Ebek harmincadján

  • 2004. március 25.

Publicisztika

Megint bajban van ez a "nagy múltú egyesület". Az egy ideje soros "megmentő", ahelyett, hogy kicsengetne 300 millió forintot, kormol össze-vissza, mint egy sarokba szorított notórius kölcsönkérő. Kovács Ádám, aki már vagy húsz esztendeje feltalálta a rák halálbiztos ellenszerét, ilyeneket szól: de mindegy, milyeneket, a lényegük az, hogy majd holnap, majd holnap. (Még az is elhangzott, hogy valamelyik holnap készpénzben fizet 300-at.) Ez az aktuális probléma, és az is lehet, hogy valóban életbevágó az ügy, de e szomorú és szégyenteljes történet egészét tekintve mellékszál, egy jó ideje várható következmény csupán, ami biztosan elmúlik, s aztán is lesz valahogy.

n Mi lesz veled, Fradi?

Megint bajban van ez a "nagy múltú egyesület". Az egy ideje soros "megmentő", ahelyett, hogy kicsengetne 300 millió forintot, kormol össze-vissza, mint egy sarokba szorított notórius kölcsönkérő. Kovács Ádám, aki már vagy húsz esztendeje feltalálta a rák halálbiztos ellenszerét, ilyeneket szól: de mindegy, milyeneket, a lényegük az, hogy majd holnap, majd holnap. (Még az is elhangzott, hogy valamelyik holnap készpénzben fizet 300-at.) Ez az aktuális probléma, és az is lehet, hogy valóban életbevágó az ügy, de e szomorú és szégyenteljes történet egészét tekintve mellékszál, egy jó ideje várható következmény csupán, ami biztosan elmúlik, s aztán is lesz valahogy.

Mert lesz. A "van-e még hova süllyedni" kérdéskörben ez az ország sok csodát látott már. De akárhogy lesz, nem lesz sehogysem. Már most sincs. Buta, vadromantikus kérdés ez a "mi lesz veled, Fradi?".

Mert pont a Fradi az, ami már nincs. Az nincsen, amit a Fradi, mint szó, száz éven keresztül jelentett, itthon is, a világban is. Tíz-egynéhány évébe tellett a demokratikus Magyarországnak, hogy teljesen tönkretegye. Van egy futballcsapat, zöld-fehérek, úgy hívják, mint a Fradit, olyan, mint a többi magyar focicsapat, van egy futballpálya, pont ott az Üllői úton, ahol a Fradipálya, hétvégéken meccseket tartanak benne, egykori önmagukra megszólalásig hasonlító nézők előtt. Ám mindez csupán délibáb, kérlelhetetlen öncsalás.

Fradi már egy ideje nincs. El is felejtettük, mit jelentett valamikor.

A kérdés így hangoznék helyesen: Fradi, mi lett veled? A választól a gyomrunk fordul föl. Torgyán, Dicobe, Jean-Claude Bras, Bognár László. "Én nem értek a focihoz!" - az lett vele. Most úgy tűnik, már az "árjásítás" - az ész áll meg, meddig lehetett elmenni ebben a mocsokban - sem segített rajta. Amit a régi újpesti rigmus - Albert, Géczi, Karába, elmennek a picsába - kívánt, ím bekövetkezett. A mai Magyarország lakói számára a Fradi meghalt.

Tán unokáink még látni fogják. Bár jobb lenne, ha ők sem. Hisz mit fognak akkor gondolni rólunk?

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.