Felmegy Elemér pumpája

Publicisztika

I. István (II. Béla, V. László, XIII. Elemér, VI. Lenin, VIII. Kerület stb.) királyról alkalmi, politikai célú beszédeket előállítani egyszerre embert próbáló és lélekemelő feladat, úgy szakmai-művészi szempontból, mint a célhatékonyság követelményeit figyelembe véve.

I. István (II. Béla, V. László, XIII. Elemér, VI. Lenin, VIII. Kerület stb.) királyról alkalmi, politikai célú beszédeket előállítani egyszerre embert próbáló és lélekemelő feladat, úgy szakmai-művészi szempontból, mint a célhatékonyság követelményeit figyelembe véve. Minimális szinten meg kell felelni az úgynevezett történelmi hűségnek, legalább annyira, hogy nyilvánvaló képtelenségek ne keveredjenek a beszédbe ("a művelt Európa még mit sem tudott a vulkanizálásról és a felfújható gumitömlőről, midőn Elemér királyunk feltalálta a biciklipumpát, amivel kiverte ezeréves állami kereszténységünk védőbástyájának oltalmából az árfelhajtó vizitótokat"); aztán meg kell felelni a kánonnak, ám eredetinek is kell lenni, legalább annyira, hogy a szórend kicsit más legyen a tavalyi beszédhez képest; s végül az illető történelmi személyiség pályafutásának esszenciáját nagy ívben össze kell kötni a heti politikai menetrendünkkel, s akár évszázadokon átnyúló, ám első pillantásra nyilvánvaló oksági kapcsolatot kell teremteni saját politikai céljaink, hovatovább előjegyzési naptárunk és az ősi uralkodó intézkedései között. A beszéd performálója ráadásul nagy nyomás alatt áll: joggal érzi úgy, ha hétköznapjainkat, azok jó vagy kárhozatos gyakorlatait nem rögtön az állameszméből (vagy annak lábbal tiprásából) vezeti le, a közösséget összetartó spirituális kötőelem elporlad, s a következő fél órában a nemzet darabokra hullik.

A nemzet egysége iránti igény a hétvégi színpompás ünnepségeken is kitapintható volt, miként a nemzet jobbítására s önbizalmának visz-szaadására irányuló nemes szándék is. Ez utóbbi felettébb nagy hangsúlyt kapott, s csak hálatelt szívvel gondolhatunk választott vezetőinkre, akik végre észrevették, hogy kiáltó szükség van a nagy-csoportos terápiára. Bizonyára valami nagy-nagy ágyat kéne vetni, ahová egyetlen hatalmas szimbolikus testet alkotva felfeküdhet a tízmillió (tizenötmillió) kicsinyhitű, szorongó, eltévedt ("a rendszerváltásba belefáradt") lélek, s az ágy mellett ülő szakember avatott irányításával rálel régi magabiztosságára. (A liberális kultuszminiszter kiáltvá-nyának is szinte lejtmotívuma ez: a kultúra adja vissza - vagy meg? vagy oda? - a nemzet önbecsülését. De melyik kultúra? És kinek? És mi az, amit vissza kell adni?) Különösen figyelemreméltó volt a frissen hivatalba lépett államelnök fájdalomcsillapító gyógymódja. A nagy ambíciókról árulkodó kijelentések közül az egyik a kettős állampolgárság ügyét annak ellenére mondta megoldatlannak, hogy tavaly decemberben az ország polgárai - a demokrácia szabályait a legmesszebbmenőkig betartva - úgy döntöttek: nem óhajtanak a jelenlegi szabályozáson változtatni.

De szinte nem volt száj, ami ne egyesítette, gyógyította, erősítette volna a nemzetet - s nyilván megátalkodott, cinikus sertésnek kell lennie annak, aki a szív eme általános beszédmondói és szentbeszédmondói és áldást és kenyeret osztó felbuzdulását szenvtelenül képes szemlélni. Vagy, ne adj isten, felmerül benne, hogy mit jelentenek egészen pontosan az ilyen, a procedurális jogra keveset adó szavak - jó esetben semmit, rossz esetben az ellenkezőjét.

És mit jelent az a kép, amelyen a katolikus főszentmise és körmenet első soraiban az államfő, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, az Állami Számvevőszék elnöke, valamint az Országgyűlés elnöke látható (két, mondjuk félmagánember, a volt miniszterelnök - nem, nem Horn Gyula! - és a volt államfő társaságában)? Nem az állam és az egyház szigorú szétválasztásáról kívánunk prédikálni most, mert nem gondoljuk, hogy mondjuk a magyar bíróságok ítélkezési gyakorlatában holnaptól kitapinthatóan megjelenne - készüljünk a legrosszabbra! - a Szent Ágoston-i tanítás. De a magas állami hivatalnokok az első sorba, a kamerák elé helyezett teste itt nem privát test, hanem választott köztest, melynek ily módon s e helyütt való mutogatása akár kellemetlen érzéseket is kelthet abban a néhány millió emberben, aki a saját állama létindokát nem a Szent Jobból áradó spiritualitásban meg a Szent István-i csodatételben, hanem a szabad emberek szerződésében látja, és aki a katolicizmust, a magyar államot és a magyar nem-zetet nem valami megbonthatatlan egységbe forrt monstrumként képzeli el. Amiben persze ezeknek az illetőknek teljesen igazuk is van, elvégre államformánk a demokratikus köztársaság, és nem az etnikai teokrácia: de akkor a közösség nagy ünnepein esetleg az előbbihez illő képeket kéne produkálni, ha már mindenkinek úgy a szivin fekszik a közösség összetartozása. Az meg már csak hab az ostyán, hogy a házelnök véletlenül a szocialisták vezető politikusa is; ha a klerikalizmus túlterjesz-kedését annak a pártnak az egyik vezetője is demonstratíve végigmosolyogja, amelynek egyik ideológiai pillére épp az egyház és az állam szigorú szétválasztása, mi lesz itt akkor, ha, tesszük föl, a klerikális párt lesz kormányon? Mindenkinek illik majd a misére elmenni? Előbb illik, aztán meg kell? Különben a mise megy el hozzá?

Pedig az üresség, amit e beszédek s e képek akarnak betölteni, nincs is. Vanni a valóság van: amíg az üresség, mely e beszédek s e képek sajátja, el nem eszi.

Figyelmébe ajánljuk