Bodoky Tamás: A szupersztráda közművesítése

  • 1999. szeptember 9.

Publicisztika

Ha távközlésről van szó, úgy tűnik, a közcél szentesíti az eszközt: a parlament július végén elfogadta a távközlési törvény módosítását, amely hatósági jogosítványokat juttat a szolgáltatóknak, vagyis házainkon, telkeinken a beleegyezésünk nélkül is épülhet átjátszótorony, egyéb műtárgy, ha az műszakilag megindokolható. Ez egyrészt nyilvánvalóan alkotmányellenes, másrészt pedig jól tükrözi azt a fajta kormányzati elkötelezettséget az információs infrastruktúra "közművesítése" mellett, amelynek első számú nyertese a fogyasztó, a "polgár" helyett a szolgáltató és a gyártó. Hasonló a helyzet informatikai téren is: ha multinacionális szoftveróriások bevételei forognak kockán, a magyar állam az adófizetők pénzén fenntartott erőszakszervezeteket bevetve, a törvény teljes szigorával sújt le a kisemberekre. Tétlenül nézi viszont, ha a monopolhelyzetben lévő telefontársaság némi jogi csűrés-csavarással rendszeresen megerőszakolja a versenyszabályokat, semmibe veszi a fogyasztók jogait és az ország érdekeit egyaránt.
{k199936_36;b}Ha távközlésről van szó, úgy tűnik, a közcél szentesíti az eszközt: a parlament július végén elfogadta a távközlési törvény módosítását, amely hatósági jogosítványokat juttat a szolgáltatóknak, vagyis házainkon, telkeinken a beleegyezésünk nélkül is épülhet átjátszótorony, egyéb műtárgy, ha az műszakilag megindokolható. Ez egyrészt nyilvánvalóan alkotmányellenes, másrészt pedig jól tükrözi azt a fajta kormányzati elkötelezettséget az információs infrastruktúra "közművesítése" mellett, amelynek első számú nyertese a fogyasztó, a "polgár" helyett a szolgáltató és a gyártó. Hasonló a helyzet informatikai téren is: ha multinacionális szoftveróriások bevételei forognak kockán, a magyar állam az adófizetők pénzén fenntartott erőszakszervezeteket bevetve, a törvény teljes szigorával sújt le a kisemberekre. Tétlenül nézi viszont, ha a monopolhelyzetben lévő telefontársaság némi jogi csűrés-csavarással rendszeresen megerőszakolja a versenyszabályokat, semmibe veszi a fogyasztók jogait és az ország érdekeit egyaránt.

Közhely, hogy a huszonegyedik század napos oldalához, az információs társadalmakhoz való tartozás első számú feltételének az ígérkezik, sikerül-e az információs infrastruktúrát kevesek számára elérhető luxuscikkből olyan hétköznapi, tömegigényeket a tömegek által megfizethető áron kielégítő közművé fejleszteni, mint manapság a víz, a gáz vagy az elektromos hálózat. Ez a következő öt-tíz évben eldől: a fejlett ipari országokban feltehetően sikerülni fog, a harmadik világban feltehetően nem. Magyarország határeset: bár technológiailag - és talán gazdaságilag is - minden feltétel adott a változáshoz, melynek messzeható következményei a köz javát szolgálnák, néhány monopolhelyzetben lévő multinacionális mamutcégnek csak a tömegigények tetszenek, az egyoldalú árképzésen nem szívesen változtatnának. Pedig a közművesítés azt jelentené, hogy tisztességes piaci versenyre kell kényszeríteni azokat a "természetes monopóliumokat" a távközlésben és a szoftveriparban, amelyek egyeduralmukkal visszaélve akár a szabadverseny korlátozása, a technológia "lebutítása", a fejlődés akadályozása árán is egyedüli beszállítói kívánnak maradni a vaskos profittal kecsegtető digitális boomnak.

A távközlés területén a piaci verseny költségalapú tarifákat kényszerít ki - de csak akkor, ha az állam liberalizálja a piacot. Ahol ez már megtörtént - például Németországban -, látványos árcsökkenés és a szolgáltatások színvonalának emelkedése tapasztalható, míg a magyar piacon még mindig egy sok szempontból privilegizált, monopolhelyzetben lévő óriáscég kaszál, és az irreálisan magas tarifákból befolyt hatalmas nyereség egy részén olyan alternatív távközlési hálózatokat - kábeltévé-társaságokat, vezeték nélküli szolgáltatót - vásárol, amelyek a koncesszió - legkésőbb 2002. januári - lejártával versenytársaivá válhatnának a hang- és adatkommunikáció terén egyaránt. Ez könnyen elvezethet oda, hogy a liberalizált piacon sem alakul majd ki valódi verseny: a médiatörvény értelmében kötelezően kétirányúsított, csillagpontos kábeltévé-hálózatok például telefonszolgáltatásra is használhatók, és használva is lesznek mindenütt, ahol nem a Matávé a kábelszolgáltató. Mivel azonban a telefontársaság egyik leányvállalata az utóbbi időben gőzerővel vásárol kábelhálózatokat, a bevezetőben emlegetett törvénymódosítás kimondta: "távközlési szervezet vagy olyan vállalkozás, amelyben távközlési szervezet közvetve vagy közvetlenül jelentős befolyással rendelkezik, saját vagy az előzőekben meghatározott vállalkozások bármelyike közcélú távbeszélő-hálózatával párhuzamos, műsorelosztási tevékenységre alkalmas vezetékes (kábeles) hálózatot - kivéve a harmincezer népességszám alatti településeket - nem létesíthet, nem bérelhet, illetőleg a felette való rendelkezési jogot egyéb módon nem szerezheti meg." Alig egy hónap elteltével a Matáv a Matávkábel Kft.-be 25 százalékos üzletrésszel és 75 százalékos szavazati joggal bevonta a Hungária Biztosítót, így továbbra is annyi kábelhálózatot vásárolhat, amennyit akar. A törvénymódosítás egyébként érintetlenül hagyta a Matáv azon exkluzív jogát is, amely a közcélú távbeszélő-hálózatok összekapcsolására és az összekapcsolás tarifáira vonatkozik, és ezáltal meghatározó befolyást biztosít olyan távközlési társaságok tarifaképzésére is, amelyekben nem tulajdonos.

