Az egész soproni találkozón az lett volna az egyetlen hiteles momentum, ha megidézik Horn Gyulát

  • Haskó László
  • 2019. augusztus 22.

Publicisztika

A német kancellár azoknak hálálkodott, akik nem tettek semmit, és „elfeledkezett” azokról, akik tettek.

Európa első számú pávatáncosa új mutatványt adott elő Sopronban. A régi vágású „magyar úr” álarcát és jelmezét kölcsönözte ki az operettszínháztól és magára öltötte, Tusványos szellemét pedig visszadugta a palackba.

A palackot zsebre tette, más időkre.

Mintha Horn Gyula támadt volna föl, úgy nézett ki és úgy is beszélt. Egyébként az egész soproni banzájban az lett volna az egyetlen hiteles momentum, ha a valódi Horn Gyulát idézik meg, vagy legalább fel.

Angela Merkel német kancellár és Orbán Viktor miniszterelnök sajtónyilatkozatot tesz a Páneurópai Piknik 30. évfordulója alkalmából.

Angela Merkel német kancellár és Orbán Viktor miniszterelnök sajtónyilatkozatot tesz a Páneurópai Piknik 30. évfordulója alkalmából.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Ezt elvárni Orbántól hiú remény volna, nem is várta senki. De a német kancellártól feltétlenül elvártam. Sajnos hiába. Nemcsak Horn Gyulát, de Németh Miklóst, vagy Kovács Lászlót sem méltatták, holott ők aktív részesei voltak a bátor cselekedetnek. Élnek és egészségesek.

Mindössze egy betegségük van: nem illiberálisok.

De konkrétan nekik köszönhető a határnyitás.Sem én nem tettem, sem Orbán Viktor nem tett érte semmit. És legyünk őszinték: az összmagyarságnak sem járna érte semmi.

Szóval a német kancellár hálálkodott mindazoknak, akik nem tettek semmit, és „elfeledkezett” azokról, akik tettek. Ez bizony nem szép dolog, jobb esetben pedig csúnya melléfogás. Nyilvánvalóan a rosszabb esetről van szó.

A német kancellár nem Magyarországnak, hanem Orbán Viktornak tett erőteljes gesztust. A (névleg még keresztény-demokrata, európai) Néppárt nevében. Lehajolt az illiberális EP Fidesz-brigád szavazataiért. Ezzel hiteltelenítette a Néppártot. És – bármennyire fájdalmas, jobb, ha kimondjuk – saját magát is.

És még ez sem a mélypont. Az unió teljes jogú tagjává tett egy nacionalista-soviniszta diktatúrát. Pedig biztosan ismeri a száz között egyetlen rothadt paradicsom esetét.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.