Fair play

  • 2003. május 22.

Publicisztika

A legújabb bundabotrány úgy kezdődött, mint az összes többi: H. István rutinos balszélső (Kispest-Honvéd) felhívja P. Tibor ifjú reménységet (Videoton) és (A verzió) V. Zoltán kapus telefonszámát kéri, vagy (B verzió) P. Tibor egészsége és hogyléte iránt érdeklődik vagy (C verzió) jelentős összeggel megjátszaná kettejük másnapi meccsét (Videoton-Kispest), a tippelés során a vendéggyőzelemre helyezve a hangsúlyt. Csak egy apró, a tárgyhoz semmiképpen sem tartozó adalék: P. Tibort néhány hete, egy derűs vasárnap délután a helyi pláza lépcsőjén ücsörögve találta volt a sportrajongó publikum, kezében egy körtepálinkás üveggel, arcán pedig a delíriummal elegy szerelmi bánat tüneteivel. E tényen persze nyugodtan túl is léphetünk: az igazi sportember a pályán (illetve a vizsgálóbizottság előtt) úgyis bebizonyítja: nincs jelentősége annak, hogy előző nap még egy építkezési állványon ébredt, ahonnan csak segítséggel bírt lemászni, mint egykoron K. Ernő, a válogatott pécsi kedvenc, mert ez az ország olyan, hogy az idő s a történelem minden nap újrakezdődik, s az állandó másnapot estére úgy is eltompítja a ráivás.

n A legújabb bundabotrány úgy kezdődött, mint az összes többi: H. István rutinos balszélső (Kispest-Honvéd) felhívja P. Tibor ifjú reménységet (Videoton) és (A verzió) V. Zoltán kapus telefonszámát kéri, vagy (B verzió) P. Tibor egészsége és hogyléte iránt érdeklődik vagy (C verzió) jelentős összeggel megjátszaná kettejük másnapi meccsét (Videoton-Kispest), a tippelés során a vendéggyőzelemre helyezve a hangsúlyt. Csak egy apró, a tárgyhoz semmiképpen sem tartozó adalék: P. Tibort néhány hete, egy derűs vasárnap délután a helyi pláza lépcsőjén ücsörögve találta volt a sportrajongó publikum, kezében egy körtepálinkás üveggel, arcán pedig a delíriummal elegy szerelmi bánat tüneteivel. E tényen persze nyugodtan túl is léphetünk: az igazi sportember a pályán (illetve a vizsgálóbizottság előtt) úgyis bebizonyítja: nincs jelentősége annak, hogy előző nap még egy építkezési állványon ébredt, ahonnan csak segítséggel bírt lemászni, mint egykoron K. Ernő, a válogatott pécsi kedvenc, mert ez az ország olyan, hogy az idő s a történelem minden nap újrakezdődik, s az állandó másnapot estére úgy is eltompítja a ráivás.

Az érintettek, mint azt tudjuk, azóta már a rendőrségen és a labdarúgóliga vezetői előtt is vallomást tettek: az előadott ténytöredékek természetesen nem alkalmasak a világ hézagmentes leírására (azaz köszönő viszonyban sincsenek egymással), de sebaj, H. Istvánt azóta a Liga felfüggesztette, csapata, a Kispest-Honvéd továbbra is kiesésre áll. S hogy szavunkat ne felejtsük, az adott meccs persze kettes lett, de ennek már nincs oly nagy jelentősége, a sportszerű Videoton ugyanis később a a másik kiesőjelölttől, a Békéscsabától is kikapott.

Hopp, észre sem vettük, s szépen át is keveredtünk a magyar foci hatalmas kiterjedésű twilight zone-jába, ahol már csak megalapozatlan híresztelések és aljas rágalmak reflektálnak a valóságra: efféle, soha meg nem erősíthető információk szólnak magyar klubok futballistái és egyes szlovák fogadóirodák közötti szoros, sztochasztikus kapcsolatról: nevezett szomszéd területén ti. kötés nélkül, egy az egyben fogadhat az ember saját csapata ellen, mint tette azt számos, a mostani bundaügyben is érintett játékos, már ha hihetünk az alantas híreszteléseknek. (A rend kedvéért e helyütt emlékezzünk meg a szlovák tippmx-irodák bámulatos reakcióidejéről: hétfőtől nem lehet fogadni a magyar NB I alsóházi derbijeire.) A mostani helyzet a maga sajátos, perverz módján beteljesíteni látszik a magyar futball jobbításán fáradozó szakemberek régi álmát: a kis magyar foci látványos, komplex szórakoztatóipari üzemággá fejlődik, ahol kart karba öltve működik sport és sportfogadás, a bajnokság pedig csendben átalakul gigantikus Gazdálkodj okosan! játékká, amely komplex és igényes szórakozást nyújt a mérkőzéseket frekventáltan látogató alkoholista garázdáknak és pszichopata fajgyűlölőknek. A labda, tudjuk, gömbölyű, és ha belerúgnak, legalább odébbgurul - e tulajdonsága előnyösen különbözteti meg féleszű honfitársainktól, akik még ennyire sem képesek.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.