Bundula István

Orvosi titkok

Publicisztika

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár csalás gyanúja miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen, mivel egy "dokumentumokkal alátámasztott bejelentés szerint" 33 orvos dobozonként 2-4 ezer forintért szív- és keringési betegségek elleni gyógyszereket írt föl.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) csalás gyanúja miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen, mivel egy "dokumentumokkal alátámasztott bejelentés szerint" 33 orvos (közöttük minisztériumi tulajdonban lévő szívgyógyászati centrumok néhány alkalmazottja) dobozonként 2-4 ezer forintért meghatározott szív- és keringési betegségek elleni gyógyszereket írt föl. Az orvosok a nekik "járó" összegekről kamu számlákat állítottak ki, melyek szerint az érintett cég számára előadásokat tartottak, piacot kutattak, adatokat szolgáltattak. Az egészségbiztosító arról tájékoztatta a sajtót, hogy a rendelkezésükre álló adatok egyértelműen felvetik az érintettek felelősségét.

A receptügyet két hete hozta nyilvánosságra a Népszabadság. A gyanúba kevert multi gyorsan elhatárolódott attól a forgalmazótól, amely a vélelem szerint megkente az orvosokat. Sőt: a gyógyszergyártó társaság és a forgalmazó közötti, eredetileg öt évre kötött szerződést az előbbi gyorsan fel is bontotta (legalábbis tervezi).

Hogy a konkrét eseteket ki dobta föl - a piaci versenytárs, a vélt korrupciós láncolat valamelyik, a remélt árfolyamnál kevesebbre taksált résztvevője, esetleg egy az egészségügyben dolgozó felháborodott köztisztviselő -, azt legfeljebb csak találgatni lehet. De nem is lényeges: sokkal érdekesebb - és az ügynek ez a súlyosabbik része -, hogy az egészségbiztosító munkatársai is sárosak lehetnek: az orvosok vényírói teljesítését tudniillik a szervezet informatikusai "igazolták" a megrendelőnek, azaz beteg polgárok bizalmas adatait szolgáltatták ki a gyógyszergyártásban/forgalmazásban érdekelt cég(ek)nek.

*

Nézzük sorjában: a karcosnak szánt, valójában meglehetősen langyos hivatalos ejnyebejnyék jól érzékeltetik, hogy nem valamiféle egyedi, eddig soha nem tapasztalt jelenségről van szó. Épp ellenkezőleg: a szélesebb nyilvánosság most egy a szavak szintjén tiltott, de komolyan egyszer sem büntetett "bevett" gyakorlatról értesülhetett. A lebuktatott szereplők úgy érezhetik magukat, mint a doppingoláson ért atléták. Sértődötten kérdezhetik: miért éppen velünk szórakoznak, amikor körülöttünk mindenki így próbál talpon és versenyben maradni?

Az utóbbi években sokat hallhattunk a gyógyszergyártók promóciós akcióiról meg az ún. orvoslátogatókról, amiknek/akiknek az a legfőbb célja, hogy készítményeik kiválóságáról meggyőzzék a beteggel közvetlen kapcsolatban lévő kollégát. A gyártók eme marketingfogásai időről időre céltáblái lesznek a gyógyszerköltések visszafogását célzó miniszteriális felbuzdulásoknak: az utóbbi négy évben például Mikola István és Kökény Mihály miniszterek - ha más-más formában is, de - hadat üzentek e metódusnak. Talán sokan emlékeznek még Kökény egy évvel ezelőtti, szükségképpen kudarcra ítélt (mert a hatályos törvényekkel nem harmonizáló) gyógyszerár-befagyasztási próbálkozására, melynek során a gyártók extraprofitjának a rovására kívánta mérsékel-ni a gyógyszerkassza hiányát. (A gyógyszerkassza ún. zárt kassza, vagyis egy adott időszak állami gyógyszerdotációjára fix keret áll rendelkezésre. Az évek óta alultervezett támogatási összeg rendszerint az első fél év végére elfogy; a kassza utána már csak hiányt termel, mégpedig tízmilliárdos nagyságrendben, amit a központi költségvetésnek kell állnia.) A miniszter azt ajánlotta a gyártóknak, amikor azok várható bevételkiesésük miatt zúgolódtak, hogy fogják vissza nagyvonalú marketingköltségvetésüket - az orvoslátogatásokra vagy az orvostársadalom egyes rétegeire költött összegeket -, s a kormányzati intézkedés financiális következményeit meg sem fogják érezni. De a maga nyers modorában Mikola is tett annak idején hasonló megjegyzéseket, amikor egyes intézkedései miatt összeütközésbe került a gyógyszerpiac szereplőivel.

