A TAB-ot – a korábbi alkotmányügyi bizottság jogkörét kibővítve – arra találták ki, hogy egy-egy törvényjavaslat bizottságokban zajlott részletes vitája után összegezze, és szükség esetén hangolja össze, egészítse ki a beérkezett módosító indítványokat. Az így összeálló összegző módosító indítvány az, amiről a plenáris ülésen a zárószavazás előtt döntenek, és utána már csak a zárószavazás marad.
A szabotőrnek nincs neve
Csakhogy már évek óta az történik, hogy a TAB teljesen átírja, korábban soha nem tárgyalt részekkel bővíti ki a törvényjavaslatokat. Ezeknek az irományoknak a fejléce így szól: „A bizottság kormánypárti tagjainak javaslata – Javaslat módosítási szándék megfogalmazásához a Törvényalkotási Bizottság számára…” (Az ellenzék is adhatna be ilyet, de ez ritkán fordul elő, ami akkor is hiba, ha a leszavazás biztosra vehető. Hiszen a demonstratív hatás is lehet fontos.) Aláírás soha nincs, tehát nem derül ki, hogy a 42 tagú testület 28 kormánypárti tagja közül éppen ki az elkövető. Többnyire egyébként olyan terjedelmű és bonyolultságú anyagokról van szó, hogy szinte kizárható néhány képviselő egyéni szerzősége. De hogy ki írja ezeket, arra korábbi, 19 évi parlamenti tudósítói tapasztalatom ellenére nem tudok rájönni. Az eredeti előterjesztő minisztérium veszi észre, hogy fontos dolgok kimaradtak vagy pontatlanul kerültek be? Igen ám, de gyakran nem is az előterjesztő szakterületét érintik ezek a javaslatok. Ennek ellenére ezekről, illetve ezek támogatásáról is az eredetileg illetékes szaktárca államtitkára nyilatkozik, nyilván a többi minisztériummal egyeztetve. Az pedig végképp érthetetlen – hacsak nem kifejezetten szívatás a cél –, hogy ezeket miért mindig az ülést megelőző nap estéjén, sőt éjszaka küldik ki. Még elolvasni és megérteni is teljes képtelenség ilyen rövid idő alatt mindent, hiszen gyakran több száz oldalas, kacifántos szövegekről van szó, amelyeket aligha az előző napon találtak ki.
A legutóbbi esetek
December 3-án tárgyalt a TAB a T/13054 számú, „A vállalkozói adminisztratív terhek csökkentésére irányuló egyes törvények módosításáról” szóló törvényjavaslatról. Ez önmagában is egy teljesen abszurd saláta volt, 55 oldalon 59 paragrafusban 34, egymással többnyire össze nem függő jogszabály módosítását tartalmazta. Ehhez az illetékes gazdasági bizottság 21 oldalon 41 pontból álló módosító csomagot adott be, köztük olyasmit, aminek semmi köze a gazdasághoz – tehát nem tudni, hogyan került a gazdasági bizottság asztalára –, például az állami gondozásból kikerülő fiatalok álláshoz és jogosítványhoz juttatásáról.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


