Bernard Guetta: Két tömbre szakadhat az európai politika az EP-választás után

Publicisztika

Ám ez lehetőséget kínál arra, hogy végre új eszméket, programot és célokat adjunk a demokráciáért folytatott harcnak.

Az európai politikai színtér amerikanizálódni fog. Ez elkerülhetetlen és most már kívánatos is, mert bármi is lesz az Európai Parlamentért folyó csata pontos kimenetele,

a szélsőjobboldali pártok megkerülhetetlenné válnak a parlamentben.

Nem lesznek többségben, de Strasbourgban, ahogy egész Európában is, most már akkora lesz a súlyuk, mint a harmincas években, és megpróbálnak majd összefogni, ahogyan Orbán Viktor és Marine Le Pen már most is erre szólítja fel őket. Ha sikerrel járnak, a második legnagyobb politikai csoportot alkothatják az Európai Néppárt konzervatívjai mögött, de ha csak a harmadik vagy negyedik helyen végeznek, akkor is alternatívaként fognak kínálkozni mindazokkal a bal- és jobboldali erőkkel szemben, amelyek idestova nyolc évtizede uralják az európai politikai palettát.

A strasbourgi patkó tehát apránként két tömbre fog szétválni. Az egyik oldalon a nacionalista európai parlamenti képviselők, akik sokkal hangosabbak lesznek, mint ma, és a konzervatívok közül azok, akik csatlakoznak hozzájuk, először alkalmi, majd egyre rendszeresebb együttműködések formájában. A másik oldalon, bármilyen meglepőnek is tűnik, ott lesz az összes többi politikai erő. Mindegyik megtartja a saját címkéjét. Nem feltétlenül gyúlnak szerelemre egymás iránt, és biztosan nem első látásra, de a szélsőbaloldal egy részétől a konzervatívok nagy részéig, a zöldeken, a centrumon és a baloldalon át mindinkább egy ugyanabba az irányba mennek majd a szavazatok.

Amikor Ukrajna támogatásáról, az európai egység felbomlásának megakadályozásáról vagy a globális felmelegedés elleni küzdelemről lesz szó, nem is nagyon kell, hogy konzultáljanak egymással a szavazás előtt. Más kérdésekben, nevezetesen a gazdasági és szociális ügyekben viszont képeseknek kell lenniük kompromisszumokat kötni, amellyekkel eltorlaszolhatják az utat a keményvonalas jobboldal és a szélsőjobboldaliak szövetsége előtt. Ez nem mindig fog sikerülni. Lesznek olyan helyzetek, amikor a Néppárt a szélsőjobboldallal lép szövetségre, vagy amikor a baloldal inkább hagyja győzni a jobboldalt, minthogy olyan kompromisszumos javaslatokat fogadjon el, amelyek túlságosan távol állnak a saját elveiktől.

Ez a dinamika hol lassulni, hol gyorsulni fog, miközben kialakul egy trumpistának nevezhető jobboldal. A strasbourgi szavazások eredményeiből ki fog rajzolódni velük szemben egy demokrata front, amelyik nemet mond a nacionalista visszafejlődésre, a demokrácia leépítésére és a jogállamiság elleni támadásokra. Sok választó nem fog ezzel egyetérteni, és fékezni fogja a haladást. A franciák lehetnek a legjobban felháborodva, hiszen ez a fejlemény látszólag megakasztja a francia baloldal törekvését, hogy a hamvaiból újjáélesszék a saját mozgalmukat. Viszont az a tény, hogy szükség van az összefogásra, nem zárja ki, hogy az összefogáson belüli pártok a saját identitásukat is érvényesítsék. Az Európai Parlament egyébként is csak szélesebb útra tereli azt a politikai változást, ami nemzeti szinten már elindult. Németországban a liberálisok, a zöldek és a szociáldemokraták állnak hármasban a kormányrúdnál; Hollandiában, Finnországban, Svédországban és Olaszországban szélsőjobboldaliak, jobboldaliak és jobbközép pártok kormányoznak együtt. Lengyelországban a liberálisokkal szövetkezve a baloldal és az új kereszténydemokrácia ellenzékbe tudta szorítani a reakciós és nacionalista jobboldalt. 

A szélsőjobb feltámadása máris átformálja a politikai palettát.

Ez tény, és ez a valóság arra készteti Európát, hogy saját maga számára is feltalálja az amerikai kétpártrendszert,

amelyben a rendre, manicheizmusra és nacionalizmusra szomjazó republikánusokkal szemben a demokraták egy centrista keretbe foglalják a baloldal összes árnyalatát.

Ez a korszakváltás a jobb- és a baloldalon is ellenkezik a politikai kultúránkkal és a politikai nosztalgiánkkal. De miért kellene elutasítanunk? Miért ne lenne kívánatos, hogy egy valódi mozgalmi párt átvegye a kimerült baloldal helyét, miközben a „rend” pártja már felváltotta a haldokló – sőt, Franciaország esetében a már halott – jobboldalt? Miért akarunk egy már nem létező múlt csapdájában maradni, amikor a politikai romhalmaz lehetőséget kínál arra, hogy végre új eszméket, programot és célokat adjunk a demokráciáért folytatott harcnak és lelkesítsük mindazoknak, akik nem fogadják el, hogy egyes politikai erők eltöröljék a felvilágosodást, megtagadják az Emberi Jogok Nyilatkozatát, az univerzalizmust és a társadalmi igazságosság követelését? Nemhogy nem szabad elutasítani ezt a korszakváltást, dolgoznunk kell érte, és siettetnünk kell, hogy megvalósuljon.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.)

(Címlapképünkön: az Európai Parlament ülésterme. Fotó: EP/Alain ROLLAND)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.