonyítvány-ügy) és megfélemlíti őket (áttelepítés); a nyugati integráció lehetőségétől hol öntelt, hol ideges, de mindenképpen megfelelni akaró magyar kormányt pedig a - szintén hazai fogyasztásra szánt - nemzetközi akcióihoz használja edzőpartnernek: Meciart nem nagyon érdekli a Duna (és a lapunk megjelenésének napján kihirdetett hágai ítélet), bármit mond is erről; tesz a NATO-ra és az EU-ra; nem sikerorientált alkat, viszont kudarcait szívesen megosztaná. Nem érdekli, mit gondolnak róla, és hisz a károkozásban.

De szükségszerű-e, hogy minden úgy történjen, ahogy az alacsony homlok mögötti masszában megfogan? Megakadályozhat-e valamit kitartó árnyékbokszolása, okozhat-e károkat Magyarországnak?

Most már talán nem: többek szerint ez a menet le van tudva, innen már nyerni kell. És akár még igazuk is lehet, vannak biztató jelek, ha nem is sok: Helmut Kohl az újak felvételét ugyanannyira fontosnak tartja, mint az Unió reformját; Washingtonban Jesse Helms republikánus szenátor, a külügyi bizottság elnöke - aki annyiban volt nevezhető a NATO keleti bővítése feltétlen hívének, amennyiben a büfénkben virsli gyanánt felszolgált főtt rudacskák a húsipari termékek közé sorolandók, azazhogy alig - is beleegyezett, bővüljön, aminek bővülnie kell.

Ettől persze a szlovákiai magyaroknak nem lesz könnyebb, nem vigasztalhatja őket az, hogy csupán pechesek és alkalmas bűnbakok - elég sokan vannak ahhoz, hogy létük veszélynek láttassék úgy, hogy közben ellenük hergelni a szlovák többséget ne jelentsen túl nagy kockázatot -; még sokszor állhat beléjük görcs gyomortájékon, és nem mindig találnak majd politikai szövetségeseket a szlovák pártok között: ebben a térségben az ellenzék mintha rendre úgy vélné, hogy a nacionalizmus ellen fellépni nehéz és nem is illő.

Abban persze lehetne bízni, hogy ha Magyarország az áhított teljes jogú tagsághoz jut mindenféle intézményekben (és ha tovább lobbizik a szomszédokért is), akkor majd a külső nyomás és a józan belátás okán megváltozik a viszony - de mi van akkor, ha mégsem?

Egyelőre annyi bizonyos csupán, hogy Meciar egy ideig még a szomszédban lesz: őrült elme, de, mint mondják, időnként - szerencsére - kezelésbe veszi a rendszergazda.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.