Elvisz a nemtő

Publicisztika

A morfondírozás, hogy vajon Bajnai Gordont megválasztja-e, nem-e, Gyurcsány Ferencet visszafogadja-e, nem-e, és ha igen, milyen posztra, az idő e pontján (kedd délután) teljességgel céltalannak tűnik. Vagy igen, vagy nem. Megválaszolhatatlan az a kérdés is, hogy Bajnai vajon rábírja-e villámmal a parlamenti többséget arra, amire az hetek, hónapok, évek óta nem hajlandó. Vagy igen, mert a félelem nagy úr, vagy nem, mert már maga az elképzelés is abszurd.

A morfondírozás, hogy vajon Bajnai Gordont megválasztja-e, nem-e, Gyurcsány Ferencet visszafogadja-e, nem-e, és ha igen, milyen posztra, az idő e pontján (kedd délután) teljességgel céltalannak tűnik. Vagy igen, vagy nem. Megválaszolhatatlan az a kérdés is, hogy Bajnai vajon rábírja-e villámmal a parlamenti többséget arra, amire az hetek, hónapok, évek óta nem hajlandó. Vagy igen, mert a félelem nagy úr, vagy nem, mert már maga az elképzelés is abszurd.

Ezért most nem is ezeken fogunk töprengeni. Kínálkozik még, hogy bohócfesztiválnak minősítsük a múlt héten történteket, ám az ugyancsak magas labda lenne, persze, mi más is volt. Az, hogy egyáltalán szóba kerülhettek a köztársaság kormányfőjeként bizonyos, a nagyközönség számára tök ismeretlen (bár bizonyára jóravaló) ügyvezető igazgatók, hát, rossz ízlésre vall. De a tét, sajnos, ennél nagyobb. A demokrácia nem ízlés dolga, hisz abból annyiféle van; hanem elsősorban a törvényeké. Az elmúlt tíz napban súlyos vádakat hallottunk e tárgyban is. A miniszterelnök és a kormánypárt, illetve az SZDSZ eljárása nem alkotmányos, és az új kormány "illegitim" lesz - mondják tudósok, és mondja persze az ellenzék.

Vajon igazak-e ezek a megállapítások?

A konstruktív bizalmatlansági indítványt, azt a közjogi eszközt, amellyel az MSZP és az SZDSZ kezelni kívánja a kormányfő távozásával beálló helyzetet, 1990 júniusában, az Antall-Tölgyessy-paktummal foglaltuk az Alkotmányba. Az MDF és az SZDSZ, a két legnagyobb parlamenti párt között született megállapodás célja a zökkenőmentes, stabil többségi kormányzás lehetőségének megteremtése volt. Ez az alkotmánymódosítás szüntette meg a miniszterek parlamenti visszahívhatóságát, vágta le a kétharmados törvények számát (eredetileg még a költségvetés is ilyen lett volna), és vezette be - német mintára - a konstruktív bizalmatlanságot. Ahogy Adenauer kancellár államépítő elánját 1949-ben az 1918 és 1933 közti német kormányválságok rémképe táplálta, úgy akarták a 90-es magyar alkotmányszerzők is a kormány megerősítésével kivédeni a gazdasági, szociális, társadalmi feszültségek következményeit. A fenyegető káoszt. Ezért kétharmados többségük birtokában kikötötték azt (is): kormányfőt csak úgy lehet buktatni, ha minden átmeneti időszak nélkül, azonnal hivatalba lép az utódja. A nehéz napokban is legyen teljes felhatalmazással bíró, legitim kormánya az országnak. Ilyenkor - az idő előtti kormányváltáskor - nem az új miniszterelnök programja a fontos, hanem a hosszú és potenciálisan erőszakos válság, a hatalmi vákuum elkerülése. Az Alkotmány a bizalmatlansági indítványt ezért nem az új miniszterelnök-jelölthöz és a programjához, hanem "csak" az új miniszterelnök-jelölthöz köti. Az az érv tehát, hogy alkotmányellenes lenne a programmal nem bíró miniszterelnök megválasztása, nem helytálló.

Gyurcsány Ferenc elvben megtehette volna azt is, hogy nem a konstruktív bizalmatlansági indítványt javasolja az MSZP-nek, hanem egyszerűen benyújtja a lemondását az államfőnek. Ez azonban, még ha talán "demokratikusabb" megoldásnak is tűnik, mit sem változtatott volna a helyzeten. E procedúra mikéntjét 2006-ban, a Medgyessy Péter lemondását követő közjogi zűrzavarban rendezték. Ilyenkor az államelnök jelöl miniszterelnököt - de sokra nem megy vele. Hisz jelöltjét ugyanúgy kell megválasztania a parlamentnek, mint az általános választások után: a többség szavazatával. Az államfő a lemondás után bárkit jelölhet új miniszterelnöknek, ám valóságosan nemigen bökhet rá másra, mint a kormányzásra esélyes többség által súgott névre. Ha nem így tesz, és egy olyan illetőt nevez meg, akit az elszánt és stabil parlamenti többség elutasít, akkor ez a többség a következőképpen cselekszik. Megválasztja a nemkívánatos államfői jelöltet, majd pár napra rá konstruktív bizalmatlansági indítványt tesz ellene, megnevezvén önlieblingjét. Való igaz, az Alkotmány szerint a sikertelen miniszterelnök-jelölést követő 40. napon a köztársasági elnök feloszlathatja az Országgyűlést. De ha a parlament többsége el óhajtja kerülni ezt (és az előre hozott választásokat), hát elkerüli. Ez az ügyintézési rend légmentesen illeszkedik az Alkotmány miniszterelnök-központú, a parlamenti többségre építő logikájához.

Amennyiben tehát a legitimitás alatt a törvényeknek való megfelelést és a törvények által előírt procedúrák betartását értjük, az "illegitim" jelző (meg persze az a szitoközön, ami ezt a vádat cifrázva és cizellálva zúdul majd az új kormányfőre) megalapozatlan és hazug. Ha Navracsics Tibor azt akarta volna mondani, hogy a leendő Bajnai-kormány a közvélemény-kutatások szerint nem bírja a többség támogatását, akkor mondja azt, ebben bizonyára igaza lesz. Vagy azt, hogy népnyúzó. De "illegitimnek" nem mondhatja, mert azzal az Alkotmányt veszi semmibe.

Távolról sem áll szándékunkban ugyanakkor megsimogatni a válság aktív főszereplőinek buksiját azért, amiért ezt a csúnya munkahelyi konfliktusukat az alkotmányos szabályok betartásával verik le egymáson. Hiszen az Alkotmány nem csak jogokat, de kötelességeket is ró rájuk, amelyeknek képtelenek megfelelni. Az alaptörvény logikája olyan szereplőket kíván e darabhoz, akik a kormányzáshoz kellő többséget tudnak biztosítani. Felnőtt embereket, akik képesek a szervezett, egységes cselekvésre. Amit most látunk, az ennek a paródiája. Vagy még rosszabb. A két frakció sem saját magával, sem egymással nem ért egyet úgyszólván semmiben. Az új miniszterelnök-jelölt épp ezért akar "szerződést kötni" - e frakciók tagjaival. Egyenként. (Volt már ilyenre példa: Orbán Viktor 2001-ben, a koalíciós partner felszámolása után a függetlenné vált kisgazda képviselőkkel "személyes megállapodást" kötött parlamenti többségének biztosítására.) Csakhogy ezek a "szerződések" sem közjogilag, sem magánjogilag nem kikényszeríthetők - s ezért legfeljebb propagandaértékük van. Arra viszont e megoldás alkalmas lehet, hogy az ellenzék a szabad mandátum elvének megsértésére hivatkozva ismét alkotmányellenességet és illegitimitást kiáltson.

Az egyik fél tehát a kettőből azt sugallja, hogy az ország amolyan Alkotmányon kívül állapotban van - amely hazugság nem csak a politikai ellenfelének besározására alkalmas, de az Alkotmányt is rossz hírbe keveri. Emellett ez a fél nem is csinál túl nagy titkot abból, hogy ha lehetősége lesz rá (azaz megszerzi az ehhez szükséges kétharmados többséget), ír egy másik, szebb Alkotmányt, és a magyar közjogi berendezkedést a parlamentáris felől az elnöki, elnökies, elnökiesebb rendszer felé moccantja el.

A másik fél, miközben épp ettől óvná a hazát (meggyőződésünk szerint indokoltan), s a parlamentáris demokrácia nemtőjének szerepét tanulja a választási kampányra, épp a napokban bizonyítja azt, hogy képtelen ezt a rendszert megvédeni - nemhogy a Fidesztől, de saját magától. Lejáratni annál inkább.

A nép meg azt látja, hogy ez az Alkotmány, a parlamentáris demokrácia alaptörvénye igazából senkinek és semmire nem jó.

Akkor biztos rossz is, nem?

A gazdasági válság vagy belöki Magyarországot a fekete lukba, vagy nem. Hogy mi pusztítással járna a csőd, lassan mindnyájan kezdjük megérteni, előre és belátni. Annak a szerény vagyonkának a pusztulásával, amit a rendszerváltás óta gyűjtögettünk - egyénenként és nemzetként. Ez borzalmas lenne - de túl lehet élni. Ki lehet mászni belőle ügyesen, láttunk rá nem egy példát, még a 90-es években is. A csőd után is van élet, még ha keserves is.

Ha viszont időközben felszámolódik az 1990-ben megalkotott demokratikus rend, akkor a csőd után is csak a csőd következhet.

Másik ugyanis nem lesz helyette.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

Mindent vissza!

A kormányzat immár a bankszektorra is alkalmazná az „árrésstopot”, a sajátjait sem kímélve. Árcsökkentésre kötelezné a részben szintén NER-közelbe került nagy telekommunikációs szolgáltatókat is. Nincs mese, mindent Orbán győzeleméért.