Pénzt ígér a kormányzat legújabb egészségügyi reformja – azoknak, akik megérdemlik

  • Haskó László
  • 2020. január 11.

Publicisztika

A költségvetési alapú finanszírozás egyáltalán nem szolidáris, és soha nem lesz elég.

Vajúdnak a hegyek, és (ezúttal is) egeret fognak szülni. Kormányunk hangos trombitaszóval kondította meg a félrevert harangot – csak ezzel a förtelmes képzavarral lehet érzékeltetni azt a cinikus gonoszságot, amellyel mindenható és mindentudó kormányzónk ismét elővette a viszály (rothadt) almáját, hogy uszuljanak össze és egymásba a nemzeti egészségügy kopott függönyű drámai színházának szereplői és nézői. Tudom, abba kellene már hagyni az idétlenkedést, mert kormánypártjaink 232. egészségügyi reformjáról beszélek.

Részleteket – a biztonság, illetve a bizonytalanság kedvéért – nem szokott közölni velünk, páciensekkel és orvosokkal, egészségügyi dolgozókkal az (ismeretlen) Alkotó. Alighanem olyanféle blöffről van szó, melyhez legfeljebb Kásler orvos és mesekutató professzor arcát lehet odatenni, neki már úgyis mindegy. Ő az igazi mestere az olyan demagóg bejelentéseknek, amelyekre

azt illik mondani, hogy a semminél azért ez is jobb.

Több pénzt kap mindenki – ígérik. Kivéve az, aki nem érdemli meg. Az már nincs a zászlón, hogy többen szoktak lenni azok, akiknek a szája jár, de pénz nem.

Természetesen gumicsontról van szó. Az „ellenzéki szakértők” még azután is vitatkoznak majd a 2020-as reformtervek hibáiról, fölemlítve „egynémely igekötők helytelen használatát” a leírásokban.

Sem az orvosok, sem a betegek, a politikusok pedig végképp nem hajlandók tudomásul venni, hogy az egészségügy sem képes előbbre lépni egy tapodtat sem, ha nincs verseny mind a finanszírozók, mind pedig a szolgáltatók között. Továbbá a költségvetési alapú finanszírozás egyáltalán nem szolidáris, és ráadásul akármeddig növelik, soha nem lesz elég.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.