Bauer Tamás

Büszkén a nemre

A kettős állampolgárságról szóló, 2004-es népszavazás

  • Bauer Tamás
  • 2020. január 5.

Publicisztika

Tizenöt éve, hogy a Magyarok Világszövetsége kezdeményezésére, a Fidesz támogatásával népszavazást tartottak Magyarországon arról, hogy az országon kívül élő, az országban letelepülni nem kívánó magyar nemzetiségű személyek magyar állampolgárok lehessenek. A kezdeményezők és támogatók, akik biztosak voltak a győzelemben, súlyos kudarcot vallottak: a részvétel csak 37 százalékos volt, így a népszavazás érvénytelen lett, és alig többen szavaztak a kezdeményezésre igennel, mint nemmel (a választásra jogosultak 19, illetve 18 százaléka). Én magam magától értetődően nemmel szavaztam, s részt vettem a „nem” melletti kampányban is.

A Fidesz azóta is szégyennek tekinti a népszavazás eredményét, azt a határon túli magyarok megtagadásának, nemzetárulásnak tekinti, s azért a „nem” mellett kampányoló Gyurcsány miniszterelnököt és akkori pártomat, az SZDSZ-t kárhoztatja. Úgy tesz, mintha nem a magyar választók millióinak döntéséből következett volna az eredmény, hanem a „nem” mellett kampányolók ármányából. Amikor a Fidesz választást vagy népszavazást nyer, akkor mindig úgy beszél, mintha felnőttnek tekintené a választókat, s az ő bizalmukból vezeti le a maga hatalomgyakorlását. Amikor viszont elveszít egy népszavazást, a más álláspontot képviselő politikai szereplőket teszi felelőssé a neki nem tetsző eredményért.

Mindmáig büszke vagyok arra, hogy akkor nemmel szavaztam, s a kampányban másokat is erre buzdítottam. Ugyan miért?

Elterjedt, hogy a magyar jobboldalnak van határozott álláspontja a „nemzetpolitikáról”, vagy­is a nemzeti kisebbségi probléma kezeléséről, míg a vele szemben állóknak nincs. Ez tévedés. A Horn Gyula vezette MSZP–SZDSZ-koalíció nagyon határozott politikai tettekkel mutatta meg, hogy van elképzelése a határon túli magyar kisebbségek problémájának megoldásáról. Ugyanúgy nyújtott támogatást a magyar kisebbségi intézményeknek, szervezeteknek mint elődje, az Antall-kormány, és emellett – szintén az Antall-kormány által az ukrán alapszerződéssel elkezdett, bár Antall szerint precedensnek nem tekinthető gyakorlatot folytatva – megkötötte a magyar–szlovák és magyar–román alapszerződést. Mi volt e három alapszerződés lényege? Az egyik oldalon a magyar állam azt „adta”, hogy újra elismerte az érvényes, a párizsi békeszerződésben rögzített államhatárok véglegességét (ami tehát a korábbi állapothoz képest semmi változást nem jelentett), a másik oldalon viszont azt „kapta”, hogy a szomszéd államok elismerték a területükön élő magyar nemzetiség kollektív kisebbségi jogait, és elfogadták azt, hogy ez államközi szerződés tárgya, tehát rájuk nézve nemzetközi kötelezettség legyen. Márpedig ez hatalmas változás volt a második világháború óta fennálló állapothoz képest, amikor a szomszédos szocialista államok a nemzetiségek helyzetét a maguk belügyének tekintették, és ehhez élvezték a nagyhatalmak, mindenekelőtt a Szovjetunió támogatását.

 

Hidegháború

Milyen elvi álláspont jelent meg a Horn-
kormánynak az alapszerződésekben tükröződő politikájában? Ennek kiindulópontja az volt – és maradt mindmáig azok számára, akik nem adták fel ezt a politikai irányt, mint például a DK megalakulása után visszamaradt MSZP –, hogy történelmi megbékélésre van szükség a magyar állam és a szomszéd államok, illetve a magyar nép és a szomszéd né­pek között, követve a korábban egymással világháborúkat vívó nyugat-európai államok és népek példáját. A mi esetünkben, mivel jelentős magyar kisebbségek élnek a szomszéd országokban, a megbékélés része a magyarok kisebbségi jogainak elismerése és megvalósulása. Ennek a kiindulópontnak az alapján az MSZP–SZDSZ-koalíciók politikájának két oldala volt. Az egyik: a magyar állam a rendelkezésére álló minden anyagi és diplomáciai eszközzel előmozdítja, hogy a szomszéd államokban kisebbségben élő magyarok magyar nyelvű oktatáshoz férjenek hozzá, magyar kulturális intézményeik legyenek, legyen magyar sajtójuk, legyenek a településeik utcáin magyar nyelvű feliratok, vagyis minél inkább magyarként, anyanyelvi környezetben élhessenek egy másik állam fennhatósága alatt. Úgy is mondhatjuk, hogy nem a kisebbségieket kell arra kényszeríteni, hogy megtanuljanak az állam nyelvén és azt használják, ha kilépnek a házukból (ahogy ez a szörnyű szlovák nyelvtörvényben megfogalmazódott), hanem az államnak és minden közintézménynek kell „megtanulnia” és használnia a kisebbség nyelvét, s lehetőséget nyitnia annak használatára a nyilvános terekben. Azt jelenti ez, hogy a magyar állam a maga eszközeivel támogatja a szomszéd államok magyar pártjainak, szervezeteinek hasonlóképpen összefoglalható legfontosabb törekvéseit.
E politika másik oldala az volt, hogy a magyar állam megváltoztathatatlan adottságnak tekinti, hogy az 1918–1920, majd 1945–1947 óta kisebbségben élő magyarok más államok területén, más államok polgáraként élnek, a másik állam jogrendje, gazdasági és szociális viszonyai adják életük kereteit.

Visszatekintve úgy látom, hogy ezt tekintette politikája kiindulópontjának Romániában az RMDSZ, Szlovákiában kettészakadásáig a Magyar Koalíció Pártja is. Hozzá kell tenni: a határok megváltoztathatatlanságának elfogadása egyfelől, a kisebbségi jogérvényesítés célja másfelől azt jelentette, hogy a kisebbségi magyar pártoknak céljaik eléréséhez szövetségeseket kellett találniuk – és találhattak is – a többségi politikai erők között. Ez hosszú időn keresztül sikerrel járt, beléptek koalíciós kormányokba román, illetve szlovák pártok partnereként (és olykor még Szerbiában, illetve a Vajdaságban szerb pártok partnereként is). Ez viszont elengedhetetlenné tett valamilyen fokú bizalmat a magyar kisebbség politikai elit­je és a többségi román, szlovák vagy szerb politikai osztály (illetve annak együttműködésre kész szegmense) között. A magyar államnak pedig a szomszéd államokkal kellett eljutnia a kölcsönös bizalom és együttműködés valamilyen szintjére.

A történelmi megbékélés parancsa abból a tapasztalatból következik, hogy a Kárpát-medencében élő magyarok korábban két világháborúban kerültek szembe a szomszéd államokkal, illetve népekkel, ami mindkét világháborúban hatalmas anyagi és emberveszteségeket okozott mind a magyaroknak, mind a szomszéd népeknek. Ugyanúgy, ahogy a közelmúlt történetében franciák és németek, britek és németek, németek és oroszok, ukránok, lengyelek, osztrákok és olaszok viseltek egymás ellen véres háborúkat. A második világháborút követően Nyugat-Európában a politika alaptétele lett, hogy ebből elég volt, és új módon rendezték az államok egymás közti viszonyát. Kizárták a háborút, és széles körű gazdasági és emberi együttműködést építettek ki. A mai generációk számára természetessé vált, hogy az egykor ellenséges országok polgárai partnerként, üzletfélként, diáktársként tekintenek egymásra, és egyszer s mindenkorra félreteszik a történelmi sérelmeket. A magyarok és szomszédaik viszonyában ugyanakkor ez nem történt meg. Az MSZP–SZDSZ-kormányok politikája viszont arra irányult, hogy ehhez Közép-Európa keleti részében is minél közelebb jussunk.

Ezzel szemben az, hogy egy állam a szomszéd országokban élő, vele azonos etnikumhoz tartozó személyek tömegeinek felkínálja a maga állampolgárságát, vagyis közjogi köteléket hoz létre a magyar állam és a kisebbségben élő magyar magánszemélyek között, nem egyeztethető össze a megbékélésre törekvéssel. Azt fejezi ki ugyanis – eltérően a történelmi megbékélést szolgáló nyugat-európai gyakorlattól –, hogy a határ másik oldalán kisebbségben élőket a magyar államot alkotók, annak fennhatósága alatt élők politikai közösségéhez (és nem csupán a magyarok nyelvi-kulturális közösségéhez) sorolják, szembefordulva a nemzetközi joggyakorlattal. Hasonló példákat csak a Balkánon és újabban Oroszországban látunk. Nyugat-Európában nincs ilyen: sem a finnországi svédeknek nem kínálnak svéd, sem a dél-tiroli német ajkúaknak német vagy osztrák állampolgárságot. Ráadásul a mi esetünkben a letelepedés nélküli állampolgárság felkínálása nem önmagában áll, hanem a szomszéd államokhoz fűződő viszonyt mérgező sok-sok intézkedés és gesztus kíséri a magyar állam és a nacionalista mozgalmak részéről. (Kiáltó példája ennek, ahogy Szijjártó külügyminiszter megtiltotta a magyar diplomatáknak, hogy bárhol a világon megjelenjenek a román nagykövetségek december 1-jei ünnepi fogadásán.) Az orbáni magyar állam politikája hidegháború a szomszéd államok és népek ellen.

 

Egymás mellett

Amikor tizenöt éve nemmel szavaztam a kettős állampolgárságra, és a kampányban erre buzdítottam másokat, az imént összefoglalt megfontolások alapján tettem ezt, és alighanem hasonló megfontolásból szavaztak így sokan mások is, ha nem feltétlenül is gondolták így végig a dolgot. A nemleges szavazat a hidegháborús logika ellen irányult, a nyugat-európaihoz hasonló kelet-közép-európai történelmi megbékélést volt hivatott szolgálni, és ezért vagyok rá mindmáig büszke.

De vajon nem nyomaszt-e az, hogy a kisebbségben élő magyarok arculütésként fogadták a népszavazás eredményét, és azóta is árulásnak tekintik a kettős állampolgárságot elutasító álláspontot? Természetesen elszomorít. Tudom, a szomszéd országok magyar pártjai az igenre buzdították a magyar választókat. Pedig régebbi és azóta elhangzott beszélgetésekből is tudható, hogy a kisebbségi politikusok, kisebbségben élő értelmiségiek között is sokan tisztában voltak az imént leírt szempontokkal. A radikálisok kampányának hatására, illetve választóik gondolkodását ismerve azonban nyilvánosan a józan politikusok is többnyire helyeselték és mindmáig helyeslik a kettős állampolgárság bevezetését. Közben sokan közülük maguk nem veszik fel a magyar állampolgárságot, s logikus, hogy Szlovákiában, Romániában politikai tisztségeket betöltve tartózkodnak ettől. De vitathatatlan, hogy a kisebbségben élők százezrei számára csalódást, fájdalmat okozott a népszavazás kimenetele. Mintha a nemmel szavazók és távolmaradók nekik fordítottak volna hátat, őket taszították volna el. Pedig nem őket, hanem csupán a magyar államhoz fűződő közjogi köteléket utasítottuk el józan és vállalható megfontolásból. Az őket ért csalódásért nem mi voltunk felelősek, hanem a népszavazás kezdeményezői és támogatói, akik a kezdeményezés látványos sikerében bíztak, tévesen mérve fel a magyarországi választók beállítódását, érzelmeit.

A magyarok és a szomszédaik az előttünk álló évtizedekben is egymás mellett fognak élni ugyanúgy, mint Európa egymással korábban háborúzó népei. Ennek az egymás mellett élésnek a keretét nálunk az első világháborúig a magyar állam adta, a nemzetiségek durva elnyomásával, erőltetett asszimilációval. A békeszerződéseket követően viszont a magyar állam határain kívül, a szomszéd államokban éltek együtt magyarok milliói az ottani többséggel, és hosszú évtizeden keresztül szenvedtek el szisztematikus elnyomást, erőltetett asszimilációt. Csak a rendszerváltás hozott ebben végre változást, ha országonként eltérő mértékben is. A mai magyar állam azonban továbbra is a folyamatos hidegháborútól várja a kisebbségi magyarok helyzetének javítását, miközben három évtized tapasztalata igazolja, hogy erre csak a megbékélés és együttműködés kínál esélyt. Minél előbb érti meg a magyar politikai osztály, hogy fel kell adnia a hidegháborús politikát, annál hamarabb kerülünk közelebb a történelmi megbékéléshez Európának ezen a táján is.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.