Pénzt ígér a kormányzat legújabb egészségügyi reformja – azoknak, akik megérdemlik

  • Haskó László
  • 2020. január 11.

Publicisztika

A költségvetési alapú finanszírozás egyáltalán nem szolidáris, és soha nem lesz elég.

Vajúdnak a hegyek, és (ezúttal is) egeret fognak szülni. Kormányunk hangos trombitaszóval kondította meg a félrevert harangot – csak ezzel a förtelmes képzavarral lehet érzékeltetni azt a cinikus gonoszságot, amellyel mindenható és mindentudó kormányzónk ismét elővette a viszály (rothadt) almáját, hogy uszuljanak össze és egymásba a nemzeti egészségügy kopott függönyű drámai színházának szereplői és nézői. Tudom, abba kellene már hagyni az idétlenkedést, mert kormánypártjaink 232. egészségügyi reformjáról beszélek.

Részleteket – a biztonság, illetve a bizonytalanság kedvéért – nem szokott közölni velünk, páciensekkel és orvosokkal, egészségügyi dolgozókkal az (ismeretlen) Alkotó. Alighanem olyanféle blöffről van szó, melyhez legfeljebb Kásler orvos és mesekutató professzor arcát lehet odatenni, neki már úgyis mindegy. Ő az igazi mestere az olyan demagóg bejelentéseknek, amelyekre

azt illik mondani, hogy a semminél azért ez is jobb.

Több pénzt kap mindenki – ígérik. Kivéve az, aki nem érdemli meg. Az már nincs a zászlón, hogy többen szoktak lenni azok, akiknek a szája jár, de pénz nem.

Természetesen gumicsontról van szó. Az „ellenzéki szakértők” még azután is vitatkoznak majd a 2020-as reformtervek hibáiról, fölemlítve „egynémely igekötők helytelen használatát” a leírásokban.

Sem az orvosok, sem a betegek, a politikusok pedig végképp nem hajlandók tudomásul venni, hogy az egészségügy sem képes előbbre lépni egy tapodtat sem, ha nincs verseny mind a finanszírozók, mind pedig a szolgáltatók között. Továbbá a költségvetési alapú finanszírozás egyáltalán nem szolidáris, és ráadásul akármeddig növelik, soha nem lesz elég.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.