Az a baja, hogy egy síugró sáncra hasonlít: lebontással indul a győri színház teljes NER-esítése

  • Haskó László
  • 2020. július 5.

Publicisztika

Eközben Budapesten kétszer akkora Fidesz-sánc épül.

Az új győri polgármesterről a választás előtt annyit lehetett tudni, hogy népszerű orvos. Az első kétszáz nap után meg azt, hogy választói kedvenc intézménye, a városi színház épületének lebontatását fontolgatja. Az ítélet végrehajtása még föl van függesztve, és akárhogy is alakulhat a hagyomány-gazdag műintézet sorsa. Még az is előfordulhat, hogy a víruspánik elvonja a figyelmet az ügyről és minden marad a régiben, vagyis az épület marad. Az ellenben biztosra vehető, hogy a tartalom kicserélődik.

Ha ez történik, azon a pesti teátrumok és a színházművészeti egyetem NER-esítése óta nincs csodálkoznivaló. Orbán és szellemi holdudvara már nem nélkülözheti a választók félrevezetésének egyetlen módját sem.

A miniszterelnök tudománytalanította a tudományt, maga és rendőrei vezették a nem létező járvány elleni műbalhé-harcot, hihetetlenül nagy emberi és anyagi pusztítást mérve az országra.

Csak a tudomány semmibevételét bizonyító lélegeztető-gép beszerzési téboly több száz milliárd forintba és több száz emberéletbe került az országnak. Nem számít, tarolunk tovább: Most bölcs vezérünk minden erejével a művészektől mentesíti a magyar művészeti életet, abban a reményben, hogy újabb elhülyített emberek szavazatait szerzi meg.

De Győrben miért akarja a polgármester főorvos lebontatni a város legfontosabb kulturális intézményének épületét? Nem fogalmaztam jól, a miértet – ld. első bekezdés – tudni lehet: remélik, hogy a hajlékától megfosztott társulat feloszlik, nélküle Győr könnyebben lesz hülyíthető. Ám érdekes az, hogy milyen ürüggyel gondolja eladni a derék fidesznyik a kultúra-rombolást. Azt mondja, hogy a színház épülete nem szép. Ebben van valami, de a Soroksári úti vágóhíddal szemközti Nemzeti sokkal inkább építészeti rettenet, mint a győri KGST síugrósánc. (Mellékesen:

Alföldi mégis tudott benne színházat csinálni.

Erről természetesen öntudatos fideszes nem vesz tudomást.)

A helyzet valóban az, hogy a győri színház kívülről síugrósáncnak, belülről inkább mozinak vagy kultúrházi hodálynak néz ki. De amikor épült, egészen más volt a világ, nekem például akkor kifejezetten tetszett. Kívül-belül. A járvány előtt jártam ott újra, operaelőadás volt, telt ház és értő közönség. A síugrósánc és kultúrház „élmény” az előadás alatt „eloszlott, mint a buborék”, este az előadás után, amikor visszanéztem a házra, nem is volt annyira csúnya...

Az elmúlt két hétben háromszor mentem el autóval a Dózsa György úton. Nem hittem a szememnek! Egy

kétszer akkora síugró sáncot építenek, mint a győri színház.

Ha valami valahová nem illik, akkor helyben vagyunk. Ez is kulturális intézmény lesz.

A mamelukok közt az egyik legszorgalmasabb a városligeti Habony-barát képkölcsönző és rendezvény-szervező aktivista, a képzőművészeti diszkont nagyáruház (korábbi nevén Szépművészeti Múzeum) igazgatója.  Neki találkoznia kellene a győri polgármesterrel, hogy szabályozzák végre az esztétikát a NER szellemében. Mert egy fideszes orvos-polgármesternek nagyon is tudnia kell, hogy

a sport = erő-egészség, és a magas kultúra része, a síugró sánc pedig szép.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.