Éjjel-nappal sötét ügyek

  • 1996. október 4.

Publicisztika

Horn Gyula hétfőn napirend előtt szót kért a Parlamentben, és három perc ötven másodpercig tartó felszólalásában ígéretet tett az éppen soros korrupciógyanús ügy kormányzati kivizsgálására. Elhangzott valami még a közös felelősségről is, s beszéde végén a miniszterelnök megköszönte az ellenzéknek azt, hogy vigyázó szemét a gondokon tartja. Horn Gyula tehát bókolt az ellenzéknek. Vagyis nagy baj van.
Horn Gyula hétfőn napirend előtt szót kért a Parlamentben, és három perc ötven másodpercig tartó felszólalásában ígéretet tett az éppen soros korrupciógyanús ügy kormányzati kivizsgálására. Elhangzott valami még a közös felelősségről is, s beszéde végén a miniszterelnök megköszönte az ellenzéknek azt, hogy vigyázó szemét a gondokon tartja. Horn Gyula tehát bókolt az ellenzéknek. Vagyis nagy baj van.

Arról a botrányról van szó, amelyik dr. Tocsik Márta úgynevezett sikerdíja nyomán robbant ki. Az ÁPV Rt. külső szakértőként azzal bízta meg nevezett hölgyet ez év elején, hogy alkudjon meg az önkormányzatokkal: érjék be kevesebbel, mint amennyi a belterületi földjeiken lévő állami vállalatok átalakulása után nekik akár részvényben, akár kápében a törvény szerint járna. (Lásd: Egy hét, 8. oldal.)

E történet majd´ minden egyes mozzanata vét a Magyar Köztársaság érvényben lévő jogrendje ellen: az ugyan legfeljebb csak érthetetlen, hogy miért külsősnek adták ki a munkát, az azonban törvényellenes, hogy dr. Tocsik pályáztatás nélkül kapta a megbízást. (Suchman miniszter ennek az ellenkezőjét állítja, ergo nyilvánvaló, hogy semmiféle pályáztatás nem volt.) Tocsik Mártát először ügyvédnek titulálták az arra illetékesek, aztán hamarosan kiderült, nem tagja egyik ügyvédi kamarának sem, a hétfői vitában pedig Deutsch képviselő (Fidesz) mellékesen megjegyezte: dr. Tocsik ellen okirat-hamisítás miatt eljárás folyt. (Az 1990-es amnesztiarendelet miatt eredménye ennek nem lett. A rend kedvéért: dr. Tocsik bűnösségét tehát nem bizonyították). Több mint gyanúsak a pénzmozgások: a XVI. kerületi önkormányzat csak egy bizonyos Vektor Bróker Rt.-n (VB) keresztül juthatott hozzá kialkudott vagyonához, miután az rt levonta a közvetítő Vektor Rt. (V) részesedését. A V és a VB két külön cég, igaz, ugyanazon címre vannak bejelentve, és a két cég vezetője édestestvérek. Másképpen fogalmazva: az ÁPV Rt. jelentékeny állami vagyonrészt juttatott magánkézbe. Egyes politikusok családtagjainak ezen cégekben való közvetett érdekeltségéről már hallani ezt-azt: mindenesetre sokatmondó, hogy ilyesfajta feltételezés azonnal felmerülhet.

Az ÁPV Rt. egyébként a Legfelsőbb Bíróság precedensértékű ítéletét elsumákolva kényszerítette alkudozásra az önkormányzatokat, mondván, egyezzünk meg, ha kapni akartok valamit. (1995 novemberében az LB 2,35 milliárd forintnyi részvényt ítélt meg a dunaújvárosi önkormányzatnak.) A hatalommal való visszaélés klasszikus esete ez. De törvénysértést követtek el az önkormányzatok is, mivel a (bármennyire indokolt) vagyonszerzés lázában égve figyelmen kívül hagyták a közbeszerzési eljárás szabályait. És törvénysértő volt az Antall-Boross-kormány, főként annak két érintett tagja, Szabó Tamás főprivatizátor és Csepi Lajos akkori ÁVÜ-tótumfaktum, akik nem hajtották végre az 1989. évi XIII. törvényt, megalapozva ezzel a mai zavaros helyzetet.

Suchman & Co. szerint ők egy rakás pénzt megtakarítottak az államnak. Az önkormányzatok azt mondják, hogy legalább hozzájuthatnak javaik egy részéhez, amik nélkül hamarosan becsődölnének. A mai kormány a tegnapi mulasztásáról beszél, s hogy nincs pénz, ezért a kényszermegoldás. A tegnapi kormány meg arról, hogy a mai nem ad pénzt az önkormányzatoknak, világos tehát, központosít, hozza vissza a tanácsrendszert és így tovább.

Mindenki a pénzre hivatkozik. S alig valaki a Köztársaság törvényeire.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.