Az ember, aki jön

  • D. M.
  • 2011. augusztus 25.

Publicisztika

És ha egy szájból kiröppen: adják, hordják egyre többen, félénksége egyre csökken, erre szökken, arra szökken; Orbán Viktor augusztus 22-i hatállyal kinevezte Ókovács Szilvesztert az Állami Operaház kormánybiztosának. Kinevezéséhez mindent megkapott, ami kell; munkáltatói jog, főigazgatói jogkörök, ő felügyeli eztán, hogy mire verik a pénzt az Opera vagyonkezelésében működő ingatlanok környékén, rajta lesz a szeme az Erkel Színház építésén, átdolgozza a főváros zenei struktúráját és kidolgozza a magyar zenekultúra fejlesztésének egyetlen igaz és hatékony módszerét, mert ennek amúgy is zászlóshajója az Andrássy úti dalszínház. És egyáltalán, megoldja a dolgokat, amik régen csak arra várnak, hogy végre kézbe vegye őket valaki.

És ha egy szájból kiröppen: adják, hordják egyre többen, félénksége egyre csökken, erre szökken, arra szökken; Orbán Viktor augusztus 22-i hatállyal kinevezte "kovács Szilvesztert az Állami Operaház kormánybiztosának. Kinevezéséhez mindent megkapott, ami kell; munkáltatói jog, főigazgatói jogkörök, ő felügyeli eztán, hogy mire verik a pénzt az Opera vagyonkezelésében működő ingatlanok környékén, rajta lesz a szeme az Erkel Színház építésén, átdolgozza a főváros zenei struktúráját és kidolgozza a magyar zenekultúra fejlesztésének egyetlen igaz és hatékony módszerét, mert ennek amúgy is zászlóshajója az Andrássy úti dalszínház. És egyáltalán, megoldja a dolgokat, amik régen csak arra várnak, hogy végre kézbe vegye őket valaki.

Megoldja, még szép, ha egyszer ide állította a Párt. Megoldotta volna ő a Duna tévé dolgait is bizonyára, de az Operában most jobban elkél a segítség, ott a helye. Az élvonalban, a barikádon. Nyilván az is megérne egy külön misézést, hogy mire volt elég, mi a francokat végezhetett el az alatt a pár hónap alatt a Dunánál e nagy tudású direktor. Hacsak azt nem, hogy kirugdalta a megfelelő személyeket. Erre feltehetően az Operában is lesz módja, ha a gyakorlata már megvan hozzá.

Ha most azt mondjuk: Salve, Incitate!, akkor nyilván udvariatlanok vagyunk a kinevezettel, pedig a helyzet alig is különbözik Caligula sallangmentes káderpolitikájától. Ennél még az is komolyabb volt, amikor a szakmájára nézve hentesi fokozatú bukott belügyminisztert a Szegedi Szalámigyár élére rakta Kádár János, mert okkal feltételezte, hogy húst legalább látott már Piros László. Ám ahogy Orbán gyakorolja a munkáltatói jogokat, az ennél sokkal cifrább, hisz csak addig áll az analógia, hogy "kovács is végzett énekes.

De arra emlékeznek, mivel indult az idei nyár? A Nefmi közleményével. "A kormány keddi ülésén Orbán Viktor miniszterelnök feladatul tűzte Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatáról ne hozzon döntést ..." Ez milyen már, hogy a feladatául tűzte ki, hogy ne csináljon meg valamit. Megvilágítja persze e kapitális baromság hátterét az az ugyancsak nem lebecsülendő tényállás, hogy e közleményhez csak esemény után (!) lehetett szerencséje az ország közvéleményének, amikor már - tán szerdán - Réthelyi (az a címeres ökör, hisz tudván tudta, hogy az a feladata, hogy ne csinálja!) kinevezte Horváth Ádámot az Opera direktorának. Így aztán lett jaj, vissza az egész, Réthelyi bátran retirált, s mi megtudhattuk, hogy az ország vezetőedzője Ioan Holendert, egy kétségtelen világklasszist, a bécsi Staatsoper volt igazgatóját igazolná le a posztra. A kiszemelt csillag azonban nem röstellt beinteni a mágusnak. Ebben maradtak, jött a nyaralás.

S a pihenésre szánt szép napok elmúltával most itt az újabb ló, aki egyben helyettes szamár is. Ha derogál idejönni a világsztárnak, kinevezem a kedvenc tévés műsorvezetőmet, az is meg tudja oldani, s feltehetően nem is pofázik vissza.

Ahhoz már hozzászoktunk az elmúlt időszakban, hogy Magyarországon még a notredámi peronőrt is Orbán Viktornak kell kineveznie, mert különben összedől a peron.

Ám ez minden eddiginél nagyobb disznóság, ugyanis pontosan megmutatja, hogy mit is gondol Orbán Viktor az Operáról, a magyar kultúráról, meg úgy az egész világról. Az Operáról speciel azt gondolja, hogy a Hír televízió kedvence is vidáman eligazgatja, vagy bárki más. Tehát Holender sem azért kellett volna, mert valószínűleg világszínvonalú dalszínházat fabrikált volna Pestre, hanem azért, hogy valaki a hajtókájára tűzhesse, hogy öcsém, az én operaházamat a Holender irányíccsa, aztán a tiedét kicsoda? Nem jött Holender, s a homokozóban épp az Operaházzal játszogató Viktorka megsértődött, nem kell már, fujj, odaadom a csacsinak, beee! S fogta plüssállatkáját, nesze, csacsi, itt az Opera! Mert mi az eligazgatni a csacsinak, meg se kottyan neki. Olyan lesz, amilyen lesz. Amilyen elnök Schmitt Pál, amilyen miniszter Matolcsy.

Így most már tényleg csak azt kell figyelnünk - míg meg nem esz a fene körülöttünk mindent -, hogy hova fogja kinevezni a lovát ez a szerencsétlen.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)