Bánki György

Avatar avatarnak farkasa

Kivel és miért harcolunk a közösségi felületeken?

  • Bánki György
  • 2021. március 24.

Publicisztika

Miért válunk acsarkodóvá az interneten? Miért leszünk vagdalkozók, kritikátlanok, fekete-fehérek, sebzettek és sebzőek? A romboló, gyakran felesleges csatározások nem csak a virtualitásban végzik el pusztításukat.

A csoportjainkban mindig úgy alakul, hogy lényegesnek tűnő vagy akár lényegtelen témák körül egyesekkel azonosságot érzünk, másoktól különbözőséget. Ez a polarizálódás bizonyos mértékig normális: egy-egy rétegünkben öregebbek vagy fiatalabbak, visszavonultabbak vagy kiruccanósak, inkább amerikaifutballosok vagy inkább nádaspéteresek vagyunk. Ám sokszor fenyeget az ilyenkor, hogy nem az identitásunk árnyalatait, átmeneteit és összetettségét tapasztaljuk meg, hanem a csoport hat ránk, nagyobb erővel, mint azt sejtenénk. Ez a csoportpolarizáció, az a tendencia, amely a pólusokon próbál tömöríteni minket.

A polarizáció úgy segíti átérezni, hogy kik vagyunk, hogy arról is hangsúlyosan mesél, kik nem vagyunk. Ezt gyakran „kétféleségekben” tapasztaljuk meg. A csoport módosítja az egyéni megélésünket, erőtere magához hajlítja azonosságtudatunkat. Ez ősi dolog, és evolúciós előnye is van, mert összetartozás-élményt, hatékonyságtudatot és biztonságérzetet ad. (Fordítva is igaz: a csoportunk védelmének tudatában inkább merünk önmagunk lenni.) Vegyünk egy egyszerű futballmeccset. Előzékenyebben válunk vérmes szurkolóvá a lelátón a saját nagyhangú söröseink között elvegyülve, mint mikor csak szerény fordulatszámon járatjuk az agyunkat otthon a csapat múltkori vergődésén. Hevületünket továbbszítja, ha a színen feltűnnek a rivális szimpatizánsai.

A patológiás vezető kiválasztódása

Vegyünk egy komplikáltabb helyzetet. Ha egy, az anyja által okozott csalódottságot az évek alatt általánosítássá duzzasztó férfi elkezd a társaságban „a nőkről” szakérteni, egy női alszekció belesodródhat annak hangoztatásába, hogy „a férfiak”, lám, elmulasztottak kikukkantani a barlangból, pedig vannak újdonságok. Mire pár másik férfi felhorgad – így viszont a barikád azonos oldalán találják magukat a potenciális szexistával, és ez nyomban rájuk kozmál. Ha minden jól alakul – amire nincs garancia –, idővel előkerülnek a több nézőpontot fel­ölelő vélemények, megszólalnak az adott körülmények között a többiek elméjét jobban leolvasók, és a csapat elkezd megnyugodni, még ha nem is lesz ez igaz minden tagjára. Aztán jön egy új téma, amit megvitatva mindez más összetételben újfent lejátszódik. Így dolgozunk az identitásunkon, mert az sosincs készen, megerősítésre és védelemre szorul óráról órára. Ha viszont a polarizáció rögzül a csoportban, ha szélsőségessé válik, ha áthidalhatatlan szakadékok keletkeznek, ha nem jelennek meg az árnyalatok, annak kárát látjuk. A csapatjátéknál maradva: ha az ellen­drukkereket már nem az emberi faj részének, hanem teszem azt, lejárt szavatosságú disznósajtnak vélem, nagy bajok közelednek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.