A valóságban a képlet némileg bonyolultabb. Noha sokan egyre ingerültebben reagálnak az egészségügy akut forráshiányára hivatkozó panaszkodásokra (s ezekre válaszként azt vetik oda, hogy dokikám, nézzen már ki a kórházi parkolóra, meg hogy mennyi az adómentes jövedelme; amire jól nevelten azt illik mondani, hogy kérem, ez színtiszta demagógia, mert a radiológusoknak vagy az altatóorvosoknak ezekből a javakból semmi nem jut stb.), a tényeken ez nem változtat: valóban sok orvos szakmai fejlődése múlik azon, hogy részt vehet-e olyan továbbképzéseken, amelyekre valamely gyógyszercég fizeti az utat - mert arra sem az intézménynek, sem az egyénnek nem volna fedezete. Azon sem lehet vitatkozni, hogy az innovatív gyártók - azok, amelyek eredeti molekulákat kísérleteznek ki és tesztelnek - egyre nagyobb összegeket költenek kutatás-fejlesztésre. Ezek a cégek nyilván mindent megtesznek a termékeikbe fektetett irtóztató pénzek megtérüléséért. Ez természetes; mint ahogyan az is, hogy ennek érdékében olyan módszereket alkalmaznak, amiket az adott piac megenged.

Az ám: a magyarországi piac sok mindent megenged. Például azt, hogy az ún. 1. és 2. szintű gyógyszerkísérleteket végző egyetemi centrumoknak olyan összegeket fizessenek a gyártók, amiknek az útjáról szakmabeli forrásaink szerint földi halandó nemigen tudhat. Vagy a szabályozással, a támogatott szerek időről időre változó körével az a legnagyobb baj, hogy a kelleténél nagyobb teret hagy a dotációról döntő tisztségviselőknek. A képlékeny helyzet ellen időnként felhorgad egy-egy éppen vesztes cég, aztán elhallgat, mert tisztában van azzal: ma neked, holnap nekem. (Lásd: Nyelő széria, Magyar Narancs, 2001. november 29.) Az átláthatatlan, nemcsak az írott törvények, de a "szokások" meghatározta közegben amúgy mindenkinek van mozgástere, ha kellő ügyességgel és gátlástalansággal manőverezik. Ha a 33 orvossal szemben megfogalmazott gyanú igaz, nem történik semmi falrengető: vakuvillanás csupán az egész, amelyben egy pillanatra láthatóvá és egyértelművé vált a rendszer lényege; azé a rendszeré, amit a zsebekbe csúsztatott borítékok, a megvásárolhatóság, a nap mint nap megkötött különalkuk tartanak életben.

*

A rendszer rossz, mert benne a korrupció nem véletlen "üzemi baleset", hanem a rendszer működésének természetes velejárója. És rossz azért is, mert a bizalommal él vissza - azzal, ami normális esetben a lényege kellene, hogy legyen. A gyógyszercég bizonyosságot akart, hogy az orvosok megdolgoztak a pénzükért: információt arról, hogy a betegnek tényleg felírták-e a megbeszélt szert. A társaság tájékoztatást törvényesen senkitől sem kaphatott, a törvények megkerülésével igen: vagy a doktortól, vagy az egészségbiztosítási pénztárak munkatársaitól. Az OEP-vizsgálat szerint innen is, onnan is: egyes orvosok a vények fénymásolatait mutatták be az elvégzett feladat igazolásaként, illetve a hivatalok informatikusai szolgáltattak ki ún. törzsadatokat. A törzsadatokról (például a bizosítottak taj-számai, a patika- és gyógyszertörzsek) általánosságban elmondható, hogy mindig is kedvelt célpontjai voltak az egészségügyben sertepertélő egyes vállalkozásoknak (egy ilyen esetről lásd: Bevezetés, Magyar Narancs, 1997. szeptember 18. és Hálózat, 1997. szeptember 25.), mert azok mindent megérnek egy gyógyszergyártó cégnek. Reménykedjünk, hogy erről nincs szó, s hogy egészségügyi adataink "alapjában véve" biztonságban vannak.

Ha a vényügy mögötti történet egyes elemeit számba vesszük, az egészségügy egy jelentékeny szegmense a törvénytelenség határán egyensúlyozó rendszer képét vetíti elénk. Egy olyan felépítményét, amin nincs mit megreformálni: amit újra kellene építeni, kerül, amibe kerül. De nem fogjuk újraépíteni: mert a hierarchia tetején állóknak, akiknek a hangjuk és a befolyásuk a legnagyobb, még sokáig nem fűződik ehhez érdekük. És azért sem fogjuk, mert a kajabálásnak már a gondolatától is megriadó politika gyáva lesz ebbe belefogni, ahogyan gyáva volt mindig is. Megnyugodhatunk: sokáig alkotmányos jogunk marad a "magas" színvonalú "ingyenes" ellátás.

Figyelmébe ajánljuk