Csak a veszély marad - A terézvárosi önkormányzat mulasztásáról

  • Baranyi Bertold
  • 2011. január 20.

Publicisztika

Még 24 óra sem telt el a tragédia óta, amikor már valamennyi érintett közzétette hárító nyilatkozatát. A helyszínt üzemeltető West-Balkán Kft. és a rendezvényszervező Noise Night Life kölcsönösen egymásra tolná a felelősséget. A VI. kerület valamennyi szórakozóhelye, így a West-Balkán működésének hatósági kontrolljáért is felelős dr. Sajtos Csilla jegyző pedig Hassay Zsófia polgármesterrel közös közleményben fejtegeti, hogy miért nem a hatóság a vétkes. Ez azt is előrevetíti, hogy valódi megoldások, felelősségre vonás és a hatósági ellenőrzés hiányosságainak elismerése helyett ismét látványos, de a hasonló események megelőzésére alkalmatlan, rendpárti jogalkotás várható.

Még 24 óra sem telt el a tragédia óta, amikor már valamennyi érintett közzétette hárító nyilatkozatát. A helyszínt üzemeltető West-Balkán Kft. és a rendezvényszervező Noise Night Life kölcsönösen egymásra tolná a felelősséget. A VI. kerület valamennyi szórakozóhelye, így a West-Balkán működésének hatósági kontrolljáért is felelős dr. Sajtos Csilla jegyző pedig Hassay Zsófia polgármesterrel közös közleményben fejtegeti, hogy miért nem a hatóság a vétkes. Ez azt is előrevetíti, hogy valódi megoldások, felelősségre vonás és a hatósági ellenőrzés hiányosságainak elismerése helyett ismét látványos, de a hasonló események megelőzésére alkalmatlan, rendpárti jogalkotás várható.

A VI. kerületi jegyző állítja, hogy a szórakozóhelyet köteles volt automatikusan nyilvántartásba venni. Ezt követően a polgármesteri hivatal rendszeresen - legutóbb 2010. december 11-én - ellenőrizte, a bejelentést követően megkezdett társhatósági ellenőrzések pedig még folyamatban vannak. A közös nyilatkozat úgy véli, a jelenlegi jogszabályok alkalmatlanok arra, hogy hatékonyan fel lehessen lépni a rendelkezéseket megsértőkkel szemben, hiszen a nyilvántartásba vétel gyakorlatilag automatikus. Éppen ezért az önkormányzat - a közlemény szerint - élni kíván felterjesztési jogával annak érdekében, hogy "csak az érdemi hatósági vizsgálatok után működhessenek ezek a szórakozóhelyek". A sajtó és a kormányzati kommunikáció bőven taglalja a rendezvényszervező és az üzemeltető felelősségét, ám a hatóságok esetleges mulasztásairól vagy szót sem ejt, vagy az önkormányzat veszélyes mantráját ismételgeti a "rossz szabályozásról".

Csakhogy a jegyzőnek és más hatóságoknak számos lehetőségük lett volna a szórakozóhely biztonságos és jogszerű működésének biztosítására, illetve jogszerűtlen és veszélyes működésének megakadályozására.

Mit nem tett meg a hatóság?

2009. október 1-je óta - néhány kivételtől eltekintve - a szórakozóhelyek üzemeltetéséhez, működéséhez nem szükséges hatósági engedély, a szórakozóhely az üzemeltetésére irányuló szándék bejelentését követően megnyitható. A jegyző tehát előzetesen valóban nem tudta volna megakadályozni vagy feltételhez kötni a West-Balkán működését. Ugyanakkor nyilvánvaló az is, hogy ez aligha lett volna hatékony eszköz a tragédia megelőzésére. A szórakozóhely működésének kereteit a bejelentés határozza meg; így a rendezvényen legfeljebb 300 vendég vehetett volna részt, és 22 órakor be kellett volna fejeződnie. Ha a szórakozóhelyet így működtetik, bizonyosan nem lett volna tömegpánik és emberhalál sem.

