Bárány Tibor

Az elpimpósodásról

Válasz Tamás Gáspár Miklósnak

  • Bárány Tibor
  • 2018. február 25.

Publicisztika

Tamás Gáspár Miklós terjedelmes cikkben (Magyar Narancs, 2018. január 11.) vizsgálja, milyen változásokra kell felkészülnünk a kormányzás gyakorlatában a Fidesz esetleges győzelme után, s mellékesen (művelt honpolgároknak: per tangentem) kifejti nézeteit a magyar kultúráról is.

Az írás tanulsága szerint a Fidesz újabb győzelme „gyorsítani fogja Magyarország amúgy is gyors civilizációs és kulturális hanyatlását”. A diagnózis és az előrejelzés nem különbözik egymástól érdemben. Minden egyre rosszabb lesz.

 

A kezdet roppant fontos

Tamás Gáspár Miklós megnyerte a vitát, mielőtt elkezdődött volna. Micsoda szűkkeblű, sótlan, életunt, korlátolt, kicsinyes jellemre és gyomorbajos alkatra vall nem foglalkozni egy cikk lényegi mondandójával, és belekötni a mellékes – megengedjük: talán kissé tényleg túlzó – megjegyzésekbe! Van érzés az ilyen emberben? Szeret az ilyen egyáltalán olvasni? Mi lesz a következő lépés: tiltsuk ki a publicisztikákból a szellemes hasonlatokat és a színes szóképeket, mert nem elég precízen írják le a valóságot?

Hát nem. Ez tényleg rémes lenne.

Izgalmas általánosítások nélkül a publicisztika olyan, mint a milánói rizottó sáfrány nélkül: nem az, ami.

Mégis bátorkodnék két elhanyagolható jelentőségű megjegyzést tenni.

Tamás Gáspár Miklós víziójában, jól látjuk, minden kulturális és nyelvi változás egyértelműen romlás. A szerző persze feltehetőleg tudja, hogy a cikkben említett „jeles liberális értelmiségiek” – az utókor kedvéért: a szerző minden bizonnyal Kálmán Lászlóra és Nádasdy Ádámra gondol – nem a nyelvtani szabályok figyelmen kívül hagyására biztatják a publikumot, hanem arról beszélnek: a nyelvi változás természetes, a nyelv lényegéhez tartozó folyamat, és a változás káros hatásairól vagy a „helytelen” nyelvhasználatról szóló, közkézen forgó „tudományos” érvelések valójában nyelvi babonák. (És K. L. és N. Á. nem jeles liberális értelmiségiként teszi mindezt, hanem nyelvészként.) A szerző nyilván tisztában van ezzel, de érzelmi okokból nem tudja elfogadni.

Tamás Gáspár Miklós hasonlóan erős viszolygással tekint a „középosztály” feltételezett kulturális fogyasztási szokásaira. Akár az inkonzisztencia árán is: a középosztály a „kommersz (elektronikus-digitális) kultúrmocskot élvezi”, de azért színházba, koncertre, képzőművészeti kiállításra jár, mert nem tud megülni a fenekén. Vagy ugyan otthon ül, de akkor is kütyük lógnak mindenéből, állandóan a neten lóg, még a tévéjét is számítógépezésre használja – mégis rendkívül provinciális az érdeklődése. Kezdetleges hedonizmussal veti rá magát a kultúra termékeire, de félreérti a kulturális hagyományokat, és a klasszikusokról már azt sem tudja, hogy eszik-e vagy isszák (és kell-e beléjük sáfrány). Az „elpimpósodott” magyar irodalmi nyelvet persze nyilván csipázza. Meg az ír szetterét.

A szerző viszolygása jól átélhető és ismerős. A technológia megváltozása sokakban komoly kulturális szorongást kelthet: a digitális média felszínes és gyors információfeldolgozásra szoktat bennünket (ahogyan tette ezt a televízió, a rádió, a nyomtatott könyv, a regény, a verses epika); átalakítja kultúránkat, gondolkodásunkat, erkölcseinket. Továbbá a magyar közvélemény a modern világ kezdete óta hajlamos gyanakvással tekinteni minden olyan fejleményre, amely így vagy úgy a kultúra piaci működésével kapcsolatos. Sokan ezért emésztik meg nehezen a gasztrokultúra felfutását az elmúlt években. Mi több, pár héttel ezelőtt Radics Viktória a Literán az év végi körkérdésre adott válaszában egyenesen „a magaskultúra fesztivalizálásáról” beszélt meglehetősen elítélő tónusban. (Jelszavaink valának: „felületesség”, „ízléstelenség”, „propaganda” – érvek, konkrétumok sehol, ám ez nem is feltétlenül elvárható egy esztétikai ideológiától.)

És az is sokak szívét megmelengetheti, amit Tamás Gáspár Miklós a kortárs magyar irodalomkritikusokról írt. Esetleg hozzátehette volna, hogy többen aggódnak a honi kritika állapotán, mint ahányan kritikákat olvasnak. Tamás Gáspár Miklós szerint a kritikusok rendkívüli módon féltik a könyvkiadókat az esetlegesen elmaradó profitjuk miatt, ezért „remekművé forralják a híg limonádét”. A szerző közvetlen hozzáféréssel bír a kritikusok mentális állapotaihoz, titkos késztetéseihez és téves vélekedéseihez (szegény párák azt képzelik, hogy a recenzióknak kimutatható hatásuk van a példányszámra!); és ez jól van így. Kevésbé szerencsés azonban, hogy az irodalmi élet történéseivel feltehetőleg jóval lazább a kapcsolata. A teljesség igénye nélkül: az elmúlt két évben a kritikai konszenzus szerint a Világló részletek (Nádas Péter), az Omerta (Tompa Andrea), a Báró Wenckheim hazatér (Krasznahorkai László), a Hasnyálmirigynapló (Esterházy Péter), a Nincstelenek (Borbély Szilárd) és esetleg az Orgia (Zoltán Gábor) tartozik a bátran vagy kis fenntartásokkal remekműnek nevezhető prózai művek közé. Szenvedélyesen kíváncsi vagyok rá, Tamás Gáspár Miklós szerint melyik sikerült túl hígra. Vagy a verseskötetek között kell keresnünk a limonádét? Vagy nem a kritikai konszenzusról van szó, hanem egyedi akciókról – amelyek mindazonáltal jellemzőek a teljes kritikai szcénára? Jelen sorok szerzője például jól megdicsérte Csabai László Szindbád-regényét ezeken a hasábokon (Magyar Narancs, 2017. december 21.) („az egyik legfontosabb magyar irodalmi víziónk a rövid 20. század bűnösen szabadsághiányos világáról”), Sipos Balázs meg egyenesen azt írta Szabó Marcell kötetéről az ÉS-ben, hogy „rég jutott magyar líra ilyen közel a létesülés agrammatikus logikájának, a tudatelőttes mormogó nyelvének leírásához”. Ilyenek a limonádéforralók?

Az első megjegyzésem tehát: Tamás Gáspár Miklósnak kétségkívül igaza van: „Az undor a dekadenciában mazochista élvezetté változik.” Kultúránk viszolyogtató jelenlegi állapotán, a középosztály feltételezett rémes kultúrafogyasztási szokásain, kommunikációs normáin és nyelvhasználatán, a kulturális intézményrendszer karikatúraszerűen ábrázolt szereplőin gúnyolódni örömöt okoz. Ám ha jól értem a szerző vízióját, azt kell mondanunk: ez nem szórakoztató leképezése az általános civilizációs és kulturális hanyatlásnak, hanem maga is része annak. A nagy, össznépi kiröhögésnek.

 

Ugrálj, ha neked is jó

És abban is igaza van Tamás Gáspár Miklósnak, hogy: „A hanyatlás okozta életérzés (…) egyben lehetetlenné teszi a hanyatlás feltartóztatását.” Mindaddig, amíg a hanyatlásvízióinkkal vagyunk elfoglalva, továbbá azzal, hogy jóízűen gúnyolódjunk a számunkra idegen kulturális és nyelvhasználati jelenségeken, nem lesz időnk megérteni, mi történik a magyar kulturális nyilvánosságban, és miért éppen az történik, ami; hogyan működik a kortárs kulturális piac; és hogyan szervezhetnénk újjá – részben állami szerepvállalás nélkül – a kulturális intézményrendszereinket.

Meghökkentő, milyen keveset tudunk a kortárs magyar irodalom olvasóiról, a fesztiválok és felolvasóestek résztvevőiről, a könyvpiac folyamatairól, az olvasói szubkultúrákról, a legfontosabb ipar­ági szereplőkről, a kulturális folyóiratok helyéről a médiarendszeren belül, és így tovább. (Mindezek persze a szakmán belül ismert részletek, de a tudományos feldolgozásuk hiányzik; sem közvetlenül, sem a tudomány közvetítő csatornáin keresztül nem válnak közös tudássá.) És ha ezek unalmas kérdésfelvetéseknek tűnnének, idézzük emlékezetünkbe: a kulturális kormányzat mindenféle különösebb koncepció nélküli, ad hoc döntéseivel és kiszámíthatatlan viselkedésével napról napra nehezebb helyzetet teremt a kultúra területén. Az állami támogatással kapcsolatos adminisztratív és szakmai teendőket viszont egyre nagyobb mértékben outsource-olja: olyan szervezetek kezébe adja a döntés jogát, amelyek egyetlen dedikált célja, hogy a korábbi szakmai konszenzust és az ebből fakadó gyakorlatot felülírja. Volna tehát mit végiggondolnunk.

Mindezt érdemes szem előtt tartani, mielőtt szénné osztanánk Tamás Gáspár Miklós cikkét a közösségi médiában.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.