Az a baja, hogy egy síugró sáncra hasonlít: lebontással indul a győri színház teljes NER-esítése

  • Haskó László
  • 2020. július 5.

Publicisztika

Eközben Budapesten kétszer akkora Fidesz-sánc épül.

Az új győri polgármesterről a választás előtt annyit lehetett tudni, hogy népszerű orvos. Az első kétszáz nap után meg azt, hogy választói kedvenc intézménye, a városi színház épületének lebontatását fontolgatja. Az ítélet végrehajtása még föl van függesztve, és akárhogy is alakulhat a hagyomány-gazdag műintézet sorsa. Még az is előfordulhat, hogy a víruspánik elvonja a figyelmet az ügyről és minden marad a régiben, vagyis az épület marad. Az ellenben biztosra vehető, hogy a tartalom kicserélődik.

Ha ez történik, azon a pesti teátrumok és a színházművészeti egyetem NER-esítése óta nincs csodálkoznivaló. Orbán és szellemi holdudvara már nem nélkülözheti a választók félrevezetésének egyetlen módját sem.

A miniszterelnök tudománytalanította a tudományt, maga és rendőrei vezették a nem létező járvány elleni műbalhé-harcot, hihetetlenül nagy emberi és anyagi pusztítást mérve az országra.

Csak a tudomány semmibevételét bizonyító lélegeztető-gép beszerzési téboly több száz milliárd forintba és több száz emberéletbe került az országnak. Nem számít, tarolunk tovább: Most bölcs vezérünk minden erejével a művészektől mentesíti a magyar művészeti életet, abban a reményben, hogy újabb elhülyített emberek szavazatait szerzi meg.

De Győrben miért akarja a polgármester főorvos lebontatni a város legfontosabb kulturális intézményének épületét? Nem fogalmaztam jól, a miértet – ld. első bekezdés – tudni lehet: remélik, hogy a hajlékától megfosztott társulat feloszlik, nélküle Győr könnyebben lesz hülyíthető. Ám érdekes az, hogy milyen ürüggyel gondolja eladni a derék fidesznyik a kultúra-rombolást. Azt mondja, hogy a színház épülete nem szép. Ebben van valami, de a Soroksári úti vágóhíddal szemközti Nemzeti sokkal inkább építészeti rettenet, mint a győri KGST síugrósánc. (Mellékesen:

Alföldi mégis tudott benne színházat csinálni.

Erről természetesen öntudatos fideszes nem vesz tudomást.)

A helyzet valóban az, hogy a győri színház kívülről síugrósáncnak, belülről inkább mozinak vagy kultúrházi hodálynak néz ki. De amikor épült, egészen más volt a világ, nekem például akkor kifejezetten tetszett. Kívül-belül. A járvány előtt jártam ott újra, operaelőadás volt, telt ház és értő közönség. A síugrósánc és kultúrház „élmény” az előadás alatt „eloszlott, mint a buborék”, este az előadás után, amikor visszanéztem a házra, nem is volt annyira csúnya...

Az elmúlt két hétben háromszor mentem el autóval a Dózsa György úton. Nem hittem a szememnek! Egy

kétszer akkora síugró sáncot építenek, mint a győri színház.

Ha valami valahová nem illik, akkor helyben vagyunk. Ez is kulturális intézmény lesz.

A mamelukok közt az egyik legszorgalmasabb a városligeti Habony-barát képkölcsönző és rendezvény-szervező aktivista, a képzőművészeti diszkont nagyáruház (korábbi nevén Szépművészeti Múzeum) igazgatója.  Neki találkoznia kellene a győri polgármesterrel, hogy szabályozzák végre az esztétikát a NER szellemében. Mert egy fideszes orvos-polgármesternek nagyon is tudnia kell, hogy

a sport = erő-egészség, és a magas kultúra része, a síugró sánc pedig szép.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.