Értők

Publicisztika

"De ha nem is mondott semmit a miniszterelnök - a régi paradigma szerint, az azt jelentené, mintha semmit sem mondott volna?" - A Századvég Alapítvány legújabb elemzésének harmadik mondata ez, de már itt leizzadtunk. Főleg, hogy ekkor már másodszor kerül elő a "régi paradigma" (sőt: "paradigmák"!), aminek, mint kisvártatva kiderül, mindannyian foglyai azok (mi is), akik Orbán Viktor évértékelőjéből és parlamenti beszédéből a "konkétumokat" hiányolták. Annyit azért megjegyeznénk, hogy "konkrétumok" alatt mindenki a reformintézkedések többször megígért, ám mindannyiszor elhalasztott bejelentését értette. Hiszen Orbán egyre laposabb megszólalásaiból kiderült, hogy halvány elképzelése sincs arról, merre tovább a mások pénzének hatalmi kényszerrel kieszközölt elvétele után. Vagy ha van, akkor azzal kellene indítania, hogy 2002 utáni politikáját - ha nagyon engedékenyek vagyunk, akkor a 2008-as "szociális népszavazás" kampányával kezdett politikáját - megtagadja. Beleértve legújabb büszkeségét, az adótörvény módosítását is, ami kártékonyságában az MSZP legendás 2006-os áfacsökkentési akciójával vetekszik.

"De ha nem is mondott semmit a miniszterelnök - a régi paradigma szerint, az azt jelentené, mintha semmit sem mondott volna?" - A Századvég Alapítvány legújabb elemzésének harmadik mondata ez, de már itt leizzadtunk. Főleg, hogy ekkor már másodszor kerül elő a "régi paradigma" (sőt: "paradigmák"!), aminek, mint kisvártatva kiderül, mindannyian foglyai azok (mi is), akik Orbán Viktor évértékelőjéből és parlamenti beszédéből a "konkétumokat" hiányolták. Annyit azért megjegyeznénk, hogy "konkrétumok" alatt mindenki a reformintézkedések többször megígért, ám mindannyiszor elhalasztott bejelentését értette. Hiszen Orbán egyre laposabb megszólalásaiból kiderült, hogy halvány elképzelése sincs arról, merre tovább a mások pénzének hatalmi kényszerrel kieszközölt elvétele után. Vagy ha van, akkor azzal kellene indítania, hogy 2002 utáni politikáját - ha nagyon engedékenyek vagyunk, akkor a 2008-as "szociális népszavazás" kampányával kezdett politikáját - megtagadja. Beleértve legújabb büszkeségét, az adótörvény módosítását is, ami kártékonyságában az MSZP legendás 2006-os áfacsökkentési akciójával vetekszik.

Orbán, aki, mint azt tőle magától tudjuk, sohasem hazudott (legföljebb olykor "kommunikációs túlzásokba" esett) ezzel alighanem tisztában van, ezért a Nagy Bejelentés folyamatos halogatása. És ez az oka annak is, hogy a kormányzati agitprop, valamint a társutas "elemzők", "politológusok" oly látványos igyekezettel akarják "megérteni" és megértetni a semmitmondását; pedig az "új paradigmáról" szóló halandzsával csak azt próbálják minél szebben kifejezni, hogy Orbán évekig hülyére vette az ő népét.

Hisz miről beszél a miniszterelnök a Századvég kutatói szerint? "Arról, hogy a dolgok nem mehetnek úgy tovább, ahogy eddig voltak. Minden és mindenki változik a világban." Nahát, gondolták volna? "Álláspontunk szerint Orbán mindkét beszéde arról a felismerésről szól, hogy ha a régi politika az, ami válságba került, akkor új politikára van szükség." És így tovább, egészen addig, hogy Orbán "új politikai nyelven" előadott beszédei hét fő pontba sűrítik Magyarország tennivalóit. E hét (7) - figyelem: mágikus szám! - fő állítás az "új paradigma" számára véletlenül sem üres frázispufogtatás, hanem az új valóság egészen eredeti szemlélete. Meg kell újulni. A versenyben nem szabad lemaradni. A munka becsületét vissza kell állítani. Aki tud, annak dolgoznia kell etc. A kutatók kutatási eredményei, mit ad isten, tökéletesen rímelnek az unalomig ismert miniszterelnöki lózungokra. (Ad notam: "Elvtársak, a nyár az aratás ideje" - fordult Sztálin a parasztokhoz, akik hálatelt szívvel fogadták a bölcs tanácsot, hiszen e nélkül minden bizonnyal decemberben arattak volna.)

Más a lojalitás és más a szervilizmus - utóbbi az önálló gondolkodásról, a szabad véleménynyilvánításról, a kritikus attitűdről való lemondással, a Vezető iránti megingathatatlan csodálattal jár. A Századvég "elemzése" - éppen a nevetséges túllihegés miatt - egyszersmind karikatúrája is e magatartásnak.

Ráadásul tökéletesen fölösleges is e megértési munkaverseny. Van valaki, akinél jobban senki nem értheti Orbánt: Gyurcsány Ferenc, aki friss blogbejegyzésében elmélkedik azon vezetők sanyarú sorsán, akik "az igazság nem teljes kibontásával" épített álomvilágot idővel kénytelenek lecserélni a valóságra. Szegény, szegény Századvég.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.