Miközben Európában ma már arról folyik a vita, hogy a törvényben előírt, a társadalmi esélyegyenlőséget biztosítani hivatott "univerzális szolgáltatás" része legyen-e az internet-hozzáférés és a percdíj és forgalmi (megabyte) díj nélküli, átalánydíjas hálózati kapcsolat, a Matáv és az illetékes miniszter még mindig úgy csinálnak, mintha az információs társadalom létrejöttéhez nem kéne más, mint a száz lakosra eső telefonvonalak számának folyamatos növelése. Az internetszolgáltatásban adott látványos szeptemberi árengedmények nem a "hálózati közösséget", hanem a többi internetszolgáltató ellehetetlenítését szolgálják, hiszen az internet elterjedésének fő akadálya a szolgáltatás díján felül fizetendő és azt rendszeres internet-használat esetén jóval meghaladó normál telefontarifa. A Matáv tehát akkor is jól járna, ha a MatávNet Kft. ingyen szolgáltat, és mindenki más belebukik. Ezen a téren is a kábeltévé-hálózat jelenthet(ne) alternatívát, az ugyanis nagyságrendekkel nagyobb kapacitású, átalánydíjas kapcsolódást biztosít a világhálóra - már ahol nem a Matáv üzemelteti. Technológiailag további távközlési, adatátviteli lehetőségek rejlenek a mikrohullámú és a GSM-hálózatokban, sőt az elektromos hálózatban is. Nagy kérdés viszont, hogy érdemes lesz-e ilyen hatalmas befektetést igénylő csatornák kiépítésével versenybe szállni a meglévő infrastruktúra túlnyomó részén egyeduralkodó szolgáltatóval.

Ami a szupersztráda "kliens-oldalát" illeti, a hardver az erős árverseny következtében olcsó és széles körben hozzáférhető: egyes becslések szerint háromszázezer személyi számítógép működik a magyar háztartásokban. Ezeknek legalább kétharmada bűnjelként bármikor lefoglalható, mert másolt, jogdíjas szoftvert tartalmaz - a nagy szoftvergyárak érdekeit képviselő, bilincses hirdetéseiről közismert "civil szervezet", a Business Software Alliance (BSA) razziái rendőrségi támogatással zajlanak, a BSA kifejezett ígérete elle- nére időről időre magánlakásokban is. A rendőrség készséges együttműködését a szoftverlobbi bőkezű szponzori segítséggel nyerte el, az illetékes nyomozóknak időről időre szerzői jogi továbbképzéseket tartanak, és nem elhanyagolandó szempont az sem, hogy az illetéktelen szoftverhasználók elleni rendőri fellépéssel látványosan javítható a bűnügyi statisztika: ezen a téren a felderítési arány ugyanis jóval magasabb, mint másutt. A gyártók anyagi érdeke itt is elsőbbséget élvez a felhasználó alkotmányos jogaival szemben, ami már csak azért is védhetetlen, mert a BSA fő mozgatója, a Microsoft szintén erős, ráadásul globális monopóliumot élvez, és az operációs rendszerek területén szerzett piaci fölényét aggályos módszerekkel igyekszik kiterjeszteni más területekre, egyeduralmát - többek között az Egyesült Államok igazságügy-minisztériuma szerint - szabványterrorral és a verseny korlátozásával próbálja meg fenntartani. A magyar állam ehhez asszisztál, még a Sulinet programban is a Microsoftra támaszkodik, pedig itt is volna alternatíva: a köztulajdonban lévő, az interneten közkézen forgó, szabad forráskódú szoftverek, melyek minősége nem marad el a hasonló jogdíjas termékekétől, gondoljunk csak az egyre népszerűbb Linux operációs rendszerre.

Az internet az információs társadalom kísérleti terepe, ahol rég kiderült például az, hogy a szellemi termék gyors és globális elterjedéséből származó haszon meghaladja a jogdíjakból esetleg megszerezhető profitot. Egyre nyilvánvalóbb az is, hogy globális információs infrastruktúrát csak nyílt szabványokra lehet építeni, mert csak így garantálható a rendszerek átjárhatósága, az innováció szabadsága és nem utolsósorban a gyártók és szolgáltatók közt zajló verseny semlegessége. Az Egyesült Államokban, ahol e verseny fölött az állam és izmos fogyasztóvédelmi szervezetek éberen őrködnek, a világon a legjobb az informatikai infrastruktúra hozzáférhetősége: olcsóbb a szupersztráda, mint bárhol másutt, mégis mindenkinek megéri. Nyílt szabványokon alapuló, egymással versengő, interaktív, széles sávú - távbeszélgetésre, adatávitelre és műsorszórásra egyaránt alkalmas - hálózatok működnek, ami kalkulálható, rizikómentes kommunikációs költséget jelent a felhasználóknak és óriási gazdasági húzóerőt az országnak.

Ez Magyarországon egyelőre utópia. És ahogy a dologok jelenleg állnak, még sokáig az is marad.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.