Tegyük fel, hogy az üzemeltetőnek engedélyt kellett volna beszereznie a klub működtetéséhez. Nem valószínű, hogy a hatóság a tragédiához vezető okok fennállásának veszélyére hivatkozva megtagadta volna ennek a kiadását, ha a kérelemben legfeljebb 300 vendég egyidejű fogadása szerepel. Márpedig nyilván ez szerepelt volna: hiszen a bejelentés is ezt tartalmazta. Valószínűtlen az is, hogy a szervezők vagy az üzemeltetők ezt a 300 fős limitet nem hágták volna át, hisz a saját bejelentésükben foglaltakkal szemben is áthágták. A szórakozóhely megnyitásához vezető bürokratikus eljárás bonyolultsága tehát nem lett volna alkalmas a tragédia megakadályozására. Az persze lehetséges, hogy más okokból megtagadták volna az engedélyt, de ez legfeljebb a vakszerencsén múlhatott volna.

A bejelentett szórakozóhelyekről a jegyzőnek nyilvántartást kell vezetnie, amelyet - egy kormányrendelet alapján - az önkormányzat honlapján közzé is kell tennie. A terézvárosi önkormányzat honlapján sem a nyilvántartásba vett szórakozóhelyek, sem a jegyző felügyeleti jogkörébe tartozó más szolgáltatási tevékenységet folytató személyek, üzletek - működési feltételeiket is rögzítő - lajstroma nem található. A rendezvényszervező Noise Night Life - ahogy a közleménye is utal rá - nem tudta, hogy a szórakozóhelyet milyen feltételekkel jelentette be a West-Balkán Kft. Így arról sem feltétlenül volt információja, hogy a helyiség - az üzemeltető saját hivatalos bevallása szerint - 300 fő biztonságos befogadására alkalmas. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ne lett volna más lehetősége erről értesülni; megkérdezhette volna a jegyzőt is. Ettől függetlenül a hatóság mulasztott, és ez a mulasztás jelenleg is fennáll.

A jegyző szerepe azonban nem merül ki a bejelentett szórakozóhelyek regisztrációjában. Felügyeleti hatóságként ugyanis köteles az üzlet működését rendszeresen ellenőrizni. Ugyanígy köteles valamennyi, a szórakozóhelyek biztonságos és jogszerű működésének ellenőrzéséért felelős hatóság rendszeresen ellenőrizni a szóban forgó üzletet. A terézvárosi nyilatkozatban foglaltak viszont - akaratlanul is - megkérdőjelezik azt, hogy a jegyző, illetve a társhatóságok ezen kötelezettségüknek eleget tettek volna. A jegyzői nyilatkozat maga árulja el, hogy az értesített társhatóságoknak november óta nem sikerült a szórakozóhelyet teljes körűen ellenőrizniük, pedig ezt 30 napon belül meg kellett volna tenniük. Ez azért is érdekes, mert az önkormányzat által javasolt új engedélyezési eljárás minderre 15 napot adna a szakhatóságoknak. A nyilatkozat szerint az általa hivatkozott ellenőrzést éjjel egy órakor végezték, amikor a szórakozóhely elvileg már három órája nem lehetett volna nyitva. Ez legalábbis azt a látszatot kelti, hogy a hatóság nem átfogóan ellenőrizte a szórakozóhely működésének törvényben, kormány- és önkormányzati rendeletben rögzített feltételeit, csak a csendrendeletben rögzített éjszakai nyitva tartást vizsgálta. Ezt erősítik a rendelet végrehajtásával összefüggő kocsmarazziákról szóló hírek is. Kérdés marad az is, hogy ha a hatóság a rendelet szerinti nyitvatartási időben vizsgálódik, akkor megszerezhette volna-e azt a gyakorlatilag köztudomású információt, hogy a West-Balkánt rendszeresen a bejelentett 300 főnél többszörösen nagyobb tömeg látogatja? És hogy lehet az, hogy a többszöri ellenőrzés során sem merült fel a menekülési útvonalak kérdése?

Tunyaságból elkövetett kötelességszegés

A tavaly októberi koncepcióváltás a hatósági tevékenységet az engedélyezésről az ellenőrzés felé kívánta elmozdítani. Ekkor több száz, nem kis részben a jegyzők hatáskörébe tartozó engedélyezést váltott fel bejelentési kötelezettség, miáltal jelentős kapacitást lehetett volna az engedélyezési tevékenységről a rendszeresebb felügyeleti tevékenységre átcsoportosítani. Ám ez a váltás nem könnyen ment át a gyakorlatba.

A hatóságok ugyanis nem érdekeltek abban, hogy több ellenőrzést végezzenek. Míg az engedélyezési eljárásokból az államnak vagy a hatóságnak automatikusan bevétele származik, addig az ellenőrzésekből csak akkor, ha a hatóság jogszabálysértést állapít meg. Az engedélyezés esetén a hatóság cselekvése az ügyfél által valamilyen módon kikényszeríthető, míg az ellenőrzés elmaradása fel sem tűnik, csak az ilyen szélsőséges esetekben. Végül pedig az engedélyezés során az igazolási kényszer az ügyfél vállán nyugszik, a hatóság egyértelműen hatalmi pozícióban van; az ellenőrzés során viszont szinte mindent a hatóságnak kell bizonyítania.

Önmosdatás

A terézvárosi nyilatkozat szerint a jelenlegi jogszabályok alkalmatlanok a hatékony fellépésre a rendelkezéseket megsértőkkel szemben. Az igazság ezzel szemben az, hogy erre a jelenlegi szabályozás széles lehetőségeket nyújt. Ha a hatóság egy naptári éven belül első alkalommal állapítja meg azt, hogy a szórakozóhely üzemeltetője megsértett egy jogszabályi rendelkezést, köteles határidő kitűzésével felhívni a szabályszegés megszüntetésére. Ha ez nem történik meg, a hatóság bírságolhat; bizonyos esetekben a szórakozóhely éjszakai nyitva tartását, sőt a feltételek biztosításáig koncertek, bulik tartását, bizonyos termékek forgalmazását is megtilthatja. Komolyabb jogsértés esetén a hatóság a szórakozóhelyet ideiglenesen vagy véglegesen, fenyegető veszély esetén akár azonnal, a helyszínen bezárathatja.

Már ha tudomást szerez a jogszabálysértésről vagy a biztonsági kockázatról. Ez azonban ellenőrzés nélkül egyszerűen lehetetlen.

A tragédiák mindig kétélűek: ráirányítják a figyelmet egy létező problémára, de elhamarkodott, túlzott és a valódi okokat nem orvosló reakciókat is eredményezhetnek.

Most várhatóan - és elvárhatóan - nagy nyilvánosság mellett megbüntetnek bárkit, aki megbüntethető; lehetőleg mind az üzemeltetőt, mind a rendezvényszervezőt. Egy ideig látványos razziákat tartanak a szórakozóhelyeken, s közben a rend nevében felülvizsgálják a jogszabályokat, és visszaállítják az engedélyezési kötelezettséget mind a szórakozóhelyek, mind a sarki fűszeres meg a fáját kivágni kívánó kerttulajdonos esetében. Kiváló kommunikációs eredménnyel: a társadalom megnyugszik, hiszen megbüntetik a bűnösöket, és megváltoztatják a rossz szabályozást. Rend lesz, és "ilyen többé nem fordulhat elő".

Bár magától értetődő lenne, a hatóságok tényleges ellenőrzési gyakorlatát viszont a kutya sem fogja firtatni; a hatóságok pedig továbbra sem folytatnak majd következetes és a nyilvánosság által átlátható ellenőrzési gyakorlatot. Fennmarad a hatósági felelőtlenség, és a vállalkozások adminisztratív terhei visszaemelkednek a 2008-as szintre. Minden megváltozik, csak az nem, aminek meg kéne. A rendszeres és fenntartható ellenőrzési rendszer hiányában pedig a szombati tragédia ezután is, bármikor megtörténhet.

A szerző jogász, az alaszolgaja.blog.hu szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.