Bauer Tamás: Liberális félidő

  • 1996. november 21.

Publicisztika

A szerző az SZDSZ országgyűlési képviselője.
A szerző az SZDSZ országgyűlési képviselője.

A magyar rendszerváltás két vezető pártja közül az MDF 1990-ben választást nyert és kormányt alakított, 1994-ben súlyos választási vereséget szenvedett, s azóta is romjaiban hever. Az sem bizonyos, hogy 1998-ban saját erejéből bejut a parlamentbe. A rendszerváltás másik vezető pártjának, az SZDSZ-nek 1990 után 1994-ben sem sikerült megnyernie a választásokat. Mégis, a parlamentben abszolút többséget szerzett MSZP koalíciós partnereként kormányra került. Kormánypártként a választási ciklus félidejére elvesztette támogatóinak felét. Az e hét végén összeülő tisztújító küldöttgyűlésnek szembe kell néznie a kérdéssel: rámegy-e az MDF-hez hasonlóan az SZDSZ is a kormányzati szerepvállalásra, vagy ha odáig nem fajulnak is a dolgok, beválik-e konzervatívok és szocialisták sokszor hangoztatott jóslata, s a német vagy angol testvérpárthoz hasonlóan a magyar politika másodvonalbeli szereplőjévé válik-e az immár egyedüli liberális párt?

A közvélemény-kutatásokban nem is az a leginkább aggasztó, hogy a párt népszerűsége a választási ciklus közepére visszaesett. Ennél is aggasztóbb, hogy a párt megmaradt támogatói is frusztráltak: sokkal kevésbé tudnak azonosulni a kormány politikájával, mint a szocialista szavazók. Csalódott a tagság is, és minduntalan megkérdőjelezik a koalíció értelmét a frakcióban is.

Pedig amiért az SZDSZ annak idején igent mondott az MSZP felkérésére, az az elmúlt két és fél évben nem kis részben teljesült. Az SZDSZ közgazdászai a gazdaság stabilizációját, a privatizáció felgyorsítását és az integrációs folyamat továbbvitelét várták az új kormánytól, ami megtörtént. Elhárult a pénzügyi csőd veszélye, javult a versenyképesség, kialakultak a kiegyensúlyozott növekedés feltételei. A kormány megtette az első lépéseket az államháztartás reformjában: létrejött a kincstár, a rászorultsághoz igazították a családi támogatásokat, felemelték a nyugdíjkorhatárt. Eldőlt a nyugdíjreform iránya, az ágyszámcsökkentéssel megkezdődött az egészségügy szerkezetének átalakítása. Mindennek eredményeként hatvan százalékról ötven százalék alá csökken a GDP államházartáson át újraelosztott hányada, ami lehetővé teszi, hogy elinduljon az adó- és járulékterhek csökkentése. Mind a tíz ujjukat megnyalhatják a liberális közgazdászok! A közszolgáltató társaságok és a bankok privatizációja nemcsak dollármilliárdokat hozott az országnak, de az erősödő tőkekapcsolatok révén is integrálta az ország gazdaságát a nyugati világba. Az ország ma az OECD tagja, s míg a kormányváltáskor még kérdéses volt, hogy Magyarország a NATO-hoz és az Európai Unióhoz csatlakozók első körében lesz-e, mára sikerült visszaszerezni ezt a pozíciót.

A párt népszerűségének csökkenése jórészt a stabilizációs politika és az államháztartási reformlépések kívánta áldozatokra vezethető vissza, amiben joggal tekintik a választók tettestársnak az SZDSZ-t. Elvégre igazuk van a konzervatív és szocialista kritikusoknak: a kormány liberális gazdaságpolitikát folytat. A stabilizációs politika késlekedéséért, a végrehajtásban elkövetett számos melléfogásért ugyan szemrehányást lehet tenni a miniszterelnöknek és egyes szocialista minisztereknek, pártvezetőknek, a gazdaságpolitika irányát azonban a szabad demokratáknak vállalniuk lehet és kell.

Ritkán esik szó róla, de igaz az, amit Lezsák Sándor mondott el a magyar-román alapszerződés előzetes parlamenti vitájában: azt a szomszédsági külpolitikát, amelyért mindenekelőtt Horn Gyulát támadja az ellenzék, már az évtized elején megfogalmazták a szabad demokraták. Büszke is lehet az alapszerződésekre az SZDSZ, az a párt, amelynek alapítóit baráti kapcsolatok fűzték a szomszéd országok egykori ellenzékijeihez, s amely nem taktikai engedménynek, hanem kezdettől fogva stratégiai célnak tekintette a megbékélést a szomszédokkal, s ettől várja a határon túli magyarok helyzetének javulását is. Mint ahogy stratégiai célnak tekintette a nyugati orientációt is, amelynek érvényesítésében szintén jelentős eredményeket ért el a kormány.

A gazdaság- és külpolitikát, a kormány e két sikerágazatát azonban a szocialisták irányítják, s talán ugyanígy irányítanák az SZDSZ támogatása nélkül is, vélheti a külső szemlélő. Ez korántsem bizonyos. Amikor a pártot elhagyó Tölgyessy Péter lépését indokolva azt állította, hogy Horn Gyula az SZDSZ-t az MSZP egy frakciójává degradálta abban a folyamatos politikai játékban, amikor az MSZP csoportosulásai között egyensúlyozva politizál, ha vérig sértette is egykori párttársait, tulajdonképpen megerősítette a koalíció indokoltságát. Mármint azt, hogy az SZDSZ koalíciós jelenléte nélkül aligha alakultak volna úgy a kormányon belüli erőviszonyok, hogy akár idáig is jutott volna a stabilizáció és az államháztartás átalakítása. Az sem valószínű, hogy az MSZP egyedül, 54 százalékos többséggel vállalhatta volna az alapszerződések megkötését és ratifikálását.

Márpedig éppen a gazdaságpolitika és a külpolitika eredményei szilárdították meg Magyarország nemzetközi megbecsülését, ezek az eredmények teremthetik meg az ország számára a felzárkózás esélyeit. Olyan politika eredményei ezek, amelyet csak az SZDSZ és az MSZP képvisel ma Magyarországon, ami tehát igazolja a koalíció megkötését. Olyan eredmények ezek, amelyekért - ha a ciklus hátralevő részében megőrizhetők és megerősíthetők - rászolgáltak a kormánypártok, hogy 1998-ban is kormányon maradjanak, de amelyekért - ha a választók ezt nem méltányolják - akár egy választási vereséget is érdemes kockáztatniuk a kormánypártoknak, így az SZDSZ-nek is.

A harmadik terület, ahol a kormány - bármit mondjon is a koalíció külső és belső ellenzéke - igazi sikert könyvelhet el, az oktatás. A megszorítások itt értelmes finanszírozási reformba illeszkednek, a nemzeti alaptanterv és a módosított közoktatási törvény európai léptékű szabadságot és felelősséget kínál az iskoláknak és a pedagógusoknak, teret nyit az iskolarendszeren belüli mobilitásnak és rögzíti a diákok jogait. Paradox módon bizonyos tekintetben a lemondatott Fodor Gábor az SZDSZ legeredményesebb minisztere (hasonlóan ahhoz, ahogy a kormány Békesi Lászlónak és Bokros Lajosnak köszönhet a legtöbbet), hiszen amit az oktatáspolitikában és a kultúra állami kezelésében ő elindított, majd Magyar Bálint továbbvisz és új elemekkel gazdagít, azt se konzervatív, se szocialista vezetés mellett nem tette volna meg a Művelődésügyi Minisztérium. Ez a politika akkor is vállalható, ha nem kevés konfliktust gerjeszt pedagógusokkal, egyetemi hallgatókkal és oktatókkal.

A küldöttgyűlésnek szembe kell néznie azzal, hogy a kormány által az SZDSZ programjával összhangban vállalt reformok és megszorító intézkedések nyomán elfordulnak az SZDSZ-től azok a mobil választók, akik a sikeres 1994-es választási kampány nyomán álltak mellé. Ez vállalható kockázat. Egy részük még a választások előtt visszatérhet, ha érzékeli, hogy az áldozatok nem voltak hiábavalók, vagy ha azt tapasztalja, hogy az ellenzéki pártoktól nem hall meggyőzőbb üzenetet. Mások, ha 1998-ban másfelé fordulnak is, új választottjukban csalódva visszatérhetnek még az SZDSZ-hez. Elvégre nemcsak 1998-ból áll a magyar politika jövője.

A küldöttgyűlésnek azonban egy másik, súlyosabb veszéllyel is szembe kell néznie. Az SZDSZ támogatottsága nemcsak a közvélemény-kutatásokban csökken, de - a közvélemény-kutatásokban valószínűleg nem tükröződve - gyengül a kötelék is, amely a megalakulása óta mögötte álló liberális törzsközönséget fűzi az SZDSZ-hez. Ami egykor Solt Ottiliát, később Haraszti Miklóst, Tamás Gáspár Miklóst és Konrád Györgyöt, legutóbb pedig Rajk Lászlót késztette arra, hogy kiváljon a frakcióból, illetve a párt vezető testületeiből, az az SZDSZ sok liberális híve számára is azt jelentheti, hogy legközelebb el se mennek szavazni.

Sajátosan liberális értékeinek képviselete olyan feladatokat is ró az SZDSZ-re, amiben nem könnyű egyetértésre jutnia a szocialistákkal, nem számíthat a jobboldali ellenzék megértésére sem és könnyen szembekerülhet a működő intézmények tehetetlenségével, tradícióival.

Közbiztonság és jogbiztonság - ez volt a címe az egyik legfontosabb, Kőszeg Ferenc által fogalmazott fejezetnek az SZDSZ választási programjában. Ez azt elemezte, hogy miképpen kell a rendvédelmi szervek tevékenységében megfelelni a közbiztonság megerősítésére irányuló igénynek és ugyanakkor kitartani az emberi jogok tiszteletben tartása mellett. Könnyű volt ezt a kettős követelményt a választások előtt leírni, de mérhetetlenül nehéz a szabad demokrata vezetésű Belügyminisztérium gyakorlatában megvalósítani, hiszen a szervezett és a fehérgalléros bűnözés gyors terjedése a kilencvenes évek legdrámaibb változása Magyarországon. Ma egyaránt elégedetlen a rendőrséggel a bűnözőktől tartó járókelő, a vagyonát féltő polgár és a rendőri atrocitásokon felháborodó liberális választó.

A jogállamiság európai normái a rendőrség, a titkosszolgálatok, a büntetés-végrehajtás civilesítését kívánnák meg, a koalíció által elfogadott szolgálati törvény mégis inkább militarizálja ezeket a szolgálatokat. Az új nemzetbiztonsági törvény is olyan kompromisszum, amit ellenzékben aligha fogadott volna el az SZDSZ.

A jogállamiság erősítése, a piacgazdaság normális működése a bíróságok munkájának javítását és gyorsítását, a bírói függetlenség garanciáinak megerősítését, az igazságszolgáltatás reformját követelné. A ciklus első felében mindebből szinte semmi sem valósult meg.

Az önkormányzatiság 1990 óta az SZDSZ egyik legfontosabb értékévé lépett elő. Az előző ciklusban a korábbi vezető kormánypárttal, az MDF-fel, most pedig a nagyobb koalíciós partnerrel, az MSZP-vel szemben kell az SZDSZ-nek az önkormányzati autonómiáért harcolnia. Arra elég volt az erő, hogy az SZDSZ úgy-ahogy megvédje a korábban kivívott autonómiát, de arra nem, hogy az önkormányzatok pénzügyi önállóságának feltételeit is kiharcolja.

A koalíciós megállapodásban az SZDSZ elérte, hogy a szöveg elutasítsa a korporativizmust, a kormány gyakorlatában azonban az érdekegyeztetés olyan formává vált, amelyben a szakszervezeteket és munkáltatói érdekképviseleteket már-már beemelik a gazdaságpolitikai döntéshozatalba. Az érdekegyeztetésben három, tiszta MSZP-s minisztérium érdekelt, így az SZDSZ-nek semmi lehetősége a korporatív törekvések megfékezésére.

Politika és gazdaság elválasztására irányuló törekvést volt hivatott jelezni a szigorú összeférhetetlenségi törvény mielőbbi elfogadásának koalíciós ígérete. A kormány kinevezési döntéseiben azonban mind nagyobb szerephez jutott a jelöltek MSZP-s kötődése. Az MSZP vezető politikusai két éve húzzák-halasztják az összeférhetetlenség szabályozását, s mind több szocialista képviselő válik érdekeltté abban, hogy a törvény már ne vonatkozzon a jelenlegi parlamentre.

E folyamatok a szabad demokratákban is hol a kádárista restauráció érzetét erősítik, hol pedig azt a benyomást, hogy romlanak az emberi jogok érvényesítésének, az állami önkény korlátozásának lehetőségei. Az eltelt két évben sokszor nem futotta találékonyságból, ravaszságból, állhatatosságból, hogy az SZDSZ érvényt tudjon szerezni azoknak a liberális értékeknek, amelyeket a koalíciós megállapodásban egyszer már elfogadtatott a szocialistákkal.

Annak, hogy az MDF választási vereségét követően sem talált újra magára, nem az az oka, hogy elhagyták a vándorszavazók, hanem az, hogy törzsszavazói elvárásainak nem tudott kormánypártként megfelelni. Annak, hogy a német szabad demokratáknak hosszú ideje attól kell félniük, hogy legközelebb nem érik el a parlamenti küszöböt, sokak szerint az az oka, hogy a párt pusztán a vállalkozók pártjává vált, s elveszítette sajátosan emberjogi liberális arculatát. A kormányban ülő SZDSZ is leginkább amiatt kerülhet veszélybe, ha saját területein és a koalíciós kapcsolatokban nem tudja hatékonyan érvényesíteni liberális értékeit és törzsközönsége támogatását veszti el.

E tekintetben érintette különösen súlyosan az SZDSZ-t, hogy noha a kliensrendszer építésétől általában távol tartotta magát, a privatizációs szervezet igazgatóságának felállításánál eltért normáitól, s nem maradt érintetlen az ÁPV Rt. botrányában. Ha másért nem, hát morális tisztasága alapján vállalta mindeddig pártját a kitartó tagság és az elkötelezett törzsközönség. Ez vált most sokak számára kérdésessé.

Az SZDSZ-nek a következő másfél évben mindenekelőtt a tagság önbizalmát kell helyreállítania, a liberális törzsválasztók támogatását kell konszolidálnia. Ennek alapján lehet esélye arra, hogy - a gazdasági helyzet némi javulására is építve - szélesebb választói körben is visszaszerezhesse elvesztett támogatottságának minél nagyobb részét a következő választásokig. Alapjában véve a régi csapatra vár ez a feladat: a Kuncze-Magyar-Pető belső hármasnak - ők hozták az elmúlt három év minden fontos politikai döntését - az SZDSZ-ben nincs alternatívája. Az ügyvivőválasztáskor a küldöttgyűlés arról dönt, hogy kik támogassák őket a következő két évben.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.