Zolnay János

A Fidesz etnikai pecsétje

Járóka Lívia az Európai Parlamentben

  • Zolnay János
  • 2019. augusztus 25.

Publicisztika

Járóka Lívia sokkal inkább elszámoltatható, mint a rezsim hazai mamelukjai. Romaként pedig az is nyilvánvaló, hogy milyen társadalompolitikát fedez, illetve képvisel.

Az Európai Parlament minap megválasztott alelnöke, Járóka Lívia tavaly ősszel a Sargentini-jelentés vitájában a kötelező mantrát hozta: „Valójában meg kellene köszönniük a magyar kormánynak mindazt, amit a roma közösségért tett.” Idén már úgy fogalmazott a 168 Óra újságírójának, hogy Magyarországon „35 százalékkal csökkent a szegénység”, és azért nem lehet szó a tizennyolc éves korig tartó tankötelezettségi korhatár visszaállításáról, mert „megkérdezték a romákat, hogy mit akarnak, és ők azt mondták, szülni akarnak 19 évesen”.

Ugyanebben az interjúban a magyarországi közoktatásban higanyszerűen emelkedő etnikai szegregációra úgy reagált, hogy „Itt Brüsszelben tudok olyan iskolát, ahová csak diplomaták gyerekei járnak, arról is írjon cikket!” (lásd: Visz az FTC, Livi néni, 168 Óra, 2019. április 3.) Minél távolabb van a nagypolitikai elbeszélés a tényektől, annál légiesebben lehet fogalmazni.

A brüsszeli diéta azonban közelebb fekszik a cigánytelepek és gettófalvak, a szegregált iskolák, a közoktatásból idő előtt, végzettség nélkül kihulló tizenévesek, a közmunkából kiszabadulni nem tudó képzetlen felnőttek világához, mint az a fórum, amelyik az egykori magyarországi parlamentarizmusból mára megmaradt. Európai parlamenti képviselőként Járóka Lívia sokkal inkább elszámoltatható, mint a rezsim hazai mamelukjai. Romaként pedig az is nyilvánvaló, hogy milyen társadalompolitikát fedez, illetve képvisel.

Járóka Lívia

Járóka Lívia

Fotó: MTI - Koszticsák Szilárd

 

Újra bezáródó kapuk

A magyarországi cigányok 20. századi története leírható a nélkülözhetetlenségi és fölöslegességi korszakok váltakozásával. A romák munkája soha nem volt annyira nélkülözhetetlen, mint a szocialista korszak második felében: ha egy elképzelt napon a cigányok nem mentek volna dolgozni, leállt volna az építőipar, és súlyos zavarok keletkeztek volna a bányákban, a gyáriparban és a nagyüzemi mezőgazdaságban.

És soha nem adták olyan hirtelen és olyan mértékben értésükre, hogy létezésük fölösleges és terhes a jól pozicionált munkavállalók számára, mint a rendszerváltást követő néhány évben. Csakhogy a látszat ellenére mindez nem „cigány probléma” volt: másfél millió munkahely szűnt meg, képzetlenek százezrei kerültek utcára, és drasztikusan megváltozott a foglalkoztatható népesség képzettség szerinti összetétele.

Járóka Lívia többször is kijelentette, hogy a „romapolitika” fogalma csak kulturális dimenzióban értelmezhető, egyébként a romák esélye a munkaerőpiactól és mindenekelőtt a társadalompolitikától függ, amelynek a szándéka és az iránya a döntő. Teljesen igaza lenne, ha autonóm politikusként végezné feladatát, és nem lenne maga is „romapolitikai” idol.

Tuzséri utca

Tuzséri utca

Fotó: A szerző felvételei

 

A köztársasági alkotmányt felszámoló Fidesz nemcsak az alapvető szabadságjogok garanciáit, a jogállami intézményeket, a tudományos és civil autonómiákat, egyetemeket, kutatóintézeteket számolta fel, de azt a gyenge, de létező szolidaritási közösséget is, amelyre a jogállami korszak társadalompolitikája épült. Ha a romák szempontjából tekintünk vissza a jelenkorból a korábbi évtizedekre, akkor a köztársasági időszak oktatáspolitikája „aranykornak” tűnik: korábban soha nem látott mértékben nyíltak ki a roma diákok előtt a középiskolák kapui. A posztjogállami időszakot ellenben úgy is értelmezhetjük, hogy ezek a kapuk kíméletlenül újra bezáródtak.

A rezsim hazai és európai szinten propagált „romapolitikájának” az a funkciója, hogy etnikai terminusokat használva elfedje és elhazudja a valóságos folyamatokat. Járóka Lívia ennek a politikának fontos, emblematikus figurája. Mivel ő az EP egyedüli roma tagja, és az egyedüli roma nő, akit valaha is európai képviselőnek választottak, a Fidesz messzemenően kihasználhatja kirekesztő és cigányellenes politikájának igazolására. Hozzátartozik ehhez persze az is, hogy az ellenzéki pártoknak eszükbe sem jut roma képviselőt befutó helyen indítani.

Érdekkoalíció: volt, nincs

Tegyünk egy kitérőt! A jogállami korszak kormányainak nem volt megalapozott elképzelésük a foglalkoztatás érdemi bővítésére, de volt egy meglehetősen tartós „túlélési forgatókönyvük” és bizonyos értelemben „képzési forgatókönyvük”. Mindkét szcenárió a középrétegek és a szegények bizonyos fokú érdekkoalíciójára épült. Bő másfél évtizedig az egymást követő kormányok inaktív státuszok százezrei­nek megteremtése és finanszírozása révén kívánták elviselhetővé tenni az átmenetinek gondolt foglalkoztatási krízis következményeit.

Ezek a támogatások egyértelműen a középrétegeknek kedveztek, ám cserébe a kedvezményezettek tudomásul vették a munkapiacról végképp kiszoruló képzetlen szegények jövedelemszerű támogatását is.

Az igazi tét az volt, hogy sikerül-e belátható időn belül integrálni a munkaerőpiacról kizuhanó képzetlenek sokaságát. A „belátható idő” persze nemzedéknyi hosszúságú, és a jogállami korszakban egyedül a közoktatás kínált fele­más integrációs lehetőséget. Felemás lehetőségről beszélhetünk, mert a középfokú expanzió – tehát a középiskolai továbbtanulás arányának masszív növekedése – jelentős mértékben pótlólagos esélyeket teremtett olyan rétegek számára is, akik korábban nem is álmodhattak érettségiről, ugyanakkor a magyar közoktatás rövid időn belül a fejlett világ egyik legszelektívebb rendszerévé vált.

Közvetlenül a rendszerváltás után megszűnt a kormányzati keretszám-gazdálkodás, tehát az a gyakorlat, hogy évről évre a kormány szabja meg, hogy az érintett korosztály mekkora hányada folytathatja tanulmányait a különféle középfokú intézményekben. A normatív finanszírozás a középiskolai kapacitások bővítésében, majd a lehető legteljesebb kihasználásában tette érdekeltté a fenntartó önkormányzatokat.

false

 

Fotó: Narancs archívum

 

Sok évtizedes munkaerő-gazdálkodási célú mesterséges alulképzést követően az általános iskolát elvégző diákok 1991 tavaszától végre érvényesíthették valóságos továbbtanulási ambícióikat. Néhány év múlva 18 évre emelték a tankötelezettség felső korhatárát. A közoktatás nehézkes, lassan változó rendszer és kevés olyan intézkedés van, amelynek hatása viszonylag gyors; ilyen a tankötelezettségi korhatár változtatása.

Ugyanakkor hasonló érdekkoalíció működött a közoktatásban is, mint a jóléti jövedelmek elosztása esetén. A magyarországi közoktatás szélsőséges szelektivitása a gyakorlatban azt jelenti, hogy a középrétegek kisajátítják maguknak az oktatási szolgáltatások legjavát, és a többieket igyekeznek kiszorítani onnan. Mindazonáltal a jogállami korszakban a folyamat nyertesei azért tudomásul vették a rendszer inkluzív elemeit. A 2002 utáni esélykiegyenlítő oktatáspolitikai korszak a szisztéma alapszerkezetéhez nem nyúlt, de mégis voltak számottevő eredményei. Így például a rendszerváltás óta folyamatosan növekvő etnikai szegregáció 2006 és 2008 között jelentősen csökkent.

A köztársaságot felszámoló autoriter rezsim társadalompolitikájában szó sincs túlélési vagy képzési szcenáriókról, aszimmetrikus érdekbeszámításról vagy bármiféle esélyteremtésről, mint ahogyan jogszerűségről is egyre kevésbé. Ha létezik társadalompolitikai forgatókönyv, az a kasztosodás forgatókönyve, amelynek az a szándéka, hogy átjárhatatlanná merevítse a korábban is mély társadalmi szakadékokat.

A jóléti jövedelmek, kedvezmények, támogatások elosztása még igazságtalanabb lett, a szegényeknek célzott transzferek töredékükre csökkentek, a legkiszolgáltatottabb rétegeket csak a teljes személyi függőséget jelentő közmunkaprogram tartja a víz felszínén. A szegénységi és gyermekszegénységi ráta számottevően romlott.

Mindez azonban eltörpül a közoktatás drasztikus kirekesztő átalakítása mellett. Nemcsak a tanszabadságot, a tankönyvpiacot és az autonóm pedagógiai műhelyeket számolták fel. A tankötelezettségi korhatárt 16 éves korra csökkentették – ezzel visszaállították az 1996 előtti állapotot. Csak néhány példa az intézkedés hatásáról. A korai iskolaelhagyók aránya az EU tagországaiban meredeken csökken, míg Magyarországon évek óta folyamatosan növekszik, és ma már a hazai ráta kedvezőtlenebb, mint az európai átlag.

A 17 évesek 98 százaléka járt iskolába 2010-ben, öt évvel később már csak 85 százalékuk. Az 1992-ben általános iskolát végzett roma diákok fele sehol nem tanult tovább, ez az arány 2010-re 5,5 százalékra zuhant – és most ismét növekedésnek indult. A lerövidített tankötelezettség azt jelenti, hogy ellentétben a korábbi gyakorlattal, elvben nincs olyan kijelölt szakiskola, amely bárkit is köteles lenne fölvenni. Mivel az eredeti tervekkel ellentétben a tankötelezettség felső korhatárát nem 15, hanem „csak” 16 éves korra vitték le, részben ennek a problémának a „kezelésére” indították el a Híd-programot.

Példátlan fordulat

Az iskolák államosítása és a normatív finanszírozás felszámolása azt jelenti, hogy visszaállt az 1990 előtti központi középfokú keretszám-gazdálkodás, tehát ismét a kormány dönt a beiskolázási arányokról azzal a deklarált szándékkal, hogy erőteljesen visszaszorítsák a középiskolai, különösen pedig a gimnáziumi képzést. A gimnáziumi tanulók 1 százaléka volt halmozottan hátrányos helyzetű és 9 százalékuk hátrányos helyzetű 2010-ben.

Diákmunka

Diákmunka

Fotó: MTI

 

Ugyanabban az évben a szakközépiskolákban tanulók 3 százaléka volt halmozottan hátrányos helyzetű és 14 százalékuk hátrányos helyzetű. Ha csak 15 százalékkal csökkentik a középiskolai férőhelyeket, az is elegendő ahhoz, hogy kiszorítsa onnan nemcsak a mélyszegénységben élő tanulókat, de az alsó középrétegekhez tartozó tanulók számottevő részét is. A szakiskolai képzést három évfolyamosra redukálták, és lényegében kiirtották onnan a közismereti tárgyak és tanórák zömét.

A háromévenként megismételt PISA-mérések a magyarországi diákok kompetenciaeredményeinek folyamatos és jelentős romlását jelzik, miközben 2016-ban a tanulók korábban nem tapasztalt mértékű hányada, 18,5 százaléka mindhárom kompetenciaterületen elégtelen tesztet írt. Ez azt jelzi, hogy a magyarországi közoktatásban tanuló diákok közel ötöde funkcionális analfabéta.

Az előző évtized második felében mérséklődő etnikai szegregáció soha nem látott mértékűvé vált: az összes általános iskolás roma diák harmada járt cigány többségű iskolába 2008-ban, az idén már 46 százalékuk. A szegregáció gyors növekedéséhez hozzájárult az állami iskoláknál két és félszer több költségvetési forrásból működő, ám területi ellátási kötelezettséggel nem terhelt, tehát a gyerekek között korlátlanul szelektáló egyházi iskolák számának gyors növekedése is. A kormányzat azonban általánosságban is demonstratív módon támogatja a szegregációt.

Ilyen mértékű kirekesztő társadalompolitikai fordulatra nincs példa az elmúlt 70 év történetében. Járóka Lívia a kormánypárt roma képviselőjeként ezt a politikát fedezi az Európai Parlamentben. És még egy fontos tényező: a politikus nemcsak a University College London, de a Fidesz által elüldözött CEU hallgatója, illetve kutatója is volt. Márpedig a CEU roma programjai a magyar felsőoktatásnak a romákat érintő legfontosabb és legeredményesebb képzései voltak. Járóka Líviának egy szava sem volt az egyetem gyalázatos elüldözése ellen.

A kvóták alapján „arányosított” pozícióelosztásnak van bizonyos létjogosultsága a politikában, de nem helyettesíti a képviselet lényegét. Járóka Lívia a Fidesz társadalompolitikájának egészét képviseli és alakítja, és mindaddig felelősséggel tartozik érte, amíg vállalhatónak tartja. És mivel annak tartja, jóváhagyó etnikai pecsétet üt egy szélsőségesen kirekesztő, a romák számára katasztrofális politikára.

Helyesen tették a DK és a Momentum képviselői, hogy Járóka EP-alelnökké választása ellen szavaztak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."