Bánki György

Avatar avatarnak farkasa

Kivel és miért harcolunk a közösségi felületeken?

  • Bánki György
  • 2021. március 24.

Publicisztika

Miért válunk acsarkodóvá az interneten? Miért leszünk vagdalkozók, kritikátlanok, fekete-fehérek, sebzettek és sebzőek? A romboló, gyakran felesleges csatározások nem csak a virtualitásban végzik el pusztításukat.

A csoportjainkban mindig úgy alakul, hogy lényegesnek tűnő vagy akár lényegtelen témák körül egyesekkel azonosságot érzünk, másoktól különbözőséget. Ez a polarizálódás bizonyos mértékig normális: egy-egy rétegünkben öregebbek vagy fiatalabbak, visszavonultabbak vagy kiruccanósak, inkább amerikaifutballosok vagy inkább nádaspéteresek vagyunk. Ám sokszor fenyeget az ilyenkor, hogy nem az identitásunk árnyalatait, átmeneteit és összetettségét tapasztaljuk meg, hanem a csoport hat ránk, nagyobb erővel, mint azt sejtenénk. Ez a csoportpolarizáció, az a tendencia, amely a pólusokon próbál tömöríteni minket.

A polarizáció úgy segíti átérezni, hogy kik vagyunk, hogy arról is hangsúlyosan mesél, kik nem vagyunk. Ezt gyakran „kétféleségekben” tapasztaljuk meg. A csoport módosítja az egyéni megélésünket, erőtere magához hajlítja azonosságtudatunkat. Ez ősi dolog, és evolúciós előnye is van, mert összetartozás-élményt, hatékonyságtudatot és biztonságérzetet ad. (Fordítva is igaz: a csoportunk védelmének tudatában inkább merünk önmagunk lenni.) Vegyünk egy egyszerű futballmeccset. Előzékenyebben válunk vérmes szurkolóvá a lelátón a saját nagyhangú söröseink között elvegyülve, mint mikor csak szerény fordulatszámon járatjuk az agyunkat otthon a csapat múltkori vergődésén. Hevületünket továbbszítja, ha a színen feltűnnek a rivális szimpatizánsai.

A patológiás vezető kiválasztódása

Vegyünk egy komplikáltabb helyzetet. Ha egy, az anyja által okozott csalódottságot az évek alatt általánosítássá duzzasztó férfi elkezd a társaságban „a nőkről” szakérteni, egy női alszekció belesodródhat annak hangoztatásába, hogy „a férfiak”, lám, elmulasztottak kikukkantani a barlangból, pedig vannak újdonságok. Mire pár másik férfi felhorgad – így viszont a barikád azonos oldalán találják magukat a potenciális szexistával, és ez nyomban rájuk kozmál. Ha minden jól alakul – amire nincs garancia –, idővel előkerülnek a több nézőpontot fel­ölelő vélemények, megszólalnak az adott körülmények között a többiek elméjét jobban leolvasók, és a csapat elkezd megnyugodni, még ha nem is lesz ez igaz minden tagjára. Aztán jön egy új téma, amit megvitatva mindez más összetételben újfent lejátszódik. Így dolgozunk az identitásunkon, mert az sosincs készen, megerősítésre és védelemre szorul óráról órára. Ha viszont a polarizáció rögzül a csoportban, ha szélsőségessé válik, ha áthidalhatatlan szakadékok keletkeznek, ha nem jelennek meg az árnyalatok, annak kárát látjuk. A csapatjátéknál maradva: ha az ellen­drukkereket már nem az emberi faj részének, hanem teszem azt, lejárt szavatosságú disznósajtnak vélem, nagy bajok közelednek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.