Átalakítás miatt zárva - Mit szólt a kormány a Barroso-beszédhez?

  • Unger Anna
  • 2010. szeptember 16.

Publicisztika

A múlt kedden, szeptember 7-én José Manuel Barroso, az Európai Bizottság (EB) elnöke - a legalapvetőbb körültekintést is mellőzve - történelmi szónoklatot tartott az Európai Parlamentben (EP). A State of the Union, az unió állapotáról szóló beszéd a következő egy évben előttünk álló feladatokról és lehetőségekről szólt. Ám mivel az elnök ezt pont aznap tette, amikor a magyar kormányfő saját kormányzásának első száz napját értékelte, a magyar nyilvánosságban a kutya sem foglalkozott vele. A hazai sajtó mindösszesen három dolgot közölt.

A múlt kedden, szeptember 7-én José Manuel Barroso, az Európai Bizottság (EB) elnöke - a legalapvetőbb körültekintést is mellőzve - történelmi szónoklatot tartott az Európai Parlamentben (EP). A State of the Union, az unió állapotáról szóló beszéd a következő egy évben előttünk álló feladatokról és lehetőségekről szólt. Ám mivel az elnök ezt pont aznap tette, amikor a magyar kormányfő saját kormányzásának első száz napját értékelte, a magyar nyilvánosságban a kutya sem foglalkozott vele. A hazai sajtó mindösszesen három dolgot közölt. Az EB elnöke amerikai mintára tartja meg a beszédet, de az érdektelenséget jól mutatja, hogy az EP-képviselőknek kötelező volt a részvétel. Arról is értesülhettünk, hogy Barroso szerint együtt úszunk, vagy ki-ki egyedül süllyed el, tehát erősíteni kell az integrációt. (E metaforát Orbán át is emelte saját beszédébe - igaz, ő a "nemzeti együttműködés" szükségességének igazolására használta.) Végül megtudhattuk azt is, hogy sokan az elnök fejére olvasták, amiért nem szólt a franciaországi romabotrányról. Se a politikai elemzők, se az EU-szakértők, se a pártok nem merészkedtek ennél tovább. És ami a legmegdöbbentőbb: a magyar kormány is csendben maradt. Végül is mit mondjon az EU elnökségét három és fél hónap múlva átvevő kormány arról, hogy az EU motorjának is nevezett bizottság mit tervez a következő egy évre, nemde?!

*

Ha az elnök csak a halászati politika reformjára és a brüsszeli épületek renoválására tett volna javaslatot, a magyar félnek akkor is illene reagálnia - mert 2011 első fél évében mi leszünk a boltban, nekünk kell a közös ügyeket előremozdítani, vezetni a tárgyalásokat, kikovácsolni a kompromisszumokat. Barroso persze nem csak ennyit mondott; az öt témakör, amit tárgyalt, kiemelten fontos Magyarország szempontjából (is). Ez az öt fontos célkitűzés ugyan régóta az EU napirendjén van, de a válság mostanra egyértelművé tette a lépéskényszert. (A beszédben többször is hivatkozott Agenda 2020 programot márciusban ismertette a bizottság, és az EP már akkor mellé állt.)

Az első és legfontosabb a gazdasági-költségvetési stabilitás. Évtizedeken át úgy tűnt, hogy egységes gazdaságpolitika nélkül is működhet egységes belső piac, akár közös valuta is. A válság azonban - különösen az euróövezetben - világossá tette, hogy az ún. gazdasági kormányzás, vagyis a tagállamok költségvetésének és végrehajtásuknak szigorúbb uniós ellenőrzése nem odázható tovább. Ez persze aligha lesz ínyükre a tagállami kormányoknak, hiszen minden helyi érdekű kiskakas szeret a saját szemétdombján kapirgálni, kiváltképp, ha az újraválasztása a tét. De a görög krízis után nyilvánvalóvá vált, hogy még mindig jobb, ha valaki időnként piszkálja, noch dazu bünteti az európai kormányokat, ha ezt-azt nem tesznek meg (vagy éppen megtesznek), és ezzel az országuk bedőlését kockáztatják. Vajon a "gazdasági szabadságharcát" vívó magyar kormány mit gondol a gazdaságpolitika föderalizációjáról? És az EU soros elnökeként hogyan fog tudni a bizottsággal ebben együttműködni - azok után, hogy a bizottság az IMF-delegációval együtt hagyta el az országot a nyáron? Aligha van értelme itt azoknak az amerikai közgazdászoknak a cikkeit igazolásként lobogtatni, akik az IMF elleni "felkelésben" támogatják a kormányt - ők ugyanis két közgazdasági iskola, a megszorítás, illetve a gazdaságélénkítés híveinek küzdelméből beszélnek ki. Az amerikai gazdaságélénkítési program sikeréhez mihamarabb piac kell, amit a fiskális restrikció politikája mellett döntő EU nem fog biztosítani. A vita valójában erről szól, s csak mellékterméke a kiállás a gaz IMF-fel szembeszálló kis európai ország és hős miniszterelnöke mellett.

Barroso beszélt a 2013-as újabb uniós költségvetési ciklusról, az eddigi hétéves periódus 5+5 évre cseréléséről, új prioritásokról, és a közös források hatékonyabb felhasználásáról is. A magyar kormány viszont ezekről is hallgat, így azt sem tudjuk, hogy a következő fél évben miért és kikkel akar majd küzdeni, és kikkel szövetkezni. Mi lenne itt a nemzeti érdek, ami a következő évtizedben hazánk uniós szerepét, lehetőségeit meghatározhatja - s ami egyben európai érdek is, hogy képviseletéhez partnereket tudjunk találni? A "több pénz" reménye önmagában nem fog teljesülni - ennél konkrétabb elképzeléseket azonban még csírájukban sem látni.

Az EB lépéseket tervez a foglalkoztatás növelése, a kkv-k támogatása vagy éppen az európai felsőoktatás és kutatás-fejlesztés megerősítése érdekében. Vajon ezek hol és mennyire egyeznek a magyar kormány elképzeléseivel? Barroso további fontos pontja az energiabiztonság és a zöldebb Európa volt - de vajon a közös energiapolitika megerősítése és a határokon átlépő szolgáltatási rendszerek ötlete találkozik-e az erősebb állami tulajdont preferáló magyar elképzelésekkel? Barroso deklarálta azt is, hogy az EU, a szabadság és jog térsége nem tűri el a rasszizmust, a kirekesztést és az antidemokratikus jelenségeket. Ez volt talán beszédének leggyengébb pontja - nemcsak azért, mert nem ítélte el Párizst a romák kitoloncolása miatt, hanem mert egyre inkább úgy tűnik, Európa sem egységesen, sem tagállami szinten nem képes kezelni az egyre erőteljesebb szociális és etnikai konfliktusokat. Jól tudjuk, hogy a magyar kormány e téren mivel néz szembe - de azt, hogy milyen európai javaslatokat támogat, netán tesz maga a tárgyban, még csak nem is sejtjük. A nacionalista retorika mindenesetre nehezen lesz összeegyeztethető az uniós elnökséggel; és akkor az Európai Központi Bank és a magyar kormány közötti vitáról a jegybanki függetlenségről még említést se tettünk.

*

Barroso utolsó megállapítása az unió egységes világpolitikai fellépéséről nem új szólam. Régóta tudjuk: a 450 millió állampolgárt s a fejlett államok jelentős részét tömörítő szervezet hatásosabban tud fellépni, mint bármelyik tagállama önmagában. Ez eddig nem, vagy csak részben valósult meg - most a magyar kormányon lesz a sor, hogy a következő fél évben saját szűk horizontján túltekintve ezt az ügyet is előrevigye. De a magyar kormány egyelőre csak magával van elfoglalva - az ellenzék meg a kormánnyal, esetleg egymással. Az önkormányzati választásokig még ki kell bírnunk valahogy ezt az érdektelenséget - de utána nincs tovább. Gondolkodni és dolgozni kell. Ennek híján egy lehetőség marad: nemzeti érdektelenségre hivatkozva mondjuk le az elnökséget, és írjuk ki a határra, hogy az ország átalakítás miatt nem üzemel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.