Erõsségük a semmit gondolás

  • 2004. december 9.

Publicisztika

Kijevet felfedezték maguknak a lengyel turisták - az elmúlt két-három hétben az ukrán fõvárosban megfordult egy hivatalban lévõ meg egy volt elnök (Kwasniewski, Walesa), egy volt kormányfõ (Jerzy Buzek), néhány parlamenti delegáció és még sokan mások, épp hogy a négy páncélos és a kutya nem tûnt még fel a Hrescsatyikon. És nem okvetlen múmiát nézni mentek a Lavra székesegyházba. Walesa Juscsenkóval az oldalán fellépett a Függetlenség téren, a pár száz ezer alkalmi sátorozó elõtt; Kwasniewski - Javier Solana, az unió külügyi referense és Borisz Grizlov orosz parlamenti elnök társaságában - közvetítõként részt vett azon a tárgyaláson, amelyen a két ellenérdekelt fél elõször próbált meg egyezségre jutni a választás megismétlésérõl.

A lengyel részvétel az ukrán válság megoldásában - egészen pontosan az az aktív támogatás, amit a lengyel politika Juscsenkónak nyújt - több szempontból is nagy jelentõségû. A lengyel-ukrán közös múlt körülbelül annyira zaklatott, szövevényes és árnyakkal teli, mint bármelyik két szomszéd népé Kelet-Európában, a szerbé és a horváté, a románé és a magyaré, you name it. Kettejük közül mindig a lengyel volt az erõsebb; övék volt az állam, amely a XVI. századtól 1945-ig - részben vagy egészben, mikor mennyire - magában foglalta Ukrajnát is, õk voltak a földesurak, arisztokraták, gazdatisztek, adminisztrátorok, rendõrök, katonák -az ukránok meg a leginkább állati sorban tengõdõ jobbágyok, akik a brutális elnyomásra nem kevésbé brutális felkelésekkel válaszoltak. (Az utolsó lengyel-ukrán háború a második világégés alatt zajlott.) De a legerõsebbek rendre az oroszok lettek: Lengyelország és Oroszország szerény számítások szerint is háromszor osztotta fel Ukrajnát, és mindig valami borzalmas, szuperkegyetlen háború végén.

Az elmúlt hetekben viszont lengyel zászlók lengtek Juscsenko táborában, s a választás megismétlését követelõ tömeg azt skandálta: köszönjük, Lengyelország, köszönjük, Olek, köszönjük, Lech! Mindez nem elõzmények nélkül való. A történelmi megbékélés erõs szándéka volt az 1990-ben szabaddá vált Lengyelországnak, bármilyen kormány is vezette épp az országot. Ukrán és lengyel történészek közösen igyekeznek feldolgozni a múlt legsötétebb fehér foltjait; az ukrán-lengyel barátsági szerzõdést már 1992-ben, teljes konszenzussal fogadták el; a kölcsönös gesztusoknak se szeri, se száma; Kwasniewski mind-végig különleges kapcsolatokat ápolt Kucsma ukrán elnökkel. A lengyel szerepvállalást a válság megoldásában s az ukránok reakcióit e folyamat szimbolikus megerõsítésének láthatjuk.

Mindez még akkor is örvendetes, ha Varsó természetesen nem minden önérdek nélkül cselekszik. Lengyelország az unió keleti kapujának a szerepét szánja saját magának, nyilvánvaló gazdasági és politikai elõnyök reményében. Ami nem okvetlenül tetszik például Németországnak vagy Franciaországnak, hisz õk - és fõként a magát Putyin elnök feltétlen hívének és barátjának tudó Schröder kancellár - inkább Oroszországot szelídítenék és nyugtatnák és kényeztetnék; és üzletelnének vele. (A lengyel politika egyik dédelgetett rémálma, hogy Németország és Oroszország a feje fölött megállapodik valami nagyobb disznóságban, õk meg elesnek: elõbb bizonyos komolyabb összegektõl, aztán meg a harcmezõn.) A lengyelek tehát Kijevben - egy kicsit legalább -a saját játékukat is játsszák: ha Ukrajna uniós tagságát senki nem is gondolja komolyan, abból nem lehet baj, ha Putyin elnök képe kap egy újabb ördögi árnyalatot.

Ez persze inkább csak rosszmájúság a részünkrõl; sõt, irigység. A lengyel politika ugyanis nagy vehemenciával és hatékonysággal állt a jó oldalra. Ha végül relatíve békésen rendezõdik az ukrán válság - amire minden esély megvan -, abban az õ kezük is benne lesz; és csodák csodájára az Európai Unióé is. Hisz Brüsszel a legelsõ pillanattól és tõle merõben szokatlan hevességgel tette nyilvánvalóvá: nem fogja elismerni a csalással hatalomra jutó Janukovicsot. Mindehhez képest kellene mérlegre tennünk azt, amit a magyar külügyi kormányzat mondott, gondolt, végzett e téren - ám sajnos ez nem áll módunkban. A magyar kormány ugyanis Ukrajna ügyében e tevékenységek egyikét sem gyakorolta. Az új külügyminiszterbõl beiktatása óta körülbelül annyi látható, amennyit Gyurcsány Ferenc a különféle külföldi látogatásain készült fotókon nem takar el belõle; a külügyi apparátusból érkezõ vékonyka hangok meg legfeljebb azt csipogják, hogy beh' jó lenne, ha minden jó lenne, és hej, de meg kéne egyezni. Mintha a Marson csaltak volna ordenáré módon; s mintha nem egy szomszédos ország sodródott volna a politikai erõszak és a széthullás szélére. Mintha még mindig az lenne a legfõbb irányelv: nem avatkozunk a Szovjetunió belügyeibe. Mintha üres agyú és beszari apparatcsikoknak kéne Magyarország szerepérõl dönteniük az Európai Unióban.

Márpedig az nagy szégyen lenne - miránk nézve is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.