Felmegy Elemér pumpája

Publicisztika

I. István (II. Béla, V. László, XIII. Elemér, VI. Lenin, VIII. Kerület stb.) királyról alkalmi, politikai célú beszédeket előállítani egyszerre embert próbáló és lélekemelő feladat, úgy szakmai-művészi szempontból, mint a célhatékonyság követelményeit figyelembe véve.

I. István (II. Béla, V. László, XIII. Elemér, VI. Lenin, VIII. Kerület stb.) királyról alkalmi, politikai célú beszédeket előállítani egyszerre embert próbáló és lélekemelő feladat, úgy szakmai-művészi szempontból, mint a célhatékonyság követelményeit figyelembe véve. Minimális szinten meg kell felelni az úgynevezett történelmi hűségnek, legalább annyira, hogy nyilvánvaló képtelenségek ne keveredjenek a beszédbe ("a művelt Európa még mit sem tudott a vulkanizálásról és a felfújható gumitömlőről, midőn Elemér királyunk feltalálta a biciklipumpát, amivel kiverte ezeréves állami kereszténységünk védőbástyájának oltalmából az árfelhajtó vizitótokat"); aztán meg kell felelni a kánonnak, ám eredetinek is kell lenni, legalább annyira, hogy a szórend kicsit más legyen a tavalyi beszédhez képest; s végül az illető történelmi személyiség pályafutásának esszenciáját nagy ívben össze kell kötni a heti politikai menetrendünkkel, s akár évszázadokon átnyúló, ám első pillantásra nyilvánvaló oksági kapcsolatot kell teremteni saját politikai céljaink, hovatovább előjegyzési naptárunk és az ősi uralkodó intézkedései között. A beszéd performálója ráadásul nagy nyomás alatt áll: joggal érzi úgy, ha hétköznapjainkat, azok jó vagy kárhozatos gyakorlatait nem rögtön az állameszméből (vagy annak lábbal tiprásából) vezeti le, a közösséget összetartó spirituális kötőelem elporlad, s a következő fél órában a nemzet darabokra hullik.

A nemzet egysége iránti igény a hétvégi színpompás ünnepségeken is kitapintható volt, miként a nemzet jobbítására s önbizalmának visz-szaadására irányuló nemes szándék is. Ez utóbbi felettébb nagy hangsúlyt kapott, s csak hálatelt szívvel gondolhatunk választott vezetőinkre, akik végre észrevették, hogy kiáltó szükség van a nagy-csoportos terápiára. Bizonyára valami nagy-nagy ágyat kéne vetni, ahová egyetlen hatalmas szimbolikus testet alkotva felfeküdhet a tízmillió (tizenötmillió) kicsinyhitű, szorongó, eltévedt ("a rendszerváltásba belefáradt") lélek, s az ágy mellett ülő szakember avatott irányításával rálel régi magabiztosságára. (A liberális kultuszminiszter kiáltvá-nyának is szinte lejtmotívuma ez: a kultúra adja vissza - vagy meg? vagy oda? - a nemzet önbecsülését. De melyik kultúra? És kinek? És mi az, amit vissza kell adni?) Különösen figyelemreméltó volt a frissen hivatalba lépett államelnök fájdalomcsillapító gyógymódja. A nagy ambíciókról árulkodó kijelentések közül az egyik a kettős állampolgárság ügyét annak ellenére mondta megoldatlannak, hogy tavaly decemberben az ország polgárai - a demokrácia szabályait a legmesszebbmenőkig betartva - úgy döntöttek: nem óhajtanak a jelenlegi szabályozáson változtatni.

De szinte nem volt száj, ami ne egyesítette, gyógyította, erősítette volna a nemzetet - s nyilván megátalkodott, cinikus sertésnek kell lennie annak, aki a szív eme általános beszédmondói és szentbeszédmondói és áldást és kenyeret osztó felbuzdulását szenvtelenül képes szemlélni. Vagy, ne adj isten, felmerül benne, hogy mit jelentenek egészen pontosan az ilyen, a procedurális jogra keveset adó szavak - jó esetben semmit, rossz esetben az ellenkezőjét.

És mit jelent az a kép, amelyen a katolikus főszentmise és körmenet első soraiban az államfő, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, az Állami Számvevőszék elnöke, valamint az Országgyűlés elnöke látható (két, mondjuk félmagánember, a volt miniszterelnök - nem, nem Horn Gyula! - és a volt államfő társaságában)? Nem az állam és az egyház szigorú szétválasztásáról kívánunk prédikálni most, mert nem gondoljuk, hogy mondjuk a magyar bíróságok ítélkezési gyakorlatában holnaptól kitapinthatóan megjelenne - készüljünk a legrosszabbra! - a Szent Ágoston-i tanítás. De a magas állami hivatalnokok az első sorba, a kamerák elé helyezett teste itt nem privát test, hanem választott köztest, melynek ily módon s e helyütt való mutogatása akár kellemetlen érzéseket is kelthet abban a néhány millió emberben, aki a saját állama létindokát nem a Szent Jobból áradó spiritualitásban meg a Szent István-i csodatételben, hanem a szabad emberek szerződésében látja, és aki a katolicizmust, a magyar államot és a magyar nem-zetet nem valami megbonthatatlan egységbe forrt monstrumként képzeli el. Amiben persze ezeknek az illetőknek teljesen igazuk is van, elvégre államformánk a demokratikus köztársaság, és nem az etnikai teokrácia: de akkor a közösség nagy ünnepein esetleg az előbbihez illő képeket kéne produkálni, ha már mindenkinek úgy a szivin fekszik a közösség összetartozása. Az meg már csak hab az ostyán, hogy a házelnök véletlenül a szocialisták vezető politikusa is; ha a klerikalizmus túlterjesz-kedését annak a pártnak az egyik vezetője is demonstratíve végigmosolyogja, amelynek egyik ideológiai pillére épp az egyház és az állam szigorú szétválasztása, mi lesz itt akkor, ha, tesszük föl, a klerikális párt lesz kormányon? Mindenkinek illik majd a misére elmenni? Előbb illik, aztán meg kell? Különben a mise megy el hozzá?

Pedig az üresség, amit e beszédek s e képek akarnak betölteni, nincs is. Vanni a valóság van: amíg az üresség, mely e beszédek s e képek sajátja, el nem eszi